Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μεταλιγνιτική εποχή
Επενδύσεις σε τεχνολογίες αιχμής για την παραγωγή πράσινης ενέργειας
Τρίτη, 08/12/2020

Επενδύσεις σε τεχνολογίες αιχμής για την παραγωγή πράσινης ενέργειας, όπως η κατασκευή μονάδας υδρογόνου, η εγκατάσταση συστοιχίας μπαταριών για την αποθήκευση ενέργειας αλλά και η παραγωγή μπαταριών για εξειδικευμένα ηλεκτρικά οχήματα περιλαμβάνονται ανάμεσα στις 16 εμβληματικές επενδύσεις του master plan για τη μετάβαση της Δυτικής Μακεδονίας στη μεταλιγνιτική εποχή.

Το master plan της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών (Δ. Μακεδονία και Μεγαλόπολη), που ανακοινώθηκε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο,  παρουσιάστηκε χθες από τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη στο υπουργικό συμβούλιο. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει 80 ιδιωτικά επενδυτικά σχέδια, από τα οποία ξεχωρίζουν οι 16 εμβληματικές επενδύσεις, προϋπολογισμού άνω των 3,5 δισ. ευρώ. Η υλοποίησή τους ωστόσο θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την εξειδίκευση των κινήτρων και της χρηματοδότησης, καθώς για να τρέξει το όλο πρόγραμμα χρειάζεται πρώτα η έγκριση της ΕΕ, ανά έργο και ανά ενότητα. Ας σημειωθεί ότι το master plan θα αποτελέσει ξεχωριστό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2021-27και σχεδιάζεται κατά τρόπο που να ακολουθεί τις κατευθύνσεις της ΕΕ, όπως αναφέρει το ΥΠΕΝ σε σχετική ανακοίνωσή του.

Το πράσινο υδρογόνο

Πρόκειται για το πρότζεκτ “΅White Dragon” , της Solaris Bus & Coach, προϋπολογισμού 2,5 δισ. ευρώ για την κατασκευή μονάδας υδρογόνου, που θα παράγεται  από φωτοβολταϊκά, ισχύος 1,15 GW. To έργο σύμφωνα με παρουσίαση που είχε γίνει σε ειδική εκδήλωση της ΕΕ από τον κ. Αθαν. Στούμπο του Δημόκριτου και τον κ. Olivier Bucheli θα περιλαμβάνει ηλεκτρολύτες ισχύος 670 MW και θα παράγει κυψέλες καυσίμου (fuel cell) ισχύος 167 MW και θερμότητα 90 MW, ποσότητα ικανή για την τηλεθέρμανση 120.000 κατοίκων της περιοχής της Δυτικής Μακεδονίας. Στηρίζεται από τέσσερις χώρες, την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Γερμανία και το Βέλγιο ανταγωνίζεται όμως για να επιτύχει χρηματοδότηση άλλα 7 παρεμφερή πρότζεκτ (…με παρεμφερείς ονομασίες όπως Green Octopus, Green Spider κλπ), στο πλαίσιο του προγράμματος Hydrogen Europe. Το υδρογόνο που θα παράγεται, εκτός από τη τηλεθέρμανση, θα μπορεί να εξαχθεί μέσω του αγωγού ΤΑΡ , να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο για βαρέα οχήματα, όπως φορτηγά, λεωφορεία, απορριμματοφόρακ.λπ. 

Η  Solaris Bus & Coach είναι πολωνική εταιρία, που ανήκει στον ισπανικό όμιλο Gruppo CAF και θεωρείται από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές λεωφορείων και τρόλεϊ στην Ευρώπη. Εχει ήδη παρουσιάζει λεωφορείο που κινείται με κυψέλες υδρογόνου, το SolarisUrbino 12, συζητά  με την ελληνική κυβέρνηση την προοπτική ανάπτυξης  γραμμής συναρμολόγησης αστικών λεωφορείων στη χώρα, σχέδιο που μάλλον είναι συνυφασμένο με το διαγωνισμό του δημοσίου για την αγορά 700 και πλέον λεωφορείων.  Η παραγωγή λεωφορείων μηδενικού άνθρακα (ηλεκτροκίνητα και υδρογόνου) αποτελεί πλέον έναν από τους βασικούς στόχους της εταιρίας.

Αποθήκευση ενέργειας σε μπαταρίες λιθίου

Η ελληνική ιδιωτική εταιρία Eunice Energy Group σχεδιάζει να κατασκευάσει σε έκταση του λιγνιτωρυχείου Αμυνταίου μονάδα αποθήκευσης ενέργειας, ισχύος 250 MW, με  μεγάλης κλίμακας συστοιχία μπαταριών  λιθίου.Το πρότζεκτ αφορά σε συνολική επένδυση 285 εκατ. ευρώ και προβλέπει και την κατασκευή υποσταθμού για τη διασύνδεση με το δίκτυο υπερυψηλής τάσης του  ΑΔΜΗΕ. 

Η εταιρία τον  Αύγουστο του 2020 υπέβαλε στη ΡΑΕ αίτηση με πλήρη φάκελο μελετών και δικαιολογητικών για τη λήψη της άδειας παραγωγής και αποθήκευσης. Έχει ζητήσει να συμπεριληφθεί στην επόμενη αναθεώρηση του Δεκαετούς Πλάνου Ανάπτυξης Ευρωπαϊκών Δικτύων (TYNDP)  2020 του ENTSO-e (ήδη βρίσκεται  στην προκαταρκτική λίστα έργων), ενώ ο φάκελος θα υποβληθεί στα προς ένταξη έργα της λίστας των ‘Εργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) 2021 της Ε.Ε. Ωστόσο, η τελική επενδυτική απόφαση της εταιρίας θα ληφθεί αφού ξεκαθαρίσει το ρυθμιστικό και νομοθετικό πλαίσιο για την αποθήκευση ενέργειας και την τιμή, στην οποία η η ενέργεια αυτή θα εγχέεται στο σύστημα και όταν οριστικοποιηθούν τα κίνητρα.   

Μονάδα παραγωγής μπαταριών

Η εταιρεία Sunlight του ομίλου Οlympia σχεδιάζει την εγκατάσταση μονάδας παραγωγής μπαταριών λιθίου για ηλεκτρικά οχήματα στη Δ. Μακεδονία. Πρόκειται για το Βιομηχανικό Πάρκο Ηλεκτροκίνησης, μία  επένδυση ύψους 200 εκατ. ευρώ, που θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το 2026

Η μέγιστη παραγωγική δυναμικότητα της μονάδας, που θα εγκατασταθεί σε έκταση 50 στρεμμάτων στην Κοζάνη ή την Πτολεμαϊδα (ακόμα δεν έχει αποφασιστεί) θα φθάνει τα  2GWh ανά έτος. Οι μπαταρίες που θα παράγονται θα αφορούν σε εξειδικευμένες εφαρμογές ηλεκτροκίνησης όπως   περονοφόρα οχήματα, ρομποτικές μηχανές, ναυτιλία, αποθήκευση ενέργειας κ.λπ.), με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και απαιτήσεις και διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό. Η μονάδα θα έχει έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό.

Συναφείς αναρτήσεις
Ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση βρίσκεται η πορεία πέντε ιδιωτικών επενδυτικών έργων που έχουν υπαχθεί στη διαδικασία της ...
Ο στόχος για μείωση του δημοσίου χρέους απαιτεί το συνδυασμό δημοσιονομικής σύνεσης με την εφαρμογή μιας φιλοεπενδυτικής πολιτικής, δήλωσε ...
  «Όταν επισκέπτομαι αυτό το κτίριο, το κτίριο του ΔΝΤ, θυμάμαι πάντα τη δραματική εμπειρία της Ελλάδας κατά την προηγούμενη ...
Σχεδόν 2 στους 3 Έλληνες (το 68%) εκτιμούν πως η χώρα κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση αυτή την περίοδο αναφερόταν ...
Εκτίμηση για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,3% για το 2023 αντί για 2% και αύξηση των επενδύσεων κατά 6,6% αντί ...
Την επίτευξη του στόχου για διασύνδεση των POS με τις ταμειακές μηχανές 2,5 μήνες νωρίτερα από την προθεσμία ανακοίνωσε ...
Κωστής Χατζηδάκης, Χρίστος Δήμας και Θάνος Πετραλιάς παρουσίασαν σήμερα τα μέτρα τα οποία ενσωματώνονται στο φορολογικό νομοσχέδιο, στο οποίο περιλαμβάνονται ...
Δέκα ευρωπαϊκές πρωτιές της ελληνικής οικονομίας παρουσίασε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης μιλώντας σήμερα στην Επιτροπή ...
Στη Λίστα Παρακολούθησης για πιθανή αναβάθμισης από το καθεστώς «Προηγμένης Αναδυόμενης» σε «Αναπτυγμένη Αγορά» μπαίνει η Ελλάδα, όπως  γνωστοποίησε  ...
 
 
Ανοιχτή πλέον για όλες τις περιοχές της χώρας είναι η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων για την εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου ...
Tην επέκταση του CBAM, του αμφιλεγόμενου νέου φόρου άνθρακα στα σύνορα της ΕΕ, ακόμα και στα τελικά καταναλωτικά προϊόντα κλάδων όπως το αλουμίνιο, ...
Την εγκυρότητα των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων του Ομίλου ΔΕΗ για μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, πιστοποίησε η διεθνής πρωτοβουλία Science Based Targets initiative ...
Σε κινητικότητα για τα έργα διακράτησης και αποθήκευσης του διοξειδίου του άνθρακα  (CCS) βρίσκεται το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας, καθώς την περίοδο αυτή επεξεργάζεται ...
  Σημαντική πτώση των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα τους επόμενους μήνες και ενδεχομένως ως το 2027 αλλά και έκρηξη τιμών στη ...
Σοβαρότατα προβλήματα δημιουργεί το σχέδιο ΚΥΑ του «Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου Τουρισμού»αναφέρει σε επιστολή στον Υπουργό Περιβάλλοντος κ Σκυλακάκη με κοινοποίηση στον Γενικό Γραμματέα ...
Νέα ανάλυση που ανατέθηκε από το γραφείο της Greenpeace στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη στο T3 Transportation Think Tank αποκαλύπτει κατακόρυφη αύξηση των ...
Στο καινοτόμο ερευνητικό έργο intelWATT συμμετέχει η ΔΕΗ, στο πλαίσιο της ανάπτυξης των δραστηριοτήτων έρευνας και καινοτομίας, ολοκληρώνοντας πρόσφατα την πιλοτική εγκατάσταση ανάκτησης ...
Ο Χωροταξικός Σχεδιασμός της χώρας πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψη του όλες τις κυρίαρχες δραστηριότητες. Είναι σε εξέλιξη μελέτες για την αναθεώρηση των ...
  Η Χώρα μας τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει προβλήματα επάρκειας υδατικών πόρων τα οποία έχουν οξυνθεί περαιτέρω λόγω της παρατεταμένης ανομβρίας που δοκιμάζει ιδιαίτερα ...
Η Principia, στο πλαίσιο της δέσμευσής της για τη δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος, ολοκλήρωσε με επιτυχία για ακόμη μία χρονιά το καινοτόμο εκπαιδευτικό ...
Αποκλιμάκωση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος τους προσεχείς μήνες διαβλέπει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, υπογραμμίζοντας ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η στήριξη των ...