Νέο πεδίο δόξης λαμπρό... έχουν βρει οι λαθρέμποροι καυσίμων και αυτό είναι στην εμπορία του υγραερίου κίνησης.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς οι “πειραγμένες” αντλίες και η νοθεία που ανέρχεται μάλιστα στο 10% των συνολικών ποσοτήτων διακίνησης είναι δύο από τα κόλπα για να αποκομίζουν παράνομα κέρδη.
Οι υπολογισμοί μάλιστα μάλιστα θέλουν τη φοροδιαφυγής να ξεπερνά ετησίως τα 14 εκατ. ευρώ και όπως σημειώνουν επιχειρήσεις με νόμιμη δραστηριότητα στην αγορά του του υγραερίου κίνησης εμφανίζεται τελευταία έντονη παραβατικότητα, σε συνδυασμό με υψηλό βαθμό ατιμωρησίας.
Η μία πρακτική που εφαρμόζουν οι επιτήδειοι είναι οι παρεμβάσεις στις αντλίες ώστε να παρακρατούν ακόμη και το 10% της συνολικής ποσότητας που έχει πληρώσει ο οδηγός Ι.Χ. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι μεγάλο μέρος των πρατηρίων προβαίνουν σε αυτή την παράνομη κίνηση.
Εξάλλου, βρίσκεται σε έξαρση νοθεία του υγραερίου κίνησης με υγραέριο χαμηλότερης φορολογίας (εκτιμάται ότι πάνω από το 10% του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα προέρχεται από παράνομη διακίνηση). Κάθε λίτρο υγραερίου θέρμανσης κοστίζει περίπου 0,15 ευρώ φθηνότερα από ένα λίτρο υγραερίου κίνησης. Είναι εύκολα αντιληπτό ότι το οικονομικό κίνητρο για παραβατική συμπεριφορά μέρους των πρατηρίων είναι ισχυρότατο.
“Μαύρες” τρύπες
Επιχειρηματίες του χώρου που θέλουν να ξεκαθαρίσει το τοπίο από το λαθρεμπόριο έχουν εντοπίσει επτά “μαύρες” τρύπες στην αγορά:
Απουσία Ελέγχου – Ελλιπής εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας
Το υγραέριο κινητήρων δεν υπόκειται στο σύστημα εισροών/εκροών και ο ετήσιος προγραμματισμένος έλεγχος που πραγματοποιείται από τα τελωνεία δίνει άφθονο χρόνο στους παραβάτες του νόμου να “τακτοποιήσουν” τα χαρτιά τους, ώστε να φαίνονται καθ’όλα νόμιμοι. Πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση (ΦΕΚ 2100 Β 7/7/2016) μάλιστα απαλλάσσει τα τελωνεία από τον ετήσιο έλεγχο, ο οποίος εφεξής θα γίνεται κάθε τρία χρόνια (!!!) με ανεξέλεγκτες συνέπειες
Έλλειψη πόρων, μέσων, ανθρώπινου δυναμικού στους ελεγκτικούς μηχανισμούς (πχ. Τελωνεία, Μετρολογία, Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ΚΕΔΑΚ κλπ)
Έλλειψη καταρτισμένων στο αντικείμενο ελεγκτών
Σκανδαλώδης καθυστέρηση στη διαδικασία επιβολής προστίμων/κυρώσεων. Ελάχιστες υποθέσεις κλοπής και λαθρεμπορίου καταλήγουν σε τιμωρία. Ακόμα πιο λίγες καταλήγουν σε ουσιαστικές ποινές που θα απέτρεπαν την επανάληψη τέτοιων φαινομένων
Συγκεκριμένοι τύποι αντλιών επιδέχονται εύκολα παρεμβάσεις
Σύγχρονοι μέθοδοι κλοπής με χρήση εξελιγμένων ηλεκτρονικών συστημάτων
Ύποπτα σημεία παραβατικότητας, όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι παράγοντες της αγοράς, είναι τα υπερβολικά φθηνά πρατήρια. Για παράδειγμα, υπάρχουν περιοχές στην Αττική που η λιανική τιμή του υγραερίου κίνησης είναι τόσο φθηνή, που δεν δικαιολογεί ούτε το περιθώριο της εταιρείας εμπορίας, ούτε το περιθώριο του πρατηριούχου, ούτε καν το μεταφορικό κόστος για να μεταφερθεί το υγραέριο στα πρατήρια αυτά.
Προτάσεις
Νόμιμες εταιρίες του χώρου κάνουν επτά προτάσεις για την αντιμετώπιση της παράνομης διακίνησης και νοθείας του υγραερίου κίνησης:
Αυτόματη έκδοση αποδείξεων λιανικής πώλησης και για τις αντλίες υγραερίου (όπως ισχύει και στα υγρά καύσιμα)
Άμεση ένταξη του υγραερίου κινητήρων στο σύστημα εισροών/εκροών
Απαγόρευση συμφόρτωσης υγραερίου κίνησης με υγραέριο θέρμανσης στο ίδιο βυτιοφόρο όχημα
Ξεκάθαρη σήμανση και διαχωρισμός των βυτιοφόρων υγραερίου ανάλογα με το προϊόν που μεταφέρουν
Ενεργοποίηση ελεγκτικών μηχανισμών σε ένα κλάδο που γνώρισε μεγάλη και απότομη αύξηση τα τελευταία χρόνια
Αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών ή αποδεικνύεται ότι εφοδιάζονται με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης
Αυστηρές ποινές για τις εταιρείες εμπορίας υγραερίου και μεταφορείς που αποδεικνύεται ότι εφοδιάζουν τα πρατήρια με υγραέριο θέρμανσης αντί για κίνησης
Ενημέρωση του καταναλωτή.
Συμβουλές
Ταυτόχρονα δίνουν τις ακόλουθες συμβουλές στους καταναλωτές:
Να ζητούν πάντα απόδειξη.
Να κάνουν συχνό έλεγχο της μέσης κατανάλωσης ανά χιλιόμετρο
Να μην αλλάζουν πολλά πρατήρια, ώστε να έχουν ένα μέτρο σύγκρισης.
Να επιλέγουν πρατήρια που έχουν αξιόπιστα σήματα, καθώς και συστήματα έλεγχου ποιότητας και ποσότητας