Aρνητικές αντιδράσεις φαίνεται ότι προκαλεί το αναπτυξιακό σχέδιο της enaon EDA για την περίοδο 2025-2029, καθώς οι περισσότεροι από τους ενδιαφερόμενους θεωρούν ότι θα οδηγήσει σε αυξήσεις στο κόστος χρήσης του φυσικού αερίου.
Εν τω μεταξύ ήδη η εταιρία έχει δεχθεί έντονη κριτική για την ενιαία τιμολόγηση των τελών χρήσης σε όλο το δίκτυό της, πράγμα που για αρκετούς καταναλωτές, επιχειρηματικούς και οικιακούς, ανάλογα με την περιοχή όπου είναι εγκατεστημένοι, θα σημάνει σημαντική αύξηση στου σχετικού κόστους
Το αναπτυξιακό σχέδιο της εταιρίας, το οποίο έχει ήδη δοθεί σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΑΕΥ, δεχόμενο έντονη κριτική από τους συμμετέχοντες, θα παρουσιάσει αναλυτικά σε συνέντευξη τύπου την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου, ο κ. Paolo Gallo, διευθύνων σύμβουλος της Italgas, του ιταλικού ομίλου στον οποίο ανήκει η enaon EDA. Κατά την παραμονή του στην Αθήνα, ο κ. Gallo θα συναντηθεί και με την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ.
Η κριτική στο αναπτυξιακό σχέδιο της Enaon EDA εστιάζεται στην περιορισμένη επέκταση του δικτύου, καθώς και σε ορισμένες από τις επενδύσεις που προτείνει η εταιρία, καθώς θεωρείται ότι θα αυξήσουν το κόστος. Επίσης επισημαίνεται η αντίφαση με το ΕΣΕΚ που προωθεί την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής για το Κλίμα και των επενδύσεων.
Αναλυτικότερα, η Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΕΔΕ) αναφέρει ότι είναι αναγκαίο να αυξηθούν οι επενδύσεις της εταιρίας στην επέκταση του δικτύου, στηλιτεύοντας το γεγονός ότι το Σχέδιο Ανάπτυξης προβλέπει επεκτάσεις μόλις 5 χλμ σε Θεσσαλονίκη, Αττική και Θεσσαλία.
Επίσης, υπογραμμίζει την αύξηση των τελών διανομής αερίου κατά 15% το 2023 και με βάση το πρόγραμμα θα αυξηθούν επιπλέον κατά 10%. Χαρακτηρίζει άδικη και αδικαιολόγητη την αύξηση των τελών διανομής και ζητεί να αναθεωρηθεί τόσο το πρόγραμμα ανάπτυξης όσο και το ενιαίο τιμολόγιο.
‘Οπως αναφέρει η ΚΕΔΕ το πρόγραμμα ανάπτυξης περιλαμβάνει επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ για την αντικατάσταση πάγιου εξοπλισμού της Enaon EDA, όπως η τοποθέτηση έξυπνων μετρητών σε Θεσσαλονίκη, Αττική και Θεσσαλία με συνολικό κόστος 52 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια ώρα αφαιρέθηκαν επενδύσεις στα δίκτυα. Τονίζει ακόμα ότι προβλέπει αντικατάσταση εξοπλισμού σε σταθμούς που τοποθετήθηκαν την τελευταία πενταετία, για χρήση LNG αντί του CNG. Το γεγονός αυτό προκαλεί ερωτηματικά κατ αρχήν για τους λόγους της αντικατάστασης και βεβαίως για το κατά πόσο ο συγκεκριμένος εξοπλισμός έχει αποσβεστεί.
Η ΚΕΔΕ ζητεί από τη ΡΑΑΕΥ να κατατεθούν περισσότερα στοιχεία ως προς το LNG και να συνυπολογιστεί το κόστος αντικατάστασης στην υπάρχουσα υποδομή. Καταλήγει δε, ζητώντας από τη Ρυθμιστική Αρχή να μην εγκρίνει το πρόγραμμα ανάπτυξης της Enaon EDA και να απαιτήσει τη μείωση των τελών διανομής κατά τουλάχιστον 30%.
Από την πλευρά της, η ΓΣΕΒΕΕ στις θέσεις που κατέθεσε στη διαβούλευση, υποστηρίζει ότι το πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής της Enaon EDA σε 10 Περιφέρειες της χώρας (Αττική, Θεσσαλονίκη, Θεσσαλία, Ανατολική Μακεδονία – Θράκη, Δυτική Μακεδονία, Στερεά Ελλάδα, Πελοπόννησος, Κεντρική Μακεδονία, Ήπειρος και Δυτική Ελλάδα) για την περίοδο 2025-2029 υπονομεύει τους κλιματικούς στόχους της Ελλάδας, όπως περιγράφονται στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.