Eτοιμοι να ξεκινήσουν την τελική φάση των εργασιών για τον αγωγό Nord Stream II εμφανίζονται οι Ρώσοι, καθώς ένα ρωσικό πλοίο το Akademik Cherskiy αγκυροβόλησε στο λιμάνι του Καλινιγκραντ στη Βαλτική, μετά από ταξίδι τριών μηνών στον Ειρηνικό Ωκεανό, προκειμένου να τοποθετήσει των τελευταίο τμήμα των υποθαλάσσιων σωληνώσεων του αγωγού.
Η Ολλανδό-ελβετική εταιρία Αllseas που είχε αναλάβει το έργο αποσύρθηκε στις αρχές του χρόνου, έχοντας ολοκληρώσει σχεδόν το 90% του έργου, μετά την επιβολή των αμερικανικών κυρώσεων. Ως γνωστόν η Ουάσιγκτον η οποία αντιτίθεται στην κατασκευή του αγωγού, ο οποίος θα μεταφέρει αέριο απ΄ ευθείας από τη Ρωσία στη Γερμανία, έχει επιβάλει κυρώσεις στις εταιρίες που συμμετέχουν στην πόντιση των σωληνώσεων, με αποτέλεσμα οι Ρώσοι να επιστρατεύσουν το μοναδικό πλοίο, έστω και κάπως παρωχημένης τεχνολογίας, που διαθέτουν για τον σκοπό αυτό.
Το Akademik Cherskiy, το οποίο χρειάστηκε να αλλάξει πολλές φορές προορισμό κατά τη διάρκεια της πλεύσης προς το Καλίνιγκραντ, θα πρέπει να τοποθετήσει τους σωλήνες σε ένα μίκρό τμήμα της Βαλτικής, στα χωρικά ύδατα της Δανίας.
Όταν η Ουάσιγκτον επέβαλε τις κυρώσεις κατά του έργου, ο διευθύνων σύμβουλος της Gazprom Αλέξει Μίλερ είχε δηλώσει ότι η Ρωσία διαθέτει τα μέσα για να κατασκευάσει το υπόλοιπο τμήμα.
Ο υπουργός Ενέργειας της Ρωσίας Αλεξάντερ Νόβακ είχε δηλώσει πέρυσι ότι οι εξαγωγές μέσω του νέου αγωγού θα μπορούσαν να ξεκινήσουν στο τέλος του 2020.
Η νέα γραμμή, η οποία κατασκευάστηκε σε παράλληλη τροχιά με τον υφιστάμενο αγωγό Nord Stream I, θα μπορεί να μεταφέρει περί τα 55 δις κυβικά μέτρα αερίου ετησίως από τα κοιτάσματα της Σιβηρίας απ' ευθείας στη Γερμανία, παρακάμπτοντας τον κύριο διάδρομο μεταφοράς που λειτουργεί σήμερα, μέσω της Ουκρανίας.
Πρόκειται για ένα έργο που εξ' αρχής είχε προκαλέσει την αντίδραση της Ουάσιγκτον και των Βρυξελλών, αφενός επειδή θεωρήθηκε ότι αυξάνει την εξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό αέριο και αφετέρου λόγω των αντιδράσεων των χωρών που ευνοούνται από την υφιστάμενη γραμμή, ενώ ταυτόχρονα περιορίζει τα σχέδια των ΗΠΑ για την προώθηση του αμερικανικού υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Ευρώπη.