Σε ελεύθερη πτώση βρέθηκε η ζήτηση ηλεκτρικού ρεύματος στην Ισπανία, μία από τις χώρες που καταγράφει τα περισσότερα θύματα από τον κορωνοϊό, καθώς η οικονομική δραστηριότητα έχει παγώσει εξ αιτίας των μέτρων που έλαβε η Μαδρίτη για να αντιμετωπίσει πανδημία.
Στις αρχές Απριλίου η κατανάλωση ηλεκτρισμού εμφάνιζε μείωση σχεδόν 20%, καθώς έχει διακοπεί η λειτουργία περίπου του συνόλου των επιχειρήσεων και οι πολίτες βρίσκονται σε κατ’ οίκον περιορισμό.
Η χώρα κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης στις 14 Μαρτίου και από τις 30 Μαρτίου απαγορεύτηκε η μετακίνηση όσων εργαζόμενων δεν δραστηριοποιούνται σε ουσιώδεις τομείς για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Το συγκεκριμένο μέτρο αναμένεται να αρθεί από τις 13 Απριλίου, αλλά ήδη τα προβλήματα της διακοπής παραγωγής και της μειωμένης ζήτησης καθώς και της αυξημένης ανεργίας, επιβαρύνουν πολλούς κλάδους και βέβαια το σύνολο της οικονομίας.
Το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου, από τότε δηλαδή που εφαρμόστηκε η πρώτη δέσμη μέτρων η ζήτηση ηλεκτρισμού μειώθηκε κατά 10% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019. Από τις 30 Μαρτίου και μετά, οπότε ακόμη περισσότερες επιχειρήσεις διέκοψαν ολοκληρωτικά τις εργασίες τους, η μείωση έφθσε στο 18,9%.
Η οικιακή κατανάλωση μπορεί να έχει αυξηθεί, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της νύχτας και τις πρώτες πρωινές ώρες της ημέρας, όμως δεν αρκεί για να αντισταθμίσει την πτώση από το lock down της πλειονότητας των παραγωγικών κλάδων.
Βασικοί τομείς της ισπανικής οικονομίας, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία που απασχολεί το 9% των εργαζόμενων στη χώρα, οι αεροπορικές μεταφορές και ο τουρισμός έχουν δεχθεί πολύ μεγάλο πλήγμα
Οι πτήσεις των τριών ισπανικών αεροπορικών εταιριών, της Iberia, της Αir Europa και της Vueling, έχουν περικοπεί στο ελάχιστο. Υπολογίζεται ότι 800 αεροπλάνα των τριών εταιριών είναι ακινητοποιημένα στα ισπανικά αεροδρόμια, καθώς έχουν ακυρωθεί οι διαδρομές τους. Το Μάρτιο και τον Απρίλιο ακυρώθηκαν περίπου το 90% των πτήσεων των εταιριών αυτών.
Δεδομένης της αβεβαιότητας για την πορεία των αεροπορικών ταξιδιών και τους επόμενους μήνες- ήδη χάθηκαν οι πασχαλινές διακοπές- οι αεροπορικές εταιρίες έχουν ζητήσει κατ’ αρχήν τη μείωση του ποσού που καταβάλλουν για τη χρήση των αεροδρομίων από τα σταθμευμένα αεροπλάνα. Τα κόστη αυτά υπολογίζονται στα 24 εκ. ευρώ για 800 αεροπλάνα, μόνο για ένα μήνα. Το βέβαιο είναι ότι θα χρειαστούν περαιτέρω ενίσχυση -και μάλιστα πολύ υψηλή- για να επιβιώσουν.
Σημαντικές είναι και οι απώλειες της αυτοκινητοβιομηχανίας, από τους βασικούς βιομηχανικού κλ΄δους της χώρας. Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ισπανικής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων και Φορτηγών (Anfac) αναμένεται να υπάρξει συνάντηση με το Υπουργείο Βιομηχανίας, Εμπορίου και Τουρισμού της χώρας και με τα εργατικά σωματεία, προκειμένου να συμφωνηθούν νέοι υγειονομικοί κανόνες, ώστε να επιστρέψουν οι εργαζόμενοι στα εργοστάσια, διαφορετικά η ισπανική αυτοκινητοβιομηχανία απειλείται με κατάρρευση.
Τα μέτρα, που θα εφαρμοστούν για την επιστροφή στην παραγωγή βασίζονται στις πρακτικές που έχουν ακολουθήσει η Ν. Κορέα και η Κίνα.
Η κρίση αλλά και η επάνοδος της ισπανικής αυτοκινητοβιομηχανίας θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη διάρκεια της πανδημίας, όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.