Σχεδόν 11 εκατομμύρια ευρώ ή 30.000 την ημέρα, απέσπασαν επιτήδειοι από Έλληνες συναλλασσόμενους το 2019 μέσω των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Το 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος που προκύπτουν από την έκθεση χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, το αντίστοιχο μέγεθος ανερχόταν στα 7,677 εκατ. ευρώ. Δηλαδή σε ένα χρόνο προκύπτει αύξηση πάνω από… 42%, χάνοντας από τους τραπεζικούς λογαριασμούς τους 4,586 εκατ. ευρώ! Αυτό, παρά το γεγονός ότι η συνολική αξία των συναλλαγών και για τα δύο έτη ανήλθε σχεδόν στο ίδιο επίπεδο, δηλαδή 64,9 δις. ευρώ το 2019 και 64,795 δις. ευρώ το 2018. Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την αύξηση της αξίας της απάτης, ο δείκτης της έντασης της απάτης που αφορά στην αναλογία της αξίας των περιστατικών απάτης προς την αξία των συναλλαγών εξακολουθεί να διατηρείται στο χαμηλό επίπεδο του 0,02%, αντιστοιχώντας σε 1 ευρώ αξία απάτης ανά 5,9 χιλ. ευρώ αξία συναλλαγών. Ανάλογη εξέλιξη αποτυπώνεται και στον αριθμό συναλλαγών απάτης, όπου σημειώνεται αύξηση κατά 70% σε σχέση με το 2018. Ο δείκτης της έντασης της απάτης που αφορά την αναλογία του αριθμού των περιστατικών απάτης προς τον αριθμό των συναλλαγών εξακολουθεί να παραμένει στο χαμηλό επίπεδο του 0,03%, αντιστοιχώντας σε 1 συναλλαγή απάτης ανά 3,8 χιλ. συναλλαγές.
Αναλύοντας την απάτη ανά τύπο συναλλαγής με κάρτες πληρωμών, διαπιστώνεται ότι η πλειονότητα των περιστατικών απάτης εξακολουθεί να εκδηλώνεται στις εξ αποστάσεως (card not present) συναλλαγές μέσω διαδικτύου ή ταχυδρομείου/τηλεφώνου. Τα περιστατικά αφορούν κυρίως σε διαδικτυακές συναλλαγές αγορών προϊόντων σε εμπόρους του εξωτερικού με κάρτες που έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα, όπως συνέβαινε και κατά τα προηγούμενα έτη.
Εν τω μεταξύ καθημερινά η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή έρχεται αντιμέτωπη με τέτοιου είδους απάτες. Μόνο χθες επέβαλε σε ηλεκτρονικό κατάστημα εμπορίας συσκευών κινητών τηλεφώνων και προϊόντων τεχνολογίας χρηματικό πρόστιμο συνολικού ύψους 250.000 ευρώ, για παραβάσεις της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή.
Ειδικότερα, οι παραβάσεις αφορούσαν σε:
-Μη παράδοση των παραγγελθέντων προϊόντων παρά την καταβολή του τιμήματος.
-Μη επιστροφή των χρημάτων στους καταναλωτές μετά την ακύρωση της σύμβασης.
-Παροχή εσφαλμένης πληροφόρησης σχετικά με τον χρόνο παράδοσης των προϊόντων.
-Παραπλάνηση των καταναλωτών ως προς τις δεσμεύσεις της επιχείρησης για επιστροφή των χρημάτων.
-Παραπλάνηση των καταναλωτών σε σχέση με το δικαίωμα υπαναχώρησης στις συμβάσεις από απόσταση.
Σημειώνεται ότι, στο πλαίσιο ελέγχου παρόμοιων καταγγελιών καταναλωτών, η Γενική Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή έχει επιβάλει χρηματικά πρόστιμα συνολικού ύψους 1.210.000 ευρώ σε 9 ηλεκτρονικά καταστήματα εμπορίας συσκευών κινητών τηλεφώνων και προϊόντων τεχνολογίας, τα οποία, εν μέσω πανδημίας, προέτρεπαν στην αγορά προϊόντων σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό και δεν εκτέλεσαν τις παραγγελίες αν και εισέπραξαν το τίμημα.
Ωστόσο, οι Έλληνες επιμένουν να χάνουν τα λεφτά τους από τους επιτήδειους του ηλεκτρονικού εμπορίου…