Μέχρι το τέλος του 2018 θα έχει κλειδώσει η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, γνωστού και ως «Ελευθέριος Βενιζέλος», αφού εκείνο που προέχει μετά τη συμφωνία του ΤΑΙΠΕΔ με τους μετόχους της εταιρείας που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο είναι η εκ νέου έγκριση από την Ευρωπαίκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και βεβαίως η έγκριση των Ελληνικών αρχών και της Βουλής. Αυτό υποστήριξαν σήμερα πηγές του ΤΑΙΠΕΔ σε συνομιλία τους με δημοσιογράφους και μετά τα δημοσιεύματα ότι στο παρά πέντε αποφεύχθηκε η υπογραφή μίας σύμβασης που θα ζημίωνε το Δημόσιο, αλλά και τις δηλώσεις στελεχών της κυβέρνησης ότι το 1,115 δις. ευρώ ως τίμημα και 1,382 δις. με τον ΦΠΑ, ότι –και πάλι- είναι λίγα.
Σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ, η Σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Διεθνούς Αερολιμένα υπογράφηκε στις 31.07.1995, κυρώθηκε με το ν. 2338/1995 και τέθηκε σε ισχύ τον Ιούνιο του 1996.
Στους όρους της σύμβασης αυτής προβλέπεται ότι 10 χρόνια πριν λήξει η αρχική διάρκεια (δηλαδή το 2016) τα μέρη θα προσέλθουν (η διατύπωση είναι κατηγορηματική δεν προσεγγίζει την έναρξη διαπραγμάτευσης ως δυνατότητα) σε διαπραγματεύσεις σχετικά με ενδεχόμενη παράταση. Το δικαίωμα αυτό έχει μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ από το 2011.
Τόσο η παράταση της σύμβασης του 1995, όσο και η πώληση του 30% του ΔΑΑ εντάσσονται στο πλαίσιο των δεσμεύσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας απέναντι στους Θεσμούς. Η παράταση προηγείται της πώλησης, καθώς η εξασφάλιση της λειτουργίας του αεροδρομίου μέχρι το 2046 επιδρά θετικά στην ελκυστικότητα των πωλούμενων μετοχών.
Από το τέλος Μαρτίου 2016 το ΤΑΙΠΕΔ διαπραγματεύεται με τον ΔΑΑ το κείμενο της συμφωνίας παράτασης. Η βάση αναφοράς ήταν τα οικονομικά δεδομένα του 2015. Παράλληλα, το ΤΑΙΠΕΔ συνομιλεί με το Ελληνικό Δημόσιο για να εξασφαλίσει τη συναίνεσή του σχετικά με τις ρυθμίσεις της συμφωνίας παράτασης, καθώς συμβάλλεται και αυτό στην εν λόγω συμφωνία.
Τον Μάρτιο του 2017 εγκρίνεται από το Ελληνικό Δημόσιο το τελικό κείμενο της συμφωνίας παράτασης και τον Απρίλιο του 2017 δίνεται και η ομόφωνη έγκριση για τη συμφωνία αυτή από το ΔΑΑ. Η τελική συμφωνία επικυρώνεται με την απόφαση του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ στις 16/05/2017. Στις 30/05/2017 το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ κάνει αποδεκτή την βελτιωμένη προσφορά του ΔΑΑ, ύψους 483,87 εκατ. ευρώ. Η συμφωνία εγκρίθηκε και από την Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων & Αποκρατικοποιήσεων.
Στις 30/06/2017 το ΤΑΙΠΕΔ με δική του πρωτοβουλία και πριν την υπογραφή της συμφωνίας αποστέλλει στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της ΕΕ (DG Comp) όλο το φάκελο της συναλλαγής για προκαταρκτική εξέταση. Το ΤΑΙΠΕΔ και το Ελληνικό Δημόσιο (με δικής τους πρωτοβουλία και σε συμφωνία με τον ΔΑΑ) είχαν ήδη περιλάβει στη σύμβαση παράτασης σχετική αναβλητική αίρεση, χωρίς να υπάρχει υποχρέωση, συνδέοντας υποχρεωτικά την ολοκλήρωση της συναλλαγής με την θετική έκβαση της αξιολόγησης της DG Comp.
Στις 30/9/2017 υπογράφεται η συμφωνία παράτασης της σύμβασης παραχώρησης μέχρι τον Ιούνιο του 2046 από το Ελληνικό Δημόσιο, το ΤΑΙΠΕΔ και τον ΔΑΑ.
Πως καθορίστηκε το νέο τίμημα
Η πολυπλοκότητα της συναλλαγής (παράταση υφιστάμενης σύμβασης 1995), τα ποικίλα εγκριτικά στάδια που προηγήθηκαν κλπ. μετέφεραν την ολοκλήρωση του ελέγχου του σχετικού φακέλου σχεδόν δύο χρόνια μετά.
Οι επικρατούσες, στην οικονομία και γενικά στη χώρα, με το ξεκίνημα του 2018 νέες ευεργετικές συνθήκες επέτρεψαν στο ΤΑΙΠΕΔ να εκκινήσει διαβούλευση με τη DG Comp όπου ο ΔΑΑ ελάμβανε γνώση και παρείχε τα απαραίτητα οικονομικά στοιχεία, με βάση αναφοράς πια το 2017.
Μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις στην βάση των σημαντικά βελτιωμένων προοπτικών της επιβατικής κίνησης του ΔΑΑ, του προσδοκώμενου εσόδου τόσο από παρεχόμενες πτητικές υπηρεσίες όσο από υπηρεσίες duty free, εστίασης και άλλες εμπορικές δραστηριότητες, της δυνατότητας άντλησης δανεισμού για μακρό χρονικό διάστημα με ικανοποιητικό κόστος χρήματος και της σημαντικής βελτίωσης του κινδύνου της αγοράς /cost of equity, το ΤΑΙΠΕΔ επιτυγχάνει την αναθεώρηση του τιμήματος από 483,87 εκατ. ευρώ σε 1,115 δισ. ευρώ ή με ΦΠΑ από τα 600 εκατ. ευρώ στα 1,382 δισ. ευρώ.
Τον Ιούνιο του 2018 η DGComp κρίνει ότι στην βάση των προσκομισθέντων από το ΤΑΙΠΕΔ και το Ελληνικό Δημόσιο στοιχείων η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης δεν ενέχει παράνομη κρατική ενίσχυση. Παράλληλα, ο ΔΑΑ ενημέρωσε το ΤΑΙΠΕΔ ότι εξετάζει το ενδεχόμενο υποβολής διαφοροποιημένης οικονομικής προσφοράς, η οποία τελικώς ανήλθε στο ποσό των 1.115 δισ. ευρώ, την οποία το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ αποδέχθηκε στις 14/09/2018.
Στις 04/10/2018 το ΤΑΙΠΕΔ υποβάλει στο Ελεγκτικό Συνέδριο την συμφωνία παράταPSσης για τον προβλεπόμενο στο νόμο προσυμβατικό έλεγχο, ενώ τις επόμενες ημέρες ο φάκελος θα υποβληθεί επίσημα προς έγκριση στην DG Comp.
Σημειώνται, τέλος, ότι μέτοχοι της εταιρείας είναι το Ελληνικό Δημόσιο με ποσοστό 55%, το καναδικό συνταξιοδοτικό fund PSP, το οποίο από τον Μάιο του 2013 εξαγόρασε το 40% από τη Hochtief, και με 5% ο όμιλος Κοπελούζου. Το αεροδρόμιο εμφάνισε κέρδη πέρσι της τάξης των 200 εκατ. ευρώ.