Eπιφυλάξεις στο θέμα της υποχρεωτικής ονομαστικοποίησης των μετοχών από 1ης Ιανουαρίου του 2020, τονίζοντας παράλληλα ότι, με το νέο πλαίσιο, συνεχίζεται μία τάση που είχε αρχίσει πρόσφατα να διαμορφώνεται για τις δημόσιες οφειλές, μέσα από τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, ήτοι, στην αυξημένη ευθύνη των μη εκτελεστικών μελών των Διοικητικών Συμβουλίων, διατύπωσε η ΕΣΕΕ κατά τις διαβουλεύσεις, τόσο με το Υπουργείο Ανάπτυξης όσο και στην Βουλή, επί του νέου νομικού πλαισίου για τις ΑΕ και τις ΕΠΕ καθώς και του σχεδίου μετασχηματισμού των επιχειρήσεων. Όπως εξηγεί ο Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας, Βασίλης Κορκίδης, με αφορμή ενημερωτική εγκύκλιό του προς τους εμπορικούς συλλόγους, η ευελιξία, που προσφέρει η ανωνυμία των μετοχών, είναι κυρίως το κριτήριο για την δημιουργία των διαφόρων επιχειρηματικών σχημάτων ανωνύμων εταιρειών, το οποίο και προφανώς δεν συνδέεται με λόγους παράνομης δραστηριοποίησης. Αντίθετα, οι ονομαστικές μετοχές, για την μεταβίβαση των οποίων απαιτείται ιδιαίτερη διαδικασία, δεν είναι αντίστοιχα ευέλικτες. «Θεωρήσαμε, -σημειώνει ο κ.Κορκίδης-, ορθή την επιδίωξη του κράτους να γνωρίζει επακριβώς τους μετόχους ορισμένου είδους επιχειρήσεων για λόγους που συνδέονται με το «ξέπλυμα χρήματος», την εν γένει διαφάνεια στις εταιρικές υποθέσεις και την αποκάλυψη των σχέσεων επιχειρηματιών με κέντρα εξουσίας. Επιμείναμε, ωστόσο, στην γνώμη ότι οι νομοθετικές διατάξεις, που μέχρι τώρα προέβλεπαν ονομαστικοποίηση των μετοχών σε ειδικές περιπτώσεις, ήταν επαρκείς και εξασφάλιζαν τους σκοπούς που θέλει η Πολιτεία, χωρίς να υπάρχει άμεση ανάγκη για περαιτέρω ρύθμιση του θέματος». Προσθέτει, δε, στο δεύτερο θέμα ότι με το νέο πλαίσιο γίνεται προσπάθεια να κατοχυρωθεί θεσμικά και να ενισχυθεί περαιτέρω το αυξημένο κύρος της κυρίαρχης εταιρικής μορφής της ΑΕ, άρα, «δεν θα θέλαμε να δούμε μαζική έξοδο από τα ΔΣ προσωπικοτήτων και συμβούλων, που η παρουσία τους και η εμπειρία τους εξασφαλίζει αυτό ακριβώς το κύρος των ΑΕ».
Όπως σημειώνεται στη εγκύκλιο, κατά τα λοιπά, ως προς τη θέσπιση ενός ενοποιημένου πιστοποιητικού, στο οποίο θα εμφανίζονται όλα τα σχετικά στοιχεία μίας ΑΕ, όπως η κατάστασή της (λύση/ εκκαθάριση/ πτώχευση/ ενεργή), το μετοχικό κεφάλαιο, βασικά στοιχεία της εταιρείας, εκτέλεση ή μη της υποχρεωτικής εμπορικής δημοσιότητας, υποβολή οικονομικών καταστάσεων κλπ, ένα τέτοιο πιστοποιητικό, το οποίο θα εκδίδεται μέσω απλοποιημένης διαδικασίας, θα μειώσει το διοικητικό βάρος τόσο των επιχειρήσεων όσο και του κράτους και θα ενισχύσει την δημόσια εικόνα των εταιρειών, αρκεί να μην είναι απαραίτητη η αναζήτηση επιπλέον δικαιολογητικών και να μην προκύψουν πρόσθετα διοικητικά και γραφειοκρατικά βάρη.
Πέραν αυτών, η ΕΣΕΕ υπέβαλε και περαιτέρω προτάσεις, τις οποίες το Υπουργείο Ανάπτυξης δεσμεύθηκε να εξετάσει για ένταξη σε προσεχές σχέδιο νόμου και οι οποίες έχουν ως εξής:
-Εποπτεία-επιλογή κατάλληλης υπηρεσίας: Ο έλεγχος νομιμότητας συνιστά μια διαδικασία εξαιρετικά χρονοβόρα και η απλοποίησή της είναι επιτακτική ανάγκη, η αυτορρύθμιση των επιχειρήσεων και ειδικές τεχνικές εφαρμογές θα μπορούσαν να συμβάλλουν δυναμικά σε αυτό σε συνδυασμό με την διατήρηση της αρμοδιότητας των Γ.Ε.ΜΗ. ως μοναδικού σημείου ελέγχου πληρότητας. Θέση της ΕΣΕΕ είναι ότι η επιμελητηριακή αρμοδιότητα κρίνεται επαρκής και είναι άμεσα συνδεδεμένη με την επιχειρηματική ανάπτυξη και κατ' επέκταση την εθνική. Κατά συνέπεια, η δράση της θα πρέπει να είναι απαλλαγμένη από αδικαιολόγητα ασφυκτικά ελεγχόμενα διοικητικά πλαίσια της κεντρικής εξουσίας, προκειμένου να αποφευχθεί μία γραφειοκρατική, δυσκίνητη και μειωμένης αποτελεσματικότητας λειτουργία.
-Απλοποίηση αιτήσεων και καταχώρησης πράξεων και στοιχείων στο Γ.Ε.ΜΗ.: Η επάρκεια και ποιότητα των οικονομικών καταστάσεων που υποβάλλονται στο Γ.Ε.ΜΗ. θα μπορούσε να ενισχυθεί με αρμοδιότητα αποκλειστικής πληροφόρησης από το ίδιο το Γ.Ε.ΜΗ., καθώς και με υποδείγματα - πρότυπα οικονομικών καταστάσεων και των συνοδευτικών αυτών εκθέσεων και εγγράφων. Θα μπορούσε ένας συγκεκριμένος αριθμός δηλωτικών πράξεων να καταχωρείται στο Γ.Ε.ΜΗ., με σχετική τυποποιημένη ηλεκτρονική δήλωση και με αυξημένη ευθύνη των εταιρειών, των νομικών παραστατών ή οικονομικών συμβούλων. Σίγουρα αυτό θα εξοικονομούσε σημαντικούς χρόνους ως προς την καταχώρηση πράξεων.
-Τέλη Γ.Ε.ΜΗ.: Άποψη των εμπόρων είναι ότι τα ανταποδοτικά τέλη από την λειτουργία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου αποτελούν τακτικό επιμελητηριακό έσοδο, αφού υφίστανται υπηρεσίες στα επιμελητήρια που εξυπηρετούν αποκλειστικά αυτόν ακριβώς τον σκοπό. Εξυπακούεται ότι, εφόσον το επιτύχουν αυτό, τότε θα αυξηθούν εκθετικά και τα διαθέσιμα των Επιμελητηρίων για την ενίσχυση των επαγγελματικών οργανώσεων.
-Ζητούμενες βελτιώσεις για ΕΠΕ: Η ΕΣΕΕ, επίσης κατά την συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Βουλή για τις ΕΠΕ, υποστήριξε τις τροποποιήσεις, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη την πραγματικότητα των σύγχρονων συναλλαγών, τονίζοντας ότι το νέο πλαίσιο πρέπει να εκσυγχρονίζει σε σημαντικό βαθμό τον περί ΕΠΕ νόμο 3190/1955. Παρ’ όλα αυτά, παραμένουν ως ζητούμενες συγκεκριμένες βελτιώσεις στο γενικότερο πλαίσιο οι οποίες πρέπει τελικά να αντιμετωπίσουν ορισμένα χρόνια μειονεκτήματα των ΕΠΕ, όπως ότι: • Υπόκεινται σε αυστηρές φορολογικές διατυπώσεις. • Έχουν υψηλό λειτουργικό κόστος. • Απαιτείται περαιτέρω απλοποίηση στην λήψη αποφάσεων. • Οι εταίροι ασφαλίζονται υποχρεωτικά στον ΕΦΚΑ, ενώ στις ΙΚΕ αυτό ισχύει μόνο για τους διαχειριστές.
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι το επόμενο πλαίσιο νόμου περί μετασχηματισμού επιχειρήσεων αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τον Σεπτέμβριο. Οι αλλαγές αφορούν στον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου με παρεμβάσεις σε έξι εταιρικούς και φορολογικούς νόμους με βάση το γερμανικό μοντέλο και ενιαίο κώδικα ώστε να διευκολύνουν την έννοια και τον τύπο του μετασχηματισμού διευρύνοντας τις διαδικασίες και στις εξής περιπτώσεις: •Μετατροπή της νομικής μορφής της επιχείρησης. •Συγχωνεύσεις δια απορρόφησης. •Συγχωνεύσεις με σύσταση νέας εταιρείας. •Διασπάσεις εταιρειών. •Εισφορές κλάδων ή τμημάτων.