Με μεγάλη πλειοψηφία πέρασε από τη Βουλή η τροπολογία για την προστασία της πρώτης κατοικίας. Υπέρ ψήφισαν 194 βουλευτές, κατά 33, ενώ υπήρξαν και 4 παρών.
Σημειώνεται πως την τροπολογία υπερψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, η Νέα Δημοκρατία και η Ένωση Κεντρώων, “όχι” είπαν η Δημοκρατική Συμπαράταξη και η Χρυσή Αυγή και “παρών” το ΚΚΕ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία των τραπεζών μπορούν να υπαχθούν στο νόμο δάνεια κοντά στα 11 δισεκατομμύρια, που αφορούν στο 70% των δανειοληπτών.
Χθες το βράδυ, στο προς ψήφιση πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας επήλθαν δύο νομικοτεχνικές βελτιώσεις: στο ύψος δανεισμού για την κατηγορία των επιχειρηματικών δανείων και στον προσδιορισμό της εμπορικής αξίας της πρώτης κατοικίας.
Η μείωση του κριτηρίου επιλεξιμότητας για τα επιχειρηματικά δάνεια σε ύψος συνολικής οφειλής 100.000 ευρώ αντί των 130.000 που προβλέπεται ως γενικό όριο υπαγωγής για τα στεγαστικά δάνεια, καθώς και ο ορισμός της αντικειμενικής αξίας στις 175.000 ευρώ αντί του γενικού ορίου των 250.000 ευρώ, αναμένεται ότι θα μειώσει στο 1,5 δισ. ευρώ από 2 δισ. αρχικά, τα επιχειρηματικά δάνεια που θα μπορούν να ενταχθούν στο νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Τελικώς η κυβέρνηση παρουσίασε ένα πλαίσιο προστασίας για τα επιχειρηματικά δάνεια με πλαφόν προστατευόμενης αντικειμενικής αξίας 175.000 ευρώ. Η πρόβλεψη της διαφορετικής αξίας ακινήτων έγινε με το σκεπτικό ότι η προστασία της κύριας κατοικίας συνεπάγεται περιορισμούς και στα δικαιώματα προστασίας τρίτων πιστωτών (να μπορούν να επισπεύσουν αναγκαστική εκτέλεση) και στην περίπτωση οφειλέτη – επιχειρηματία οι τρίτοι πιστωτές είναι συνήθως εργαζόμενοι και προμηθευτές.
Η μείωση του κριτηρίου της αντικειμενικής αξίας συνοδεύτηκε χθες και από τη μείωση του κριτηρίου συνολικού δανεισμού για την παροχή προστασίας της πρώτης κατοικίας στα επιχειρηματικά δάνεια. Σημειώνεται, πάντως, ότι παρά τα μειωμένα όρια η ένταξη επιχειρηματικών δανείων σε καθεστώς προστασίας αποτελεί πανευρωπαϊκή εξαίρεση, όπως άλλωστε ισχύει και για το συνολικό πλαίσιο προστασίας αδύναμων δανειοληπτών με σύμπραξη τραπεζών και Δημοσίου.
Όσον αφορά τον προσδιορισμό της εμπορικής αξίας της πρώτης κατοικίας στη βάση της οποίας θα γίνεται το "κούρεμα" οφειλής (σχέση Loan to Value 120%, δηλ. το δάνειο να ανέρχεται στο 120% της αξίας του ακινήτου, οπότε να κουρεύεται αναλογικά το επιπλέον οφειλόμενο ποσό), αποτελούσε αίτημα όχι μόνο των τραπεζών, αλλά και των Ενώσεων Καταναλωτών.
Από πλευράς τραπεζών, το ζητούμενο για σαφή προσδιορισμό της εμπορικής αξίας (είχε ζητηθεί ως τέτοια να ορίζεται η αξία με την οποία είναι εγγεγραμμένη στα βιβλία των τραπεζών η κύρια κατοικία, στις 31/12 του τελευταίου έτους) είχε να κάνει με την αποτροπή ενστάσεων δανειοληπτών στη διαδικασία των ρυθμίσεων, οι οποίες θα μπορούσαν να μπλοκάρουν την εκτέλεση αναγκαστικών μέτρων (πλειστηριασμός).
Η πρόταση των τραπεζών έγινε αποδεκτή και στο νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας θα ορίζεται ότι η εμπορική αξία αυτής θα λογίζεται όπως έχει καταχωρηθεί στα βιβλία του πιστωτικού ιδρύματος. Ο δανειολήπτης θα φέρει το βάρος της απόδειξης ότι η εμπορική αξία της κύριας κατοικίας του είναι διαφορετική από αυτήν που αναγράφεται στα βιβλία των τραπεζών.