Tη σημαντική αύξηση της δυναμικότητας μεταφοράς αερίου του “Κάθετου Διαδρόμου” μέσα στους επόμενους 12-18 μήνες προανήγγειλε η διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κα Μαρία-Ρίτα Γκάλλι, τονίζοντας ότι ο Κάθετος Διάδρομος ήδη υπάρχει και λειτουργεί.
Στη παρουσίαση του έργου, κατά τη διάρκεια ειδικής εκδήλωσης στο Μπακού, στο πλαίσιο του COP 29, η κα Γκάλλι αναφέρθηκε στα έργα που ήδη υλοποιούνται από τους Διαχειριστές Μεταφοράς Αερίου της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας, με ημερομηνίες παράδοσης εντός των επόμενων 12 έως 18 μηνών. Τα έργα αυτά θα επιτρέψουν την εξαγωγή σημαντικών ποσοτήτων (επαναεριοποιημένου) υγροποιημένου αερίου (LNG) από την Αλεξανδρούπολη και Ρεβυθούσα, όπως δήλωσε.
Μέσω του “Κάθετου Διαδρόμου”, αέριο από το ελληνικό σύστημα μπορεί να διακινηθεί στη ΝΑ Ευρώπη και τη Κεντρική Ευρώπη. Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος ήταν ότι την παρουσίαση παρακολούθησαν εκπρόσωποι 9 Διαιχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς Αερίου από 7 χώρες, καθώς και υπουργοί Ενέργειας της Ελλάδας Θόδωρος Σκυλακάκης, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Μολδαβίας, ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης της Ουκρανίας καθώς και η υφυπουργός Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου.
«Ήδη φέτος πετύχαμε σημαντική αύξηση της εξαγωγικής δυναμικής της Ελλάδας με τη σύνδεση του δικτύου του ΔΕΣΦΑ στο FSRU της Αλεξανδρούπολης από τη μία πλευρά και στον ICGB (ελληνο-βουλγαρικός αγωγός) από την άλλη. Τα επόμενα δύο χρόνια, μαζί με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, θα δούμε σημαντική περαιτέρω αύξηση της διαθέσιμης δυναμικότητας. Η αγορά το γνωρίζει αυτό και στις πρόσφατες δημοπρασίες LNG πήραμε πολύ θετικά μηνύματα σε ό,τι αφορά στις δεσμεύσεις δυναμικότητας στη Ρεβυθούσα. Έτσι, οι παράγοντες της αγοράς και οι παραγωγοί LNG των ΗΠΑ ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο να χρησιμοποιήσουν τον Κάθετο Διάδρομο για την παράδοση LNG και τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού» ανέφερε η κα Γκάλλι
Ο “Κάθετος Διάδρομος” μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο και στη μεταφορά πράσινων αερίων και η συνεργασία μεταξύ των 9 Διαχειριστών και της Γερμανίας στην περίπτωση αυτή, αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη του Διαδρόμου Υδρογόνου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, δήλωσε ακόμα η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ.
Στόχος για τα αμέσως επόμενα χρόνια είναι η μεγαλύτερη δυνατή αξιοποίηση της χωρητικότητας των υφιστάμενων υποδομών – ειδικότερα του μέχρι πρότινος διαβαλκανικού αγωγού – σε αντίστροφη ροή και τη δυνατότητα παράδοσης LNG το οποίο εισάγεται στην Ελλάδα μέσω της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης μέχρι τις χώρες της Βόρειας και Κεντρικής Ευρώπης, προκειμένου να καταστεί δυνατή η αποτελεσματική διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού με φυσικό αέριο.
Πρόκειται για μία πρωτοβουλία, που όπως είπε η κα Γκάλλι, κινείται εξαιρετικά γρήγορα τα τελευταία δύο χρόνια, παρά το γεγονός ότι η αγορά είναι πολύ διστακτική στο να αναλάβει μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις, λόγω και της αστάθειας της τρέχουσας γεωπολιτικής και ενεργειακής κατάστασης.