Motor Oil: Ζητά μείωση του κόστους ανάπτυξης του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου
Mεγάλη μείωση του κόστους που έχει προϋπολογίσει ο ΔΕΣΦΑ για την ανάπτυξη του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου κατά την περίοδο 2024-2034, ζητεί η Motor Oil, θεωρώντας ότι σχεδόν το 50% του προγράμματος αφορά σε έργα που δεν αφορούν στους Ελληνες καταναλωτές και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να τους επιβαρύνουν με αυξημένα τέλη χρήσης, καθώς τα περισσότερα αφορούν σε εξαγωγές.
Η Motor Oil εκτιμά ότι το κόστος του προγράμματος ανάπτυξης, το οποίο υπερβαίνει τα 1,3 δισ. ευρώ, θα μπορούσε να μειωθεί στα 700 εκατ. ευρώ, με την εξοικονόμηση πόρων από έργα που δεν προσδίδουν επαρκή οφέλη στον ‘Ελληνα καταναλωτή. Αυτό τουλάχιστον αναφέρει η εταιρία, στην επιστολή που κατέθεσε στη ΡΑΑΕΥ, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, περιόδου 2024-2034.
‘Οπως υποστηρίζει η Motor Oil, ο διπλασιασμός του Κλάδου Υψηλής Πίεσης Καρπερή Κομοτηνή (316 εκατ. ευρω) θα έπρεπε να μοιραστεί ως κόστος με τον ICGB (αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας), καθώς αφορά σε έργο, απαραίτητο για την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου και συγκεκριμένα στην επαύξηση της δυναμικότητας του αγωγού από το Νότο προς το Βορρά στα 5 bcm από 3 bcm ετησίως. Επίσης, θεωρεί εφικτή τη χρηματοδότησή του από ευρωπαϊκά κονδύλια, όπως αυτά που θα λάβει η Bulgartransgaz ( ο αντίστοιχος διαχειριστής στη γειτονική χώρα) για τα έργα που αφορούν την επέκταση των σημείων διασύνδεσης του Κάθετου Διαδρόμου στο σύστημα της.
Στο ίδιο πλαίσιο οι σταθμοί συμπίεσης στην Κομοτηνή (12 εκατ. ευρώ) στην Αμπελιά (74 εκατ. ευρώ) και στη Νέα Μεσημβρία (48 εκατ. ευρώ) που απαιτούνται για την εξασφάλιση της ευστάθειας του Βόρειου τμήματος του ΕΣΦΑ εξαιτίας της λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης, η εταιρία αναφέρει ότι επιβαρύνουν το κόστος του προγράμματος Ανάπτυξης χωρίς να αντίστοιχα οφέλη στην ασφάλεια εφοδιασμού των Ελλήνων καταναλωτών
Επίσης η Motor Oil εκτιμά ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ επιβαρύνεται υπέρμετρα και από άλλα έργα, όπως ο αγωγός Υψηλής Πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία (186 εκατ. ευρώ) και ο αγωγός υψηλής πίεσης προς την Πάτρα (101 εκατ. ευρώ).
Στο πλαίσιο αυτό η Motor Oil ζητεί από τη ΡΑΑΕΥ:
- Τη μείωση του συνολικού κόστους του προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου από 1,3 δις ευρώ σε 700 εκατ ευρώ με αφαίρεση συγχρηματοδότησης, ή εξασφάλιση ευρωπαϊκών κονδυλίων για έργα που αφορούν την εξαγωγική δυναμικότητα του ΕΣΦΑ και του Κάθετου Διαδρόμου.
- Την εξασφάλιση της ενίσχυσης της ασφάλειας εφοδιασμού και τη διαφοροποίηση των πηγών εισαγωγής του ελληνικού συστήματος με την επανεξέταση της αδιάλειπτης λειτουργίας του σημείου Κήποι, δηλαδή της διασύνδεσης με την Τουρκία.
- Δεδομένου ότι ο προϋπολογισμός του προγράμματος επιβαρύνεται κυρίως από τα εξαγωγικά έργα, η εταιρία προτείνει να αυξηθούν οι ταρίφες που αφορούν στα σημεία εξόδου και να διατηρηθούν χαμηλά τα κόστη για την εσωτερική κατανάλωση.
- Να εξεταστούν τα προτεινόμενα έργα από ανεξάρτητο μελετητή , που θα ορίσει η ΡΑΑΕΥ, ώστε να εξασφαλιστεί ότι ο ΔΕΣΦΑ προγραμματίζει την επαύξηση του συστήματος βάση της πραγματικής ζήτησης του ελληνικού συστήματος και με ορθολογικό κόστος των εκάστοτε προτεινόμενων επενδύσεων.