Γενικόλογη απάντηση έδωσε η Κομισιόν στην ερώτηση του Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρη Παπαδημούλη, αναφορικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους.
Πιο συγκεκριμένα, ο Αρμόδιος Επίτροπος Οικονομικών Π. Μοσκοβισί, παραπέμπει στην απόφαση του Εurogroup του Μαΐου, αποφεύγοντας έτσι να δώσει ένα πιο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους, ενώ υπενθυμίζει τη δήλωση του Eurogroup της 24ης Μαΐου 2016, που μεταξύ άλλων αναφέρει πως “οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες θα πρέπει να παραμείνουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ κατά τη διάρκεια της περιόδου μετά το πρόγραμμα, μεσοπρόθεσμα, και κάτω από το 20% του ΑΕΠ στη συνέχεια”.
Ταυτόχρονα η Κομισιόν, δια στόματος Μοσκοβισί, επιβεβαιώνει τις γενικές κατευθυντήριες γραμμές του Εurogroup, όπου μεταξύ άλλων περιγράφεται η λήψη συμπληρωματικών μέτρων για το χρέος, όπως η αντικατάσταση του δημόσια χρηματοδοτούμενου χρέους με ιδιωτικά χρηματοδοτούμενο χρέος ή πιθανή ευελιξία “για να καλυφθεί η αβεβαιότητα όσον αφορά τις μελλοντικές εξελίξεις του ΑΕΠ και των επιτοκίων”.
O Π. Μοσκοβισί σημειώνει πως το Eurogroup “συμφώνησε σε δέσμη μέτρων για το χρέος, τα οποία θα εφαρμόζονται σταδιακά, ανάλογα με τις ανάγκες για την κάλυψη του συμφωνηθέντος δείκτη για τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες και θα υπόκεινται στους προκαθορισμένους όρους του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας”.
Ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημ. Παπαδημούλης, με αφορμή τις δηλώσεις Ευρωπαίων αξιωματούχων αλλά και του ΔΝΤ όπου επανειλημμένως έχουν δηλώσει πως το ελληνικό δημόσιο χρέος δεν είναι βιώσιμο άλλα και τις προτάσεις που έχει κάνει το ίδιο το ΔΝΤ και ο ESM για την ελάφρυνσή του, ζητάει από την Κομισιόν λεπτομέρειες σχετικά με το χρονοδιάγραμμα που επεξεργάζεται. Τέλος, καλεί την Κομισιόν να αξιολογήσει και να τοποθετηθεί πάνω στις προτάσεις που μιλούν για μείωση του χρέους σε ποσοστά κάτω του 100% του ΑΕΠ.
Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση και απάντηση:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-004040/2016 προς την Επιτροπή
Άρθρο 130 του Κανονισμού
Dimitrios Papadimoulis (GUE/NGL)
Θέμα: Προτάσεις ESM και ΔΝΤ για βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους
Στο έκτακτο Eurogroup της 9ης Μαΐου αποφασίστηκε ομόφωνα η έναρξη των συζητήσεων για την ελάφρυνση του ελληνικού δημόσιου χρέους, με σκοπό τη διαμόρφωση ενός συγκεκριμένου πλαισίου εξυπηρέτησής του με άμεσο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο ορίζοντα, το οποίο και θα αποφασιστεί στο Eurogroup της 24ης Μαΐου.
Όπως έχουν επανειλημμένως δηλώσει, τόσο Ευρωπαίοι αξιωματούχοι όσο και το ΔΝΤ, το ελληνικό δημόσιο χρέος δεν είναι βιώσιμο, έχοντας εκτοξευθεί στο 180% του ΑΕΠ. Η δέσμευση των θεσμών, βάσει του τρίτου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, είναι η ελάφρυνση του χρέους ώστε να καταστεί βιώσιμο. Προτάσεις του ESM και του ΔΝΤ για την ελάφρυνσή του σε ποσοστό κάτω από το 100% του ΑΕΠ, κινούνται σε ρεαλιστική βάση και θα δώσουν ισχυρή τόνωση στην ελληνική οικονομία, αυξάνοντας παράλληλα και την εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Βάσει των παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:
1. Ποιο είναι το επιθυμητό χρονοδιάγραμμα, προκειμένου να καταστεί βιώσιμο το ελληνικό δημόσιο χρέος;
2. Πώς αξιολογεί η Επιτροπή τις σχετικές προτάσεις του ESM και του ΔΝΤ για την ελάφρυνση του ελληνικού δημόσιου χρέους;
EL E-004040/2016 Απάντηση του κ. Moscovici εξ ονόματος της Επιτροπής (17.8.2016)
Σύμφωνα με τη δήλωση της Ευρωομάδας της 9ης Μαΐου 2016, και ενόψει της πλήρους εφαρμογής όλων των προκαταρκτικών δράσεων από την Ελλάδα και της ολοκλήρωσης της πρώτης αξιολόγησης, η Ευρωομάδα εξέτασε στις 24 Μαΐου 2016 τη βιωσιμότητα του ελληνικού δημόσιου χρέους.
Η Ευρωομάδα συμφώνησε ότι οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες θα πρέπει να παραμείνουν κάτω από το 15% του ΑΕΠ κατά τη διάρκεια της περιόδου μετά το πρόγραμμα, μεσοπρόθεσμα, και κάτω από το 20% του ΑΕΠ στη συνέχεια.
Η Ευρωομάδα υπενθύμισε τις γενικές κατευθυντήριες αρχές που συμφωνήθηκαν στις 9 Μαΐου 2016 σχετικά με τη λήψη πιθανών συμπληρωματικών μέτρων για το χρέος, τα οποία:
(i) θα διευκολύνουν την πρόσβαση στην αγορά, ώστε να αντικατασταθεί συν τω χρόνω το δημόσια χρηματοδοτούμενο χρέος από ιδιωτικά χρηματοδοτούμενο χρέος
(ii) θα ομαλοποιήσουν το χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής
(iii) θα δημιουργήσουν κίνητρα για τη διαδικασία προσαρμογής της χώρας, ακόμη και μετά τη λήξη του προγράμματος, και
(iv) θα παράσχουν ευελιξία για να καλυφθεί η αβεβαιότητα όσον αφορά τις μελλοντικές εξελίξεις του ΑΕΠ και των επιτοκίων.
Στις 9 Μαΐου 2016, η Ευρωομάδα επιβεβαίωσε επίσης ότι εξαιρούνται οι απομειώσεις της ονομαστικής αξίας και ότι όλα τα μέτρα που λαμβάνονται θα πρέπει να είναι σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία της ΕΕ και με τα νομικά πλαίσια του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΕΤΧΣ).
Με γνώμονα αυτές τις αρχές και με βάση τις τεχνικές εργασίες που πραγματοποίησε η ομάδα εργασίας για το ευρώ (EWG) από κοινού με τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ), η Ευρωομάδα συμφώνησε σε δέσμη μέτρων για το χρέος, τα οποία θα εφαρμόζονται σταδιακά, ανάλογα με τις ανάγκες για την κάλυψη του συμφωνηθέντος δείκτη για τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες και θα υπόκεινται στους προκαθορισμένους όρους του προγράμματος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας. Το Αξιότιμο Μέλος του Κοινοβουλίου καλείται να βρει όλες τις λεπτομέρειες σχετικά με το συμφωνηθέν χρονοδιάγραμμα στη Δήλωση της Ευρωομάδας της 25ης Μαΐου 2016.