Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κλιματική ουδετερότητα
Μετάβαση στην οικονομία του υδρογόνου
Πέμπτη, 06/08/2020

H μετάβαση  στην οικονομία του υδρογόνου μπορεί να αποτελεί ένα από τους στόχους της ΕΕ στην πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα, όμως το υδρογόνο- ακόμα και ως συμπληρωματικό καύσιμο- δεν είναι μία λύση χωρίς προβλήματα, όπως επισημαίνουν πολλοί αναλυτές.

Το “πράσινο υδρογόνο”, που επιδιώκει η Ευρώπη, προϋποθέτει την εγκατάσταση φωτοβολταϊκής και αιολικής ισχύος της τάξης των 80 με 120 GW μόνον και μόνον για να τροφοδοτηθεί με ηλεκτρική ενέργεια η διαδικασία της ηλεκτρόλυσης, μέσω της οποίας θα παράγεται το καθαρό, πράσινο υδρογόνο.

Μία τόσο μαζική ανάπτυξη ΑΠΕ, δίπλα στις υπόλοιπες ΑΠΕ που θα πρέπει να εγκατασταθούν στο σύστημα προκειμένου να παραχθεί η απαιτούμενη ηλεκτρική ενέργεια για τις “παραδοσιακές” ανάγκες του συστήματος, δημιουργεί από μόνη της πληθώρα προβλημάτων.

Ενα από αυτά, που ήδη έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή του, είναι οι χαμηλές τιμές των ΑΠΕ που προκύπτουν σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες μέσα από τις διαγωνιστικές διαδικασίες. Αν η τάση των χαμηλότερων τιμών συνεχιστεί, τότε υπάρχει ο κίνδυνος οι επενδυτές να αποσύρουν το ενδιαφέρον τους και να πρέπει οι ΑΠΕ να επιδοτηθούν για να γίνουν ξανά ελκυστικές.

Αν σήμερα το θέμα αυτό είναι σχεδόν οριακό- καθώς τα περισσότερα εγκατεστημένα συστήματα απολαμβάνουν υψηλότερες τιμές- στο μέλλον, σε μία πλήρως ανταγωνιστική αγορά η αθρόα είσοδος των ΑΠΕ ίσως οδηγήσει σε βύθιση της τιμής της ενέργειας στη χονδρική αγορά, προκαλώντας τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα.

Στο δημόσιο διάλογο για το υδρογόνο κυριαρχεί και ένα άλλο δίλημμα: Mεγάλες εγκαταστάσεις ΑΠΕ - υδρογόνου και πανευρωπαϊκοί αγωγοί ή μικρότερα πάρκα ανανεώσιμης ενέργειες που τροφοδοτούν τοπικές μονάδες υδρογόνου ή και τα δύο; Η Ευρώπη τελευταία δείχνει να προσανατολίζεται στις μεγάλες εγκαταστάσεις- εξ ού και το μεγάλο ενδιαφέρον για τα offshore αιολικά πάρκα, τα οποία στηρίζει ιδιαίτερα η γερμανική προεδρία.

Τα θαλάσσια αιολικά πάρκα, τελευταία προβάλλονται, ως ο κατ’ εξοχήν παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας για τη διαδικασία της  ηλεκτρόλυσης, από την οποία  θα παράγεται το υδρογόνο και θα μεταφέρεται με αγωγούς σε τοπικά, κυρίως βιομηχανικά δίκτυα προς κατανάλωση.

Στον αντίποδα βρίσκονται οι προτάσεις που βλέπουν μια πιο ήπια ανάπτυξη: Oταν η αιολική παραγωγή κάποιου πάρκου ή πάρκων πλεονάζει, τότε θα μπορεί να αποθηκεύεται τοπικά με τη μορφή του υδρογόνου, μέσα από τοπικές διαδικασίες ηλεκτρόλυσης και να χρησιμοποιείται ως καύσιμο για βαρέα οχήματα, αγροτικές εργασίες κλπ, ακόμα και για την τοπική θέρμανση.

Το τρίτο ζήτημα που θα πρέπει να λυθεί είναι οι ποσότητες του υδρογόνου που θα χρειάζεται η Ευρώπη πχ ως το 2030. Από τις ποσότητες θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό και η μορφή ανάπτυξης της οικονομίας του υδρογόνου.

Στόχοι που ακούγονται όπως 6 GW ως το 2024 ή 40GW ως το 2030 είναι αρκετά περιορισμένοι για να στηρίξουν σημαντικές επενδύσεις, καθώς οι ποσότητες αυτές δεν αρκούν για να καλύψουν καλά-καλά τη βιομηχανία αμμωνίας της Ευρώπης. Τι θα γίνει με τους υπόλοιπους τομείς που θα πρέπει επίσης να “πρασινίσουν”, για να πετύχει η ΕΕ τους στόχους για το Κλίμα;

Aπό την άλλη πλευρά, ακόμα και αν πάρουμε το σενάριο της εγκατάστασης ΑΠΕ μεγάλης κλίμακας και ισχύος, δεν μπορεί να παραβλεφθεί το γεγονός ότι για την κατασκευή πχ ανεμογεννητριών, χρησιμοποιείται χάλυβας .που η παραγωγή του εκμπέμπει διοξείδιο του άνθρακα

Θαλάσσιες ανεμογεννήτριες ισχύος 100 GW σημαίνουν την εκπομπή ρύπων της τάξης των 50 εκατ. τόνων CO2, λόγω του χάλυβα, όπως υποστηρίζουν ορισμένοι ειδικοί.

Είναι προφανές ότι για να επιτευχθεί η αλλαγή που φιλοδοξεί η ΕΕ θα χρειαστούν ιδιαίτερες πολιτικές και μέτρα, που να δίνουν απαντήσεις στα διάφορα επιμέρους προβλήματα και κυρίως λύσεις που να είναι ενταγμένες στον κοινωνικοοικονομικό ιστό κάθε χώρας.

Συναφείς αναρτήσεις
Ανιστότητες στην ανάπτυξη του πράσινου υδρογόνου μεταξύ των χωρών της ΕΕ, μπορεί να δημιουργήσει το “ελεύθερο” που έχει δώσει ...
Στη νέα αγορά του υδρογόνου εισέρχεται δυναμικά η Motor Oil, αξιοποιώντας τις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της στους Αγίους Θεοδώρους ...
Τη δυναμική του υδρογόνου ως επιταχυντή του ενεργειακού μετασχηματισμού των αστικών μεταφορών ανέδειξε η ημερίδα που συνδιοργανώθηκε από το Cluster Βιοοικονομίας ...
Eπενδύσεις για την παραγωγή υδρογόνου ή/και την κατασκευή υποδομών φιλικών στη μεταφορά υδρογόνου σχεδιάζουν μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι στη χώρα ...
Αγορά υδρογόνου που θα συνοδευτεί με φορέα σχεδιασμού δικτύου, ο οποίος σταδιακά θα γίνει ανεξάρτητος από τους υπάρχοντες φορείς ...
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Eιδικό νομοθετικό πλαίσιο για το υδρογόνο, το οποίο θα παρουσιαστεί στις αρχές του 2024 ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας, ...
Επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 2,5 δισ. ευρώ ως το 2030
Σε πολυενεργειακό πάροχο μετεξελίσσεται η Mοτορ Οιλ, μέσα από  ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 2,5 δισ. ευρώ ως το ...
Tην πρώτη πιλοτική δημοπρασία για την επιδότηση της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου  θα διεξάγει στις 23 Νοεμβρίου η Eυρωπαϊκή Επιτροπή, ...
Τι λένε Γερμανοί επιστήμονες και μεγάλοι οργανισμοί
Γερμανοί ερευνητές λένε ότι η αναβάθμιση του δικτύου φυσικού αερίου για τη μεταφορά υδρογόνου, σε συνδυασμό με την επέκταση ...
 
 
Ανοιχτή πλέον για όλες τις περιοχές της χώρας είναι η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων για την εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου ...
Tην επέκταση του CBAM, του αμφιλεγόμενου νέου φόρου άνθρακα στα σύνορα της ΕΕ, ακόμα και στα τελικά καταναλωτικά προϊόντα κλάδων όπως το αλουμίνιο, ...
Την εγκυρότητα των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων του Ομίλου ΔΕΗ για μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, πιστοποίησε η διεθνής πρωτοβουλία Science Based Targets initiative ...
Σε κινητικότητα για τα έργα διακράτησης και αποθήκευσης του διοξειδίου του άνθρακα  (CCS) βρίσκεται το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας, καθώς την περίοδο αυτή επεξεργάζεται ...
  Σημαντική πτώση των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα τους επόμενους μήνες και ενδεχομένως ως το 2027 αλλά και έκρηξη τιμών στη ...
Σοβαρότατα προβλήματα δημιουργεί το σχέδιο ΚΥΑ του «Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου Τουρισμού»αναφέρει σε επιστολή στον Υπουργό Περιβάλλοντος κ Σκυλακάκη με κοινοποίηση στον Γενικό Γραμματέα ...
Νέα ανάλυση που ανατέθηκε από το γραφείο της Greenpeace στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη στο T3 Transportation Think Tank αποκαλύπτει κατακόρυφη αύξηση των ...
Στο καινοτόμο ερευνητικό έργο intelWATT συμμετέχει η ΔΕΗ, στο πλαίσιο της ανάπτυξης των δραστηριοτήτων έρευνας και καινοτομίας, ολοκληρώνοντας πρόσφατα την πιλοτική εγκατάσταση ανάκτησης ...
Ο Χωροταξικός Σχεδιασμός της χώρας πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψη του όλες τις κυρίαρχες δραστηριότητες. Είναι σε εξέλιξη μελέτες για την αναθεώρηση των ...
  Η Χώρα μας τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει προβλήματα επάρκειας υδατικών πόρων τα οποία έχουν οξυνθεί περαιτέρω λόγω της παρατεταμένης ανομβρίας που δοκιμάζει ιδιαίτερα ...
Η Principia, στο πλαίσιο της δέσμευσής της για τη δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος, ολοκλήρωσε με επιτυχία για ακόμη μία χρονιά το καινοτόμο εκπαιδευτικό ...
Αποκλιμάκωση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος τους προσεχείς μήνες διαβλέπει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, υπογραμμίζοντας ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η στήριξη των ...