Κι αυτό γιατί, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, η έδρα της Aibnb στην Ευρώπη βρίσκεται στην Ιρλανδία, και όχι στις ΗΠΑ, αλλά ποιος εγγυάται ότι η «θυγατρική» της Αμερικάνικης Airbnb, θα δώσει στοιχεία; Ουδείς. Στο υπουργείο Οικονομικών , δεν βάζουν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για το πότε θα εφαρμοστεί η φορολογία μέχρι 45% στα ακίνητα των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων κι αυτό για δύο λόγους: 1) Η λίστα των ακινήτων και των ιδιοκτητών τους από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), τελεί ακόμα υπό διαμόρφωση. Προς το παρόν εγγράφονται στοιχεία για ιδιοκτήτες που οικειοθελώς, μέσω του λογιστή τους, σπεύδουν να δηλώσουν ότι έχουν εισόδημα από την συγκεκριμένη δραστηριότητα, και 2) τη «δουλειά» έχει αναλάβει μόνη της η ΑΑΔΕ, τη στιγμή που απαιτείται συντονισμένη προσπάθεια και από το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών, δηλαδή να απαιτήσει μέσω της διακρατικής συμφωνίας με τις ΗΠΑ, την χορήγηση στοιχείων από τις πλατφόρμες (π.χ. της Airbnb που είναι Αμερικάνικη). Κκαι όχι μόνο αυτό. Αλλά να υποχρεώσει τις συγκεκριμένες πλατφόρμες να δέχονται κατά την «φόρτωση» ενός ακινήτου στην Ελλάδα προς μίσθωση και το ΑΦΜ του ιδιοκτήτη.
Στην ανακοίνωση της Airbnb προ δεκαημέρου, ενώ αποδεχόταν την φορολόγηση στους Έλληνες οικοδεσπότες, τόνιζε παράλληλα, πως, «πρέπει να διατηρήσουμε το απόρρητό τους. Τα προσωπικά δεδομένα υπόκεινται σε αυστηρούς κανόνες για την προστασία της ιδιωτικής ζωής και θέλουμε να συνεργαστούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο». Η ανακοίνωση κατέληγε πως, «ο 2016, οι οικοδεσπότες της σε όλη την Ελλάδα, καλωσόρισαν πάνω από 770.000 επισκέπτες στα σπίτια τους», χωρίς να μας λέει καν πόσοι ήταν αυτοί οι «οικοδεσπότες»!
Παλιότερη έρευνα της Grant Thornton προς το τέλος του 2015 για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) είχε υπολογίσει μέσα σε έναν χρόνο τις πραγματικές απώλειες και δυνατότητες αύξησης των εσόδων για το Ελληνικό Δημόσιο έως και 350 εκατ. ευρώ από αδήλωτα εισοδήματα, τέλη, ΦΠΑ, ασφαλιστικές εισφορές, φορολόγηση ανάλογη με αυτή που ισχύει για τα ξενοδοχεία κ.ά. Ηδη το ΞΕΕ, από την πλευρά του, βρίσκεται στο στάδιο επικαιροποίησης της μελέτης, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, το νούμερο των ετήσιων απωλειών των 350 εκατ. ευρώ υπολογίζεται πλέον αυξημένο τουλάχιστον κατά 20%, σε επίπεδα μεταξύ 420 και 450 εκατ. ευρώ.
Ο διοικητής της ΑΑΔΕ κ. Γ. Πιτσιλής από το περασμένο καλοκαίρι είχε ζητήσει την συνδρομή του ξενοδοχειακού κλάδου για την πάταξη της φοροδιαφυγής που δημιουργείται από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων, χωρίς όμως, να μπορεί να παρέμβει ουσιαστικά. Παράγοντες στον ξενοδοχειακό κλάδο υποστηρίζουν ότι οι διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης και της ΑΑΔΕ με τις πλατφόρμες ουδείς γνωρίζει για πόσο διάστημα θα διαρκέσουν, αλλά ο αθέμιτος ανταγωνισμός προς τις οργανωμένες μονάδες και θα συνεχίζεται και το Δημόσιο θα συνεχίσει να χάνει σημαντικά έσοδα.
Άλλωστε, όπως πρώτο έχει γράψει το Documento, η… φαντασία ξεπερνάει την όποια πολιτική βούληση για οργάνωση μιάς αγοράς, όπως αυτής των βραχυχρόνιων μισθώσεων, αφού οι δυνητικοί ενοικιαστές και οι ιδιοκτήτες έρχονται σε απευθείας επικοινωνία. Και όχι μόνο αυτό, ενώ το φαινόμενο ων βραχυχρόνιων μισθώσεων έχει αρχίσει να ανθεί στη χώρα μας από το 2010, οι Έλληνες ιδιοκτήτες – «ξενοδόχοι» έχουν φτιάξει ήδη την πελατεία τους και ειδικά τις τουριστικές περιοχές.
Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα:
Το εισόδημα από βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών φορολογείται με την κλίμακα φορολόγησης των ενοικίων, δηλαδή για εισόδημα έως 12.000 ευρώ με 15%, από 12.000 έως 35.000 με 35% και από 35.000 ευρώ και πάνω με συντελεστή 45%. Με αυτή την κλίμακα φορολογείται η εκμίσθωση των κατοικιών και η παροχή της υπηρεσίας των κλινοσκεπασμάτων.
Εφόσον ο εκμισθωτής προσφέρει και άλλες υπηρεσίες, πχ. εστίαση και άλλα, τότε οι υπηρεσίες αυτές φορολογούνται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, δηλαδή με συντελεστή από 22 έως και 45%.
1. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις προϋποθέσεις για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους 5.000 ευρώ στους διαχειριστές ακινήτων. Από τη διαπίστωση της παράβασης ο διαχειριστής ακινήτου βραχυχρόνιας μίσθωσης υποχρεούται εντός 15 ημερολογιακών ημερών να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες συμμόρφωσης. Σε περίπτωση μη τήρησης εκ νέου των προϋποθέσεων, εντός ενός έτους από την έκδοση της πράξης επιβολής του προστίμου, το πρόστιμο αυτό επιβάλλεται στο διπλάσιο και στην περίπτωση κάθε επόμενης ίδιας παράβασης, στο τετραπλάσιο του αρχικώς επιβληθέντος.
2. Σε περίπτωση μη υποβολής ή υποβολής ανακριβούς Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής επιβάλλεται στον διαχειριστή ακινήτου πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του μισθώματος όπως αυτό εμφανίζεται στην ψηφιακή πλατφόρμα κατά την ημέρα που πραγματοποιείται ο έλεγχος.
3. Σε περίπτωση εκπρόθεσμης Δήλωσης Βραχυχρόνιας Διαμονής επιβάλλεται αυτοτελές διοικητικό πρόστιμο ύψους 100 ευρώ.