Έλλειψη ρευστότητας, μηδενική πρόσβαση σε γραμμές χρηματοδότησης, αβεβαιότητα, φορολογική, πολιτική και οικονομική, συνεχώς μεταβαλλόμενο τοπίο, μηδενική αγοραστική δύναμη είναι τα βασικά στοιχεία που διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό τοπίο για το επιχειρείν στην Ελλάδα.
Όποιον επιχειρηματία και αν συναναστραφεί κανείς βρίσκεται αν όχι σε απόγνωση τουλάχιστον σε περισυλλογή για την επόμενη μέρα.
Εταιρείες με πορεία μεγαλύτερη των 30 χρόνων, βλέπουν για πρώτη φορά τα ταμεία τους να αδειάζουν και να γράφουν ζημιές, Το εμπόριο ζει μαύρες μέρες καθώς ακόμη και επιχειρηματίες με πολυετή πείρα που προμηθεύουν με διάφορα είδη, έχουν φθάσει στο σημείο να δηλώνουν «δεν ξέρουμε τι είναι καλύτερο πια. Να μην έχουμε πωλήσεις η να έχουμε παραγγελίες τις οποίες δεν πρόκειται να πληρωθούμε;».
Μεγάλη αλυσίδα με ξένους βασικούς μετόχους όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς κάθε Παρασκευή στέλνουν τις εισπράξεις τους στο εξωτερικό, άλλες περιμένουν την στιγμή που θα περάσουν την έξοδο και θα εγκαταλείψουν την χώρα, μεγαλώνοντας τον αριθμό των ανέργων.
Η γραφειοκρατία σε πολλά θέματα εξακολουθεί να λειτουργεί σαν τροχοπέδη , ενώ το διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο στην φορολόγηση, εντείνει την ανασφάλεια, και σε κάποιες περιπτώσεις όπως με την επιστροφή ΦΠΑ, επηρεάζει σημαντικά και την ρευστότητα των εταιρειών.
Οι εξαγωγές σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να αποτελέσουν σανίδα σωτηρίας, ωστόσο αυτό δεν μπορεί για πάντα να σώζει την παρτίδα.
« αβεβαιότητα δεν προάγει την επιχειρηματικότητα και σίγουρα δεν εξυπηρετεί κανένα κομμάτι της αγοράς», σημειώνουν άνθρωποι της αγοράς.
Ακόμη και οι εταιρείες που είχαν φροντίσει την εποχή των παχιών αγελάδων να επενδύσουν σε πάγια και δη σε ακίνητα αξίας βρίσκονται λόγω του παγώματος της αγοράς να μην μπορούν να αξιοποιήσουν ούτε αυτά για να ενισχύσουν το core business.
Επιπρόσθετα μεγάλα επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στον αναπτυξιακό νόμο δεν μπορούν να εκταμιεύσουν χρήματα, με αποτέλεσμα οι επενδύσεις να μένουν στα χαρτιά και τις υπογραφές.
Όλα τα παραπάνω είναι σε αδρές γραμμές και με ωραιοποιημένους όρους τα όσα ακούει ένας επιχειρηματικός συντάκτης, μιλώντας με επιχειρηματίες . Δεν θέλω να φανταστώ πόσα περισσότερα θα άκουγε αν δεν ήταν δημοσιογράφος.
Αντιόπη Σχοινά