Εξω από τον εξωδικαστικό μηχανισμό μένει η πλειονότητα των επιχειρήσεων που υπολόγιζαν σε αυτόν για ευνοϊκότερη ρύθμιση των χρεών τους συνολικά. Τρία κριτήρια καθιστούν την ένταξη στο «μηχανισμό» σχεδόν αδύνατη. Σε αυτά συγκαταλέγεται η απαίτηση για μία κερδοφόρα χρήση την τελευταία τριετία, εξαιρετικά αυστηρή προϋπόθεση δεδομένης της βαθιάς επταετούς οικονομικής κρίσης.
Επιπροσθέτως, η σύναψη ρύθμισης μόνο μετά την 1.7.2016 καθιστά απαγορευτική την ένταξη επιχειρήσεων, διότι η συντριπτική πλειονότητα αυτών έχουν δύο, τρεις ή και περισσότερες ρυθμίσεις την παραπάνω ημερομηνία.
Το αρνητικό τρίπτυχο συμπληρώνεται από την προϋπόθεση να μην έχει ένας πιστωτής το 85% των απαιτήσεων, γεγονός που επίσης αφορά ένα μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, διότι είναι σύνηθες μία επιχείρηση το δανεισμό της να το διατηρεί σε έναν πιστωτικό φορέα, λόγω της σχέσης εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται μεταξύ τους.
«Εύλογη απορία γεννιέται εάν πριν από την οριοθέτηση των ως άνω προϋποθέσεων έλαβε χώρα μια σοβαρή και ενδελεχής έρευνα και αξιολόγηση του ποσοστού των επιχειρήσεων που δύνανται να ενταχθούν στις διατάξεις αυτές υπό αυτές τις προϋποθέσεις. Ως εκ τούτων, τις ημέρες που ακολουθούν μέχρι την 3η Μαρτίου, που λήγει η προθεσμία διαβούλευσης, θα πρέπει να γίνουν διορθωτικές αλλαγές με στόχο να δοθεί στις επιχειρήσεις ουσιαστική δυνατότητα και πραγματική ευκαιρία να σωθούν οι ίδιες και οι πολύτιμες θέσεις εργασίας που παρέχουν», δήλωσε η δικηγόρος Αριάδνη Νούκα στον «Ελεύθερο Τύπο». Εκτιμώντας, παράλληλα, πως «το ποσοστό των επιχειρήσεων που θα μείνουν εκτός εξωδικαστικού μπορεί να προσεγγίσει ακόμη και το 90%».
Αξιοσημείωτο είναι πως, βάσει υπολογισμών, ο «μηχανισμός» θα τεθεί σε πλήρη ισχύ σε διάστημα περίπου 6 μηνών, καθώς και το γεγονός πως στο ν/σ δεν περιλαμβάνεται άρθρο για το ακαταδίωκτο όσων υπογράφουν τις ρυθμίσεις επιχειρήσεων. Κάτι που προβλεπόταν σε προσχέδιό του που είχε δει το φως της δημοσιότητας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, στα στελέχη των τραπεζών και στους δημοσίους υπαλλήλους που εμπλέκονται στις διαδικασίες ρύθμισης οφειλών δεν θα δοθεί καμιά ασυλία. Θα τους δοθεί προστασία από μηνύσεις (δηλ. το «ακαταδίωκτο»), για να μην «τορπιλίζονται» οι διαδικασίες από κακόβουλους (π.χ. ανταγωνιστές). Κάθε μήνυση θα ελέγχεται από το γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης για τους δημοσίους υπαλλήλους και από την Τράπεζα της Ελλάδος για τους τραπεζικούς υπαλλήλους.
Με αυτά τα δεδομένα, συμπεραίνει κανείς πως οι πολύμηνες διαπραγματεύσεις κυβέρνησης-θεσμών για μία ρύθμιση που θα μπορούσε να συμβάλει αισθητά στη διαχείριση του ιδιωτικού χρέους, το οποίο αντιστοιχεί στο 126% του ΑΕΠ, απέβησαν, τελικά, άκαρπες.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης, Δημήτρης Παπαδημητρίου (φωτογραφία), πάντως, επισήμανε: «Με τη νομοθετική αυτή πρωτοβουλία επιδιώκεται η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου που θα διευκολύνει την επίτευξη ρύθμισης των συνολικών οφειλών των βιώσιμων επιχειρήσεων τόσο προς τον ιδιωτικό τομέα όσο και προς το Δημόσιο».
Σε μια ύστατη προσπάθεια να φέρουν το σχέδιο νόμου «Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρηματιών»… στα μέτρα τους, οι άμεσα ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλουν τα σχόλια και τις παρατηρήσεις στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, έως την Παρασκευή 3 Μαρτίου 2017 και ώρα 14:00, στον ιστότοπο www.opengov.gr, όπου είναι αναρτημένο.
Σε γενικές γραμμές, ο μηχανισμός αφορά σε μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και οι ατομικές επιχειρήσεις με οφειλές προς τράπεζες, εφορίες, ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές. Εκτός αυτού, μένουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι οποίοι μπορούν να αναζητήσουν «καταφύγιο» στο νόμο Κατσέλη.