Aνάμεσα σε τρεις κοινοπραξίες, με κυρίαρχη ελληνική παρουσία σε αυτά, θα δοθεί , τελικά, η «μάχη» για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους διαγωνισμούς ιδιωτικοποίησης στη χώρα μας καθώς προβλέπει επενδύσεις 300 εκ. Έληξε η σχετική προθεσμία του ΤΑΙΠΕΔ, οπότε κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές για τις δύο ομάδες αεροδρομίων τα εταιρικά σχήματα Vinci-Ελλάκτωρ, Fraport-Copelouzos και ΜΕΤΚΑ-Corporation America. Το Ταμείο εκφράζει βεβαιότητα ότι το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, συνολικά, αποκτά δυναμική.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση που εξέδωσε το ΤΑΙΠΕΔ, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια για τα οποία παραχωρείται το δικαίωμα λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης, χωρίζονται σε 2 ομάδες: Την Ομάδα Α που περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας, και, την Ομάδα Β που περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Και για τις δύο ομάδες υπεβλήθησαν προσφορές από τις κοινοπραξίες, που, επιγράφονται επί λέξει: CASA (Corporation America S.A.) – METKA Α.Ε., FRAPORT AG- SLENTEL Ltd, VINCI Airports S.A.S. – ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε.
Σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπει η Πρόσκληση Υποβολής Προσφορών θα ακολουθήσει το στάδιο του ελέγχου εγκυρότητας των τεχνικών προσφορών και της πληρότητας των δικαιολογητικών. Μετά από τη σχετική εισήγηση των συμβούλων του έργου, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ σε προσεχή συνεδρίασή του θα εγκρίνει τα επενδυτικά σχήματα που προκρίνονται στο επόμενο στάδιο ήτοι την αποσφράγιση οικονομικών προσφορών. Η κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του Νοεμβρίου.
Σημειώνεται, αρμοδίως, ότι και οι τρεις σχηματισμοί διαθέτουν μεγάλη εμπειρία στην διαχείριση των αεροδρομίων και η «επόμενη» του διαγωνισμού αναμένεται ότι θα κριθεί από το τίμημα το οποίο είναι διατεθειμένοι αυτοί να καταβάλουν. Οι ανάδοχοι που θα προκύψουν από τον διαγωνισμό θα κληθούν να υλοποιήσουν μια σειρά επενδύσεων που απαιτούνται προκειμένου να είναι σε θέση να καλύψουν την ζήτηση που διαρκώς αυξάνεται. Η αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων θα αναμορφώσει ριζικά την εικόνα των αεροδρομίων που αποτελούν τις πύλες εισόδου για την συντριπτική πλειοψηφία των επισκεπτών που έρχονται στη χώρα μας. Προβλέπεται από τις συμβάσεις παραχώρησης που θα υπογράψουν οι ανάδοχοι ότι οι χρεώσεις των περιφερειακών αεροδρομίων θα φθάνουν ως το ύψος των 14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, πριν από την ολοκλήρωση των επενδύσεων και έως 20 ευρώ μετά. Ταυτόχρονα, μέσα από τη σύμβαση οι επενδυτές δεσμεύονται να υλοποιήσουν επενδύσεις 200-250 εκατ. ευρώ τα πρώτα 4 χρόνια. Η διαμόρφωση της σύμβασης παραχώρησης έγινε μετά από μακρά διαβούλευση με τους φορείς της τουριστικής αγοράς. Υπογραμμίζεται πως οι ανάδοχοι θα αναλάβουν την λειτουργία των αεροδρομίων για διάστημα 40 ετών.
Είναι γεγονός ότι το 2014 η επιβατική κίνηση των αεροδρομίων εκτοξεύθηκε στα ύψη, έχοντας ξεπεράσει το πρώτο οκτάμηνο του έτους το φράγμα των 16 εκατ. επιβατών. Κύκλοι του τουριστικού κλάδου υπολογίζουν ότι η κίνηση στα υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια θα ξεπεράσει τα 20 εκ. επιβάτες (από 18 εκ. επιβάτες το 2013), αποκτώντας νέα δυναμική, καθώς πολλά από αυτά θα μπορούν να υπολογίζουν σε εκατοντάδες πτήσεις τσάρτερ, που θα τα μετατρέψουν σε κερδοφόρα. Για τον λόγο αυτό στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν ιδανική τη συγκυρία για την επίτευξη υψηλού τιμήματος. Το ενδιαφέρον των επενδυτών είναι, ασφαλώς, αυξημένο καθώς εκτός της ανάκαμψης που έχουν τα αεροδρόμια το 2014 με την έκρηξη του τουρισμού, η συγκεκριμένη διαδικασία αποτελεί μία από ης μεγαλύτερες αποκρατικοποιήσεις της χώρας μας, που θα συνοδευτεί με επενδύσεις τουλάχιστον 250 - 300 εκατ. ευρώ (εντός τριετίας) από τους επενδυτές για την αναβάθμιση των αεροδρομίων αυτών.