Ξεχάστε όσα γνωρίζατε για τα «φτωχά» αυτοκίνητα, τις «απλές» εκδόσεις. Σε 2,5 χρόνια από τώρα, όλα τα καινούργια οχήματα τα οποία θα κυκλοφορούν στους δρόμους των κρατών-μελών της ΕΕ θα είναι εφοδιασμένα υποχρεωτικά με συστήματα ασφαλείας, σύμφωνα με τους νέους κανόνες, οι οποίοι εγκρίθηκαν οριστικά από το Συμβούλιο της Ε.Ε. Η σχετική απόφαση που επικυρώθηκε αποτελεί συνέχεια της συμφωνίας που είχε επιτευχθεί μεταξύ του Συμβουλίου και της Ευρωβουλής, τον περασμένο Μάρτιο, ως προς τον κανονισμό για την ασφάλεια των μηχανοκίνητων οχημάτων και την προστασία επιβατών και των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Η φινλανδική προεδρία υπογραμμίζει πως οι νέοι αυτοί κανόνες θα συμβάλουν στη μείωση του αριθμού των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών στους δρόμους της Ε.Ε., ενώ ενισχύουν και την ανταγωνιστικότητα των Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων στην παγκόσμια αγορά. Δέκα χρόνια μετά την έγκριση της προηγούμενης νομοθεσίας, ο νέος κανονισμός γενικής ασφάλειας εκτιμάται ότι θα δώσει, από τα μέσα του 2022, νέα ώθηση στη δράση για θέματα οδικής ασφάλειας, καθόσον, η Ε.Ε. ασχολείται, για πρώτη φορά, με ζητήματα τα οποία εστιάζουν στους πεζούς και τους ποδηλάτες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τους νέους κανόνες, όλα τα μηχανοκίνητα οχήματα (συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών, λεωφορείων, ημιφορτηγών και οχημάτων τύπου SUV) θα πρέπει να είναι εξοπλισμένα με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά ασφαλείας:
-Ευφυής έλεγχος ταχύτητας.
-Εγκατάσταση συστήματος για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος.
-Συστήματα προειδοποίησης της υπνηλίας και της προσοχής του οδηγού.
-Προηγμένα συστήματα προειδοποίησης διάσπασης της προσοχής του οδηγού.
-Σήματα επείγουσας στάθμευσης.
-Συστήματα ανίχνευσης οπισθοπορείας.
-Συστήματα καταγραφής δεδομένων συμβάντος.
-Ακριβής παρακολούθηση της πίεσης των ελαστικών.
Απαιτούνται, συμπληρωματικά, προηγμένα μέτρα ασφάλειας για τα αυτοκίνητα και τα ημιφορτηγά. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα εξής:
-Προηγμένα συστήματα πέδησης έκτακτης ανάγκης.
-Συστήματα παραμονής στη λωρίδα κυκλοφορίας σε έκτακτη ανάγκη.
-Διευρυμένες περιοχές προστασίας πρόσκρουσης της κεφαλής ικανές να μετριάζουν τους τραυματισμούς σε συγκρούσεις με ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου, όπως οι πεζοί και οι ποδηλάτες.
Ακόμη επιπλέον των γενικών απαιτήσεων και των συστημάτων, που, ήδη προβλέπονται (όπως είναι η προειδοποίηση απόκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας και το προηγμένο σύστημα πέδησης έκτακτης ανάγκης), τα φορτηγά και τα λεωφορεία θα πρέπει να σχεδιάζονται και να κατασκευάζονται κατά τέτοιο τρόπο που τα τυφλά σημεία γύρω από το όχημα να μειώνονται σημαντικά. Θα πρέπει επίσης να είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα, ικανά να ανιχνεύουν τους πεζούς και τους ποδηλάτες που βρίσκονται σε πολύ μικρή απόσταση από το όχημα.
Ο κανονισμός δίνει στην Επιτροπή και τη δυνατότητα να θεσπίζει ειδικούς κανόνες για την ασφάλεια των υδρογονοκίνητων οχημάτων και των αυτοματοποιημένων οχημάτων. Γενικότερα, ο κανονισμός δίνει τη δυνατότητα στην Επιτροπή να επικαιροποιεί τις νέες προδιαγραφές, ώστε να λαμβάνονται υπ’ όψιν μελλοντικές τεχνικές εξελίξεις.
Ο κανονισμός θα τεθεί σε εφαρμογή 30 μήνες μετά την έναρξη ισχύος του. Προβλέπεται πιο μακρινή ημερομηνία εφαρμογής για περιορισμένο αριθμό χαρακτηριστικών, ώστε να μπορέσουν οι κατασκευαστές να προσαρμόσουν την παραγωγή τους στις νέες απαιτήσεις. Σημειώνεται πως πρόκειται για μέρος της τρίτης δέσμης μέτρων της Επιτροπής «Η Ευρώπη σε κίνηση», η οποία δρομολογήθηκε τον Μάιο του 2018. Αυτή η δέσμη αποσκοπεί στο να διασφαλίσει μια ομαλή μετάβαση προς ένα ασφαλές, καθαρό και αυτοματοποιημένο σύστημα κινητικότητας.