Επιτυχημένες και ανθεκτικές στην κρίση αποδεικνύονται, για άλλη μια φορά, οι οικογενειακές επιχειρήσεις, με βάση την 5η έκδοση του Βαρόμετρου Ευρωπαϊκών Οικογενειακών Επιχειρήσεων που διεξήγαγε το European Family Businesses (EFB) και η KPMG Enterprise.
Επιτυχημένες και ανθεκτικές στην κρίση αποδεικνύονται, για άλλη μια φορά, οι οικογενειακές επιχειρήσεις, με βάση την 5η έκδοση του Βαρόμετρου Ευρωπαϊκών Οικογενειακών Επιχειρήσεων που διεξήγαγε το European Family Businesses (EFB) και η KPMG Enterprise.
Αυτή η σημαντική αγορά (η Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία του EFB, έχει περίπου 14 εκατομμύρια οικογενειακές επιχειρήσεις που παρέχουν πάνω από 60 εκατομμύρια θέσεις εργασίας στον ιδιωτικό τομέα) συνεχίζει να επιδεικνύει υψηλά επίπεδα αυτοπεποίθησης και βιώσιμης ανάπτυξης: 54% των οικογενειακών επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα αναφέρουν αύξηση των εσόδων κατά το προηγούμενο έτος και 83% αναμένουν περαιτέρω ανάπτυξη το ερχόμενο έτος. Όμως, υπάρχουν εμφανείς διαφορές μεταξύ εταιρειών διαφορετικών μεγεθών: μεταξύ των μεγάλων επιχειρήσεων, 74% έχουν αυξημένες πωλήσεις έναντι 57% των μεσαίων επιχειρήσεων και 47% των μικρών επιχειρήσεων.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, αν και οι οικογενειακές επιχειρήσεις είναι αισιόδοξες για το μέλλον, υπάρχουν ακόμα μεγάλες προκλήσεις που εμποδίζουν την ανάπτυξή τους. Οι μεγαλύτερες ανησυχίες φέτος αφορούν την προσέλκυση και τη διατήρηση των ταλαντούχων στελεχών. Ο «πόλεμος για ταλέντα» εντείνεται τα τελευταία 3 χρόνια (το 2013 δεν συμπεριλαμβανόταν καν μεταξύ των πέντε κορυφαίων ανησυχιών και πλέον φιγουράρει στην πρώτη θέση).
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις παραμένουν σαφείς ως προς το τι τροφοδοτεί την επιτυχία τους: οι άνθρωποι και η καινοτομία. Η αυξανόμενη σημασία αυτών των δύο παραγόντων επιτυχίας αντανακλάται και στις υψηλές επενδύσεις που γίνονται στους δυο αυτούς τομείς. Από το 73% των συμμετεχόντων στην έρευνα που περιλαμβάνουν τις επενδύσεις στη στρατηγική τους, το 52% σχεδιάζει να επενδύσει σε νέες τεχνολογίες και το 47% σε νέες προσλήψεις και εκπαίδευση, που είναι η δεύτερη και η τρίτη επενδυτική προτεραιότητα, αντίστοιχα. Το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών συνεχίζει να καταλήγει στη βασική επιχειρηματική δραστηριότητα.
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις, σύμφωνα με την KPMG, κάνουν τον σχεδιασμό τους για το μέλλον και τοποθετούν την ανάπτυξη ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων τους. Ανεξάρτητα από τη στρατηγική που θα επιλέξουν - αυξανόμενες πωλήσεις, είσοδος σε νέες αγορές, ή προετοιμασία για τη μεταβίβαση της διοίκησης της επιχείρησης - οι ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων λαμβάνουν μέτρα για να εισάγουν περαιτέρω στοιχεία επαγγελματισμού στις επιχειρήσεις τους. Επισημοποιούν τις δομές διοίκησης (88% των συμμετεχόντων διαθέτει ήδη επίσημους μηχανισμούς διοίκησης), εμπλέκουν μέλη της επόμενης γενιάς στη διοίκηση της επιχείρησης (49%) και, όταν απαιτείται, εισάγουν στην επιχείρηση εξειδικευμένη γνώση από τρίτους (79% των οικογενειακών επιχειρήσεων διαθέτουν στελέχη που δεν ανήκουν στην οικογένεια του ιδιοκτήτη).