Υπονοούμενα για τη ΡΑΕ και την καθυστέρηση που επιφέρουν στις ιδιωτικοποιήσεις οι διαδικασίες που ακολουθεί η Αρχή φαίνεται να αφήνει η έκθεση εποπτείας της Κομισιόν για την ελληνική οικονομία που δημοσιοποιήθηκε χθες.
Παρότι, το ευρωπαΙκό κείμενο αποφεύγει την απ’ ευθείας αναφορά, η συνεχής επανάληψη του ρόλου της ΡΑΕ όσον αφορά στην την πιστοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών και το πλαίσιο τιμολόγησης για την υπόγεια αποθήκη αερίου της Ν. Καβάλας ενισχύει τις φήμες που κυκλοφορούν τελευταία για προβλήματα στις δύο κομβικές αυτές αποκρατικοποιήσεις.
Από την άλλη πλευρά, η Κομισιόν φαίνεται να δέχεται ως τετελεσμένο ότι αναστέλλεται ο τρέχον διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα επιδιώξει άλλα “σχήματα συναλλαγής”, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η έκθεση.
Για τη ΔΕΠΑ Υποδομών είναι γνωστή η δυσφορία που φέρεται να έχουν επιφέρει στον υποψήφιο αγοραστή, την Italgas, τα προαπαιτούμενα που έθεσε η ΡΑΕ για την πιστοποίηση της εταιρίας και των θυγατρικών της. Σύμφωνα με πληροφορίες, η Αρχή ζητά τη διατήρηση της μετοχικής σύνθεσης της εταιρίας για τρία χρόνια μετά την εξαγορά της από την Italgas και την υποβολή αναπτυξιακού σχεδίου, όρους τους οποίους η Ιtalgas αρνείται να αποδεχθεί, υποστηρίζοντας ότι δεν περιλαμβάνονταν στη συμφωνία με το ΤΑΙΠΕΔ. Οι μέχρι στιγμής απόπειρες για να λυθεί το πρόβλημα αυτό δεν έχουν καρποφορήσει, αν και η διοίκηση της Italgas, σε πρόσφατη παρουσίαση σε αναλυτές στην Ιταλία, υποστήριξε ότι η διαδικασία της πώλησης θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Ιουνίου.
Από την άλλη πλευρά, η ΡΑΕ φέρεται να εμμένει στις θέσεις και δεν εμφανίζεται διατεθειμένη να δώσει την πιστοποίηση των τριών θυγατρικών της ΔΕΠΑ Υποδομών (ΕΔΑ Αττικής, ΔΕΔΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ) ως διαχειριστές του δικτύου διανομής, αν οι Ιταλοί δεν αποδεχθούν τους όρους.
Η Κομισιόν στην έκθεσή της τοποθετεί την οικονομική ολοκλήρωση της συναλλαγής στα μέσα Ιουνίου, εφόσον η ΡΑΕ ολοκληρώσει την πιστοποίηση ως το τέλος Μαίου. Ας σημειωθεί ότι η ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει δώσει την έγκρισή της για την συναλλαγή από τις 15 Μαρτίου και ότι το τίμημα εξαγοράς του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών ανέρχεται σε 733 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων στο ΤΑΙΠΕΔ, για το 65% των μετοχών, αντιστοιχούν 476 εκατ. ευρώ.
Οσον αφορά στη ΔΕΠΑ Εμπορίας φαίνεται ότι ο τρέχον διαγωνισμός θα ακυρωθεί. Η Επιτροπή στην έκθεση ενισχυμένης εποπτείας εκτιμά ότι η δικαστική περιπέτεια της εταιρίας δεν θα καταλήξει οριστικά πριν περάσουν 2-3 χρόνια και άρα “ο τρέχον διαγωνισμός δεν μπορεί να προχωρήσει. 'Ετσι το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει άλλες δομές συναλλαγής (transaction structures)”, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση
Τέλος, για την υπό ιδιωτικοποίηση Υπόγεια Αποθήκη Αερίου Νότιας Καβάλας, η Κομισιόν αναφέρει ότι το πρώτο σχέδιο της σύμβασης παραχώρησης αναμένεται να δοθεί στους επενδυτές που έχουν προκριθεί από τον πρώτο γύρο, στα τέλη Μαίου 2022. Ομως “το ανοικτό ζήτημα που αφορά στο πλαίσιο τιμολόγησης αναμένεται να λυθεί μετά την έκδοση της σχετικής απόφασης της ΡΑΕ κατά τα τέλη Μαίου. Το σχέδιο απόφασης της ΡΑΕ είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση που έληξε στις 11 Απριλίου. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών αναμένεται στα τέλη Ιουλίου και η επιλογή του προτιμώμενου επενδυτή ως το τέλος Οκτωβρίου 2002, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα εκδοθεί εγκαίρως το πλαίσιο τιμολόγησης από τη ΡΑΕ” καταλήγει η έκθεση.