Σε τιμή μειωμένη κατά περίπου 11% σε σχέση με πέρυσι αναμένεται να ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης τη φετινή χειμερινή σαιζόν, που “ανοίγει” στις 15 Οκτωβρίου, με βάση τα σημερινά δεδομένα της διεθνούς αγοράς, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Συνδέσμου των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ).
Στο πλαίσιο αυτό, με βάση τις τρέχουσες διεθνείς τιμές του αργού, η τιμή εκκίνησης του πετρελαίου θέρμανσης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 1,020 ευρώ/λίτρο από 1,46 ευρώ/λίτρο, που ήταν η μέση τιμή διάθεσης στις 15 Οκτωβρίου 2018 και κατά 10% κάτω από τα 1,36 ευρώ/λίτρο, της μέσης τιμής διάθεσης στο κλείσιμο της προηγούμενης περιόδου, τον Απρίλιο 2019.
Ωστόσο οι πιέσεις στην αγορά πετρελαίου θέρμανσης εκτιμάται ότι θα συνεχιστούν, με τη ζήτηση να παραμένει συγκρατημένη, τόσο εξ αιτίας της κατάστασης στην οικονομία, όσο και της στροφής σε άλλα καύσιμα, όπως το φυσικό αέριο κλπ
Στο πλαίσιο αυτό ο Σύνδεσμος προτείνει την κατάργηση των κριτηρίων χορήγησης του επιδόματος θέρμανσης και της διάθεσής του σε όλους τους καταναλωτές με εισόδημα ως 50.000 ευρώ ετησίως.
Ας σημειωθεί ότι τα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος έχουν αυστηροποιηθεί, με αποτέλεσμα το συνολικό κονδύλι που προβλέπει το σχέδιο προϋπολογισμού για το 2020 μόλις που ξεπερνά τα 50 εκατ. ευρώ.
Συνολικά οι πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης από την αρχή της κρίσης έχουν μειωθεί κατά περίπου 70%.
Γενικότερα όμως η κατανάλωση καυσίμων έχει περιοριστεί. Από τα στοιχεία του πρώτου οκταμήνου 2019 υπολογίζεται ότι οι πωλήσεις βενζίνης έχουν μειωθεί κατά 1%, ενώ οι πωλήσεις ντίζελ έχουν αυξηθεί μόλις 1%. Μάλιστα τα στοιχεία για τη βενζίνη θα ήταν πολύ χειρότερα, αν δεν είχαν σημειωθεί δύο μήνες αισθητής ανόδου, ο Ιούλιος και ο Αύγουστος- ειδικά ο τελευταίος κατέγραψε αύξηση της τάξης του 4%, λόγω του τουρισμού και της αύξησης των μετακινήσεων.
Πέραν την κατάργησης των κριτηρίων χορήγησης επιδόματος θέρμανσης για εισοδήματα ως 50.000 ευρώ ετησίως, τρία ακόμα είναι τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τον Σύνδεσμο:
- O ενεργειακό σχεδιασμός για τη δεκαετία 2020-2030, ο οποίος θα καθορίσει και τον ρόλο των εταιριών του κλάδου
- Η αντιμετώπιση της παραβατικότητας : Eίναι χαρακτηριστικό ότι τα συστήματα εισροών-εκροών , τα οποία έχουν θεσμοθετηθεί από το 2010, ακόμα δεν μπορούν να λειτουργήσουν στην πλήρη απόδοσή τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να γίνουν οι απαραίτητες διασταυρώσεις, ενώ οι έλεγχοι εξακολουθούν να είναι λιγοστοί και πλημμελείς, με συνέπεια να “ανθούν” το λαθρεμπόριο, η “κλοπή” του καταναλωτή στην αντλία και η νοθεία.
- Το μεταφορικό ισοδύναμο στην αγορά των νησιών, το οποίο ο καταναλωτής εξακολουθεί να πληρώνει , αλλά δεν αποδίδεται ούτε στις τοπικές κοινωνίες, ούτε στις εταιρίες, καθώς από το 2015, οπότε καταργήθηκε η σχετική επιδότηση, η ειδική αυτή χρέωση παρακρατείται από το δημόσιο,
Ας σημειωθεί δε, ότι οι εταιρίες έχουν προσφύγει στη δικαιοσύνη, διεκδικώντας τα ποσά της επιδότησης παρελθόντων ετών, του 2013 και 2014, τα οποία το δημόσιο ακόμα δεν έχει καταβάλει.
Ανεπίσημες μελέτες υπολογίζουν το ποσό αυτό σε πάνω από 6 εκατ. ευρώ.