Το θέμα του περιορισμού της κατανάλωσης ενέργειας είναι μείζον για τον επιχειρηματικό κόσμο, που εκφράζει τους προβληματισμούς του για τη βιωσιμότητα των εταιριών κάθε κλάδου, σε μια εποχή εξαιρετικά ασταθή με τις τιμές στα ύψη και τις υποχρεώσεις όλων να έχουν γίνει δυσβάσταχτες.
«Οι δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε, σήμερα, απαιτούν αδιαμφισβήτητα γενναίες παρεμβάσεις. Το κλείσιμο των καταστημάτων νωρίτερα θα μπορούσε να αποτελεί μια τέτοια, όμως θα πρέπει η απόφαση να ληφθεί αφενός με γνώμονα την εξυπηρέτηση των καταναλωτών και αφετέρου με τις ανάγκες των εμπορικών επιχειρήσεων, οι οποίες λειτουργώντας λιγότερες ώρες θα πρέπει να ανταπεξέλθουν στις ίδιες υποχρεώσεις». Αυτό τονίζει ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, με αφορμή τη δημόσια συζήτηση σχετικά με την πιθανή μείωση του ωραρίου λειτουργίας της αγοράς, με σκοπό την ενεργειακή εξοικονόμηση.
Ο ίδιος καταγράφοντας τα δεδομένα, επισημαίνει πως έχει γίνει συζήτηση προ εβδομάδος στο Δ.Σ. του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, θεωρώντας απαραίτητο αν ληφθεί το εν λόγω μέτρο:
1. Να εφαρμοστεί με υπουργική απόφαση για το σύνολο των καταστημάτων κάθε μορφής, συμπεριλαμβανομένων και των super-markets, ώστε να μην αντιμετωπίσουμε πάλι αθέμιτο ανταγωνισμό όπως στο πρόσφατο παρελθόν.
2. Να συνδυαστεί με την αυτόματη επιδότηση του κόστους ρεύματος, δεδομένου ότι με την μείωση του ωραρίου θα επέλθει αυτονόητα εξοικονόμηση ενέργειας.
3. Να έχει περιορισμένη χρονική ισχύ, για όσο διαρκούν οι έκτακτες συνθήκες.
4. Να δοθεί η δυνατότητα ευέλικτης εργασίας στους μισθωτούς εργαζόμενους ώστε να μην μειωθούν οι αποδοχές τους.
Όπως αναφέρει ο κ.Καφούνης, για άλλη μια φορά ο εμπορικός κόσμος της χώρας δείχνει διατεθειμένος να βάλει πλάτη στα δύσκολα, συμβάλλοντας στο κρίσιμο πρόβλημα της εξοικονόμησης ενέργειας που αντιμετωπίζει η χώρα. «Είναι όμως απαραίτητο η πολιτεία να στηρίξει στοχευμένα το ελληνικό εμπόριο με την επιδότηση της ενεργειακής και ψηφιακής του αναβάθμισης και το πάγωμα κάθε πιθανής αύξησης ασφαλιστικών εισφορών και λοιπών βαρών. Επίσης είναι απαραίτητη η δημιουργία μια τελευταίας γενναίας ρύθμισης όλων των οφειλών που έχουν συσσωρευτεί τα τελευταία δώδεκα χρόνια, με ταυτόχρονη επιβράβευση των συνεπών, ώστε όποιος θέλει και μπορεί να ενισχύσει με την εργασία του τα δημόσια ταμεία».
Πρέπει να σημειωθεί ότι το ζήτημα του περιορισμού του ωραρίου στο λιανεμπόριο απασχολεί ολόκληρη την Ευρώπη. Στη Γερμανία πχ, η αγορά ποντάρει σε μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας για να «βγάλει το χειμώνα». Για παράδειγμα τα καταστήματα θα θερμαίνονται σε χαμηλότερες θερμοκρασίες. «Κάθε βαθμός μειώνει την κατανάλωση ενέργειας μέχρι και 6%», λέει ο Πάτρικ Σιτς από τον Γερμανικό Σύνδεσμο Λιανικού Εμπορίου. Τα πρώτα σουπερμάρκετ εξέτασαν, ήδη, από τον περασμένο μήνα, το ενδεχόμενο να περιορίσουν το ωράριο λειτουργίας τους για να συγκρατήσουν το εκτινασσόμενο ενεργειακό κόστος.
Παράλληλα στα εθελοντικά μέτρα η ομοσπονδιακή κυβέρνηση ανακοίνωσε και υποχρεωτικά σε ειδικό κανονισμό που ισχύει από την 1η Σεπτεμβρίου. Έτσι, τα καταστήματα θα θερμαίνονται μέχρι το πολύ τους 19 βαθμούς, ενώ ο φωτισμός των διαφημίσεων στους εξωτερικούς χώρους θα απενεργοποιείται από τις 10:00 μ.μ. έως τις 6:00 π.μ. και οι πόρτες των καταστημάτων δεν θα παραμένουν ανοιχτές, αλλά θα κλείνουν.
Η Καρίνα Περέτσκε από τον Εμπορικό Σύνδεσμό Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας εκφράζει ωστόσο επιφυλάξεις για τις υποχρεωτικά κλειστές πόρτες ιδίως των μικρότερων καταστημάτων: «Αν η πόρτα είναι κλειστή, μπαίνουν μέσα λιγότεροι πελάτες». Διότι, όπως εξηγεί, ψυχολογικά οι κλειστές πόρτες αντιμετωπίζονται ως εμπόδιο. Για να προσελκύσει περισσότερο κόσμο στην αγορά ο Γερμανικός Σύνδεσμος Λιανικού Εμπορίου ξεκίνησε, μετά από πρωτοβουλία του Εμπορικού Συνδέσμου Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, τη διαφημιστική εκστρατεία «Κλειστές πόρτες, ανοιχτά μαγαζιά». Με πολύχρωμες αφίσες οι πελάτες ενημερώνονται ότι τα καταστήματα λειτουργούν παρά τις κλειστές πόρτες. Μέχρι τώρα, η καμπάνια μας πηγαίνει πολύ καλά, λέει ο Πάτρικ Σιτς.
Οι περισσότεροι πελάτες στην ώριμη Γερμανική αγορά δείχνουν κατανόηση για τα μέτρα, καθώς το θέμα της εξοικονόμησης ενέργειας γίνεται όλο και πιο σημαντικό και στη δική τους καθημερινότητα. Ενδιαφέρον έχει να δούμε ποιες αποφάσεις θα ληφθούν τελικά και πως θα διαμορφωθεί, αντιστοίχως, η κατάσταση στη χώρα μας, καθόσον, μάλιστα, η αγοραστική δύναμη του κοινού μειώνεται διαρκώς…