«Θα πρέπει να προσέχουμε, όταν μιλάμε για τους Τσάμηδες», καθώς «δεν εννοούμε καμία ομάδα Αλβανών πολιτών και ασφαλώς δεν εννοούμε την Αλβανία», τόνισε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς κατά την κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Αλβανό ομόλογό του Ντιτμίρ Μπουσάτι.
O κ. Κοτζιάς επισήμανε ότι «ορισμένοι θέλουν να ταυτίσουν τους συνεργάτες με τον γερμανικό ναζισμό με κάποια ομάδα Αλβανών πολιτών που ζούσαν πάντα στην Αλβανία και δεν έζησαν ποτέ στην Ελλάδα και μετά να ταυτίσουν και αυτούς με όλη την Αλβανία».
«Με αυτή την έννοια», είπε ο κ. Κοτζιάς, «λέμε ότι για εμάς δεν υπάρχει το πρόβλημα με τον τρόπο που το αντιμετωπίζει η γείτονη μας πλευρά. Έχουμε διαφορετική προσέγγιση και όλα είναι γνωστά από την σκοπιά της ιστορίας».
Ειδικότερα, ερωτηθείς ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών από Αλβανό δημοσιογράφο, είχε αποσαφηνίσει ότι υπάρχουν δύο ομάδες Τσάμηδων, «οι Αλβανοί που ζουν στην Αλβανία και οι παλιοί Τσάμηδες, αυτοί οι εξισλαμισμένοι χριστιανοί του 1611, οι οποίοι είναι σήμερα Έλληνες πολίτες», εξηγώντας ότι «υπήρξαν» και ορισμένοι Τσάμηδες που συνεργάστηκαν με τον Γερμανό κατακτητή, που είχαν φτιάξει τις επιτροπές ελέγχου και λεηλασίας της περιουσίας του υπόλοιπου πληθυσμού σε περιοχές της Ηπείρου, οι οποίοι καταδικαστήκαν από τα ελληνικά δικαστήρια με βάση τον νόμο και τον διεθνή νόμο, οι οποίοι σε αντίθεση με άλλους δοσίλογους στην Ευρώπη εγκατέλειψαν τη χώρα και δεν εκτελέστηκαν».
Σε ερώτηση σχετικά με το «εμπόλεμο», επίσης από Αλβανό δημοσιογράφο, ο υπουργός Εξωτερικών τόνισε πως «η Ελλάδα πιστεύει ότι με τη δήλωση του υπουργικού Συμβουλίου το 1987, ότι δεν είμαστε σε πόλεμο», επισημαίνοντας ότι επίσης «αληθεύει το Σύμφωνο Φιλίας μας το 1996, που είναι σύμφωνο ανάμεσα σε δυο χώρες που είναι φιλικές». Και προσέθεσε: «Η ένταξη της Αλβανίας στο ΝΑΤΟ και η προοπτική ένταξης της στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μας κάνει όχι απλώς φίλους, αλλά και εταίρους. Αν υπάρχουν, από την άλλη πλευρά αμφιβολίες για το αν είμαστε ή δεν είμαστε σε εμπόλεμη κατάσταση, θα είναι αντικείμενο της κουβέντας που θα γίνει και νομίζω ότι θα βρούμε και οι δύο ικανοποιητική απάντηση σε αυτό το ερώτημα».