Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
DSA
Προβλέπει 1% ανάπτυξη μετά το 2022 και μείωση του ρυθμού των πλεονασμάτων μετά το 2025
Δευτέρα, 25/06/2018

Aνάπτυξη 1% μετά το 2022 και υποχώρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων ως το 2025 προβλέπει η έκθεση της Κομισιόν για τη βιωσιμότητα του χρέους.

Οι παράμετροι για το βασικό σενάριο του DSA είναι οι εξής:

-Η πρόβλεψη για το βραχυπρόθεσμο πραγματικό ΑΕΠ έχει αναβαθμιστεί, σε ευθυγράμμιση και με τις εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν. Μακροχρόνια, η ανάπτυξη αναμένεται να κινηθεί περί το 1% μετά το 2022, καθώς θα κλείσει το παραγωγικό κενό και θα αντανακλώνται και οι επιπτώσεις από τη γήρανση του πληθυσμού. Ο πληθωρισμός αναμένεται να ενισχυθεί από 0,9% το 2018 περίπου στο 2% το 2023 και να διατηρηθεί σε αυτά τα επίπεδα. Ως εκ τούτου, η ονομαστική ανάπτυξη θα κινηθεί περίπου στο 3% μακροχρόνια.

- Τα συνολικά έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις εκτιμώνται περίπου στα 14 δισ. μεταξύ του 2018 και του 2060, εκ των οποίων τα 11,5 δισ. αναμένεται να προέλθουν από μη τραπεζικά assets. Δεν προβλέπεται άλλη τραπεζική ανακεφαλαιοποίηση σε αυτή τη φάση και εκτιμάται ότι περισσότερο από το 75% των κεφαλαίων που χρησιμοποιήθηκαν στην ανακεφαλαιοποίηση του 2015 μπορούν να ανακτηθούν από την ιδιωτικοποίηση τραπεζικών στοιχείων ενεργητικού (4,5 δισ.)

- Οσον αφορά στα πρωτογενή πλεονάσματα, η ανάλυση υποθέτει ότι η Ελλάδα θα πετύχει τον στόχο του 3,5% το 2018. Η χώρα αναμένεται να διατηρήσει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% ως το 2022. Εν συνεχεία, το πλεόνασμα αναμένεται να μειώνεται κατά 0,5% ετησίως, για να διαμορφωθεί στο 2,2% του ΑΕΠ το 2025.

- Υψηλότερα αναμένονται και τα επιτόκια της αγοράς τα επόμενα χρόνια καθώς υπολογίζεται αύξηση από το 4,1% το 2019 στο 5,4% το 2030 και στο 5,1% το 2060. Το μέσο επιτόκιο αναχρηματοδότησης εκτιμάται στο 5,1%.

- Εκτιμάται ότι η Ελλάδα θα χρησιμοποιήσει σταδιακά μέρος από το μαξιλάρι διαθεσίμων, ούτως ώστε να καλύπτει μερικώς τις ανάγκες χρηματοδότησης του χρέους της. Εκτιμάται έτσι ότι το μαξιλάρι διαθεσίμων από τα 24,1 δισ. ευρώ τον Αύγουστο, θα περιοριστεί στα 12 δισ. ευρώ έως το 2022.

Με βάση τις ανωτέρω υποθέσεις, ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί στο 188,6% το 2018, στο 169,9% το 2020, στο 136,6% το 2030 και στο 127% το 2060. Οι ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης προβλέπονται στο 21,8% του ΑΕΠ το 2018, προτού υποχωρήσουν στο 9,6% το 2020. Οι ακαθάριστες ανάγκες χρηματοδότησης αναμένεται να αυξηθούν εκ νέου μετά το 2020, φτάνοντας το 28,1% το 2060. Αυτό είναι πάνω από το όριο που θεωρεί βιώσιμο το Eurogroup.

Το αντίξοο σενάριο

Σε ένα αντίξοο σενάριο, η ονομαστική αύξηση του ΑΕΠ μειώνεται κατά 0,2% ετησίως σε σχέση με το βασικό σενάριο ως το 2060. Σε αυτή την περίπτωση, το πρωτογενές πλεόνασμα αναμένεται να κινηθεί όπως και στο βασικό σενάριο ως το 2022 και μετά μειώνεται στο 1,5%. Στο αντίξοο αυτό σενάριο:

- Το χρέος ξεφεύγει από την προβλεπόμενη τροχιά από το 2032 και μετά, φτάνοντας το 235% του ΑΕΠ το 2060.

- Αντίστοιχη είναι η εικόνα και για τις ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες που υπερβαίνουν το 20% από το 2033 και μετά και υπερβαίνουν το 50% ως το 2060.

Επαρκή τα μέτρα για το χρέος

Όπως αναφέρει η έκθεση, η ανάλυση οδηγεί σε σοβαρές ανησυχίες για τη βιωσιμότητα του χρέους, που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσω της εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων, αλλά και των πρόσθετων μέτρων που συμφωνήθηκαν στο Eurogroup της 22ας Ιουνίου.

Τα μέτρα αυτά είναι επαρκή για να αποκαταστήσουν τη βιωσιμότητα σύμφωνα με το βασικό σενάριο, καθώς οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες θα παραμείνουν κάτω του 15% του ΑΕΠ μεσοπρόθεσμα και ευθυγραμμίζονται με το «ταβάνι» του 20% μακροπρόθεσμα. Την ίδια στιγμή, ο δείκτης χρέους προς ΑΕΠ παραμένει σε πτωτικό μονοπάτι, υποχωρώντας κάτω του 100% του ΑΕΠ ως το 2060.

Το Eurogroup θα επανεξετάσει το 2032, στο τέλος της περιόδου χάριτος των δανείων του EFSF, αν απαιτούνται πρόσθετα μέτρα για να διασφαλιστούν οι συμφωνημένοι στόχοι για τις χρηματοδοτικές ανάγκες, υπό την προϋπόθεση ότι είναι σεβαστό το ευρωπαϊκό δημοσιονομικό πλαίσιο, και θα προχωρήσει σε ενέργειες, αν χρειαστεί.

Το Eurogroup θα λάβει υπόψη του μια θετική αποτίμηση στη μεταμνημονιακή εποπτεία, ιδίως στο δημοσιονομικό κομμάτι και στις οικονομικές μεταρρυθμίσεις.

Επίσης, το Eurogroup επαναφέρει και τη συμφωνία του Μαΐου 2016 για έναν μηχανισμό έκτακτης ανάγκης για το χρέος, που θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί σε περίπτωση που η οικονομία κινηθεί χειρότερα από το αντίξοο σενάριο. Εάν ενεργοποιηθεί από το Eurogroup, θα μπορούσε να περιλαμβάνει μέτρα όπως η πρόσθετη αναδιάρθρωση του χρέους στο ύψος που θα χρειαστεί για να περιοριστούν οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες στα όρια που τέθηκαν ανωτέρω.

Συναφείς αναρτήσεις
Oι χρεώσεις δικτύων, οι φόροι και οι εισφορές στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος φαίνεται πως μπαίνουν στο στόχαστρο της νέας ...
Ο στόχος για μείωση του δημοσίου χρέους απαιτεί το συνδυασμό δημοσιονομικής σύνεσης με την εφαρμογή μιας φιλοεπενδυτικής πολιτικής, δήλωσε ...
Ακαθάριστο δημόσιο προϊόν 225,19 δισ. ευρώ είχε η Ελλάδα το 2023, σύμφωνα με τη δεύτερη κοινοποίηση δημοσιονομικών στοιχείων της ...
  Τέλος στην προοπτική δημιουργίας νέων προτύπων για τις συμβάσεις ΡΡΑ βάζει ο Ευρωπαίος Ρυθμιστής (ACΕR), στον οποίο η Κομισιόν ...
Στο 3,1% διαμορφώθηκε ο ετήσιος πληθωρισμός στη χώρα μας τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με τη δεύτερη εκτίμηση της Eurostat. Στην ...
Κωστής Χατζηδάκης, Χρίστος Δήμας και Θάνος Πετραλιάς παρουσίασαν σήμερα τα μέτρα τα οποία ενσωματώνονται στο φορολογικό νομοσχέδιο, στο οποίο περιλαμβάνονται ...
Δέκα ευρωπαϊκές πρωτιές της ελληνικής οικονομίας παρουσίασε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας σήμερα στην Επιτροπή ...
“Κόκκινη κάρτα” στην πρόταση του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας για ενεργοποίηση του ειδικού μηχανισμού αντιστάθμισης των αυξήσεων των τιμών χονδρικής του ...
Τον Απόστολο Τζιτζικώστα προτείνει η κυβέρνηση για Επίτροπο στην Ε.Ε., εκ μέρους της χώρας μας. Αυτό ανακοίνωσε ο κυβερνητικός ...
 
 
Συνεντεύξεις του υπουργού Ανάπτυξης στην ΕΡΤ, τον Δημήτρη Κοτταρίδη και τη Νένα Κασιμάτη και το OPEN, στον Σπύρο Χαριτάτο και τη Χρύσα Φώσκολου. ...
Τέσσερις παρεμβάσεις που υλοποιεί το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σε στενή συνεργασία με την ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών για την ενίσχυση της ...
Οι λειτουργικές συνθήκες στον ελληνικό μεταποιητικό τομέα βελτιώθηκαν σε μεγαλύτερο βαθμό τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της έρευνας PMI από ...
Ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση βρίσκεται η πορεία πέντε ιδιωτικών επενδυτικών έργων που έχουν υπαχθεί στη διαδικασία της "Επιτάχυνσης και διαφάνειας υλοποίησης ...
Το ΤΑΙΠΕΔ, εταιρεία μέλος του Υπερταμείου, ανακοινώνει ότι τρία (3) επενδυτικά σχήματα εκδήλωσαν ενδιαφέρον στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την ανάπτυξη του Κυβερνητικού ...
Ο στόχος για μείωση του δημοσίου χρέους απαιτεί το συνδυασμό δημοσιονομικής σύνεσης με την εφαρμογή μιας φιλοεπενδυτικής πολιτικής, δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας ...
«Κοινή συνισταμένη όλων μας είναι η προσπάθεια για την ενίσχυση του εισοδήματος των πολιτών και αυτό προϋποθέτει παραγωγικές επενδύσεις για σταθερή, ισόρροπη και ...
Σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για την περίοδο του Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2024, παρουσιάζεται πλεόνασμα στο ...
  «Όταν επισκέπτομαι αυτό το κτίριο, το κτίριο του ΔΝΤ, θυμάμαι πάντα τη δραματική εμπειρία της Ελλάδας κατά την προηγούμενη δεκαετία. Αυτή η κυβέρνηση ...
Η Υφυπουργός Ανάπτυξης Ζωή Ράπτη μετέβη στο Ηράκλειο Κρήτης, προκειμένου να επισκεφθεί και να ενημερωθεί για τα  ερευνητικά έργα που εκτελεί το Ινστιτούτο ...
"Πρέπει να μιλήσουμε για το μέλλον όλων, των νέων μας, των παιδιών μας, το πώς θα μείνουν στον τόπο τους και ιδιαίτερα στις ...
Η ελληνική οικονομία προβλέπεται να αναπτυχθεί με υψηλότερο ρυθμό σε σχέση με την Ευρωζώνη, τόσο εφέτος όσο και το 2025, σύμφωνα με έκθεση ...