Ερωτηθείς την Τετάρτη αν, ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, της SpaceX και του Twitter, Ίλον Μασκ, αποτελούσε απειλή για την εθνική ασφάλεια, ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν είπε ότι οι σχέσεις του δισεκατομμυριούχου με άλλες χώρες αξίζει να εξεταστούν.
Σε συνέντευξη Τύπου στον Λευκό Οίκο την Τετάρτη, ο Πρόεδρος ρωτήθηκε συγκεκριμένα: «Πιστεύετε ότι ο Ίλον Μασκ αποτελεί απειλή για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ και εάν οι ΗΠΑ, με τα εργαλεία που έχετε, διερευνήσουν την απόκτηση του twitter από κοινού με ξένες κυβερνήσεις, τότε αυτό περιλαμβάνει τους Σαουδάραβες;».
Ο Μπάιντεν απάντησε: «Η συνεργασία και/ή οι τεχνικές σχέσεις του Ίλον Μασκ με άλλες χώρες αξίζει να εξεταστούν. Είτε κάνει κάτι ακατάλληλο είτε όχι -δεν το λέω. Προτείνω ότι αξίζει να το δούμε και αυτό είναι το μόνο που θα πω».
Είναι γνωστό ότι ο Μασκ δεν είναι οπαδός του Μπάιντεν και τσακίζει ενεργά τους Δημοκρατικούς.
Καθ′ όλη τη διάρκεια του 2022, ο Μασκ κατηγόρησε τον Πρόεδρο ότι αγνόησε το εγχείρημά του για τα ηλεκτρικά οχήματα, την Tesla, παρά την επιτυχία του και ότι ευνοούσε τις παλαιές αυτοκινητοβιομηχανίες και τα συνδικάτα τους. Έχει ορκιστεί, δε, να ψηφίσει Ρεπουμπλικανό.
Στις 7 Νοεμβρίου, καθώς οι ψηφοφόροι ήταν έτοιμοι να λάβουν αποφάσεις για τις κάλπες, ο Μασκ έγραψε στο Twitter: «Η κοινή εξουσία περιορίζει τις χειρότερες υπερβολές και των δύο κομμάτων, επομένως προτείνω να ψηφίσετε για ένα Ρεπουμπλικανικό στο Κογκρέσο, δεδομένου ότι η Προεδρία είναι Δημοκρατική».
Ως γνωστόν, ο Μασκ απέκτησε και έγινε Διευθύνων Σύμβουλος του κοινωνικού δικτύου Twitter σε μια συμφωνία 44 δισεκατομμυρίων δολαρίων που έκλεισε στις 28 Οκτωβρίου. Ενώ ο Μασκ έχει επενδύσει δισεκατομμύρια από τη σημαντική προσωπική του περιουσία στην εξαγορά, συγκέντρωσε επίσης χρηματοδότηση από εξωτερικούς εταίρους χρηματοδότησης μετοχών και χρέους και ζήτησε ορισμένοι μεγάλοι υφιστάμενοι μέτοχοι να ρίξουν τα μερίδιά τους στην εταιρεία χαρτοφυλακίου του.
Ο μακροχρόνιος μέτοχος εκ Σαουδικής Αραβίας, Πρίγκιπας Alwaleed bin Talal, κατέχει δεκάδες εκατομμύρια μετοχές του Twitter και αντί να τις πουλήσει, τις κράτησε, καθιστώντας τη βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας τον δεύτερο μεγαλύτερο μέτοχο στο κοινωνικό δίκτυο, που τώρα κατέχεται από ιδιωτική. Το βασίλειο του Κατάρ συμμετείχε επίσης στη συμφωνία του Μασκ στο Twitter.
Το Twitter έχει γίνει μια δημοφιλής πλατφόρμα για τους πολιτικούς να παρουσιάζουν τις απόψεις τους στο κοινό στο διαδίκτυο και να τσακώνονται μεταξύ τους και να απαντούν σε ορισμένες ερωτήσεις του Τύπου. Χρησιμοποιείται, επίσης, από μια σειρά ομοσπονδιακών, πολιτειακών και τοπικών κυβερνητικών γραφείων για τη μετάδοση πληροφοριών για τα πάντα, από κλιματικές καταστροφές έως αγνοούμενους, και από δημοσιογράφους και ακτιβιστές σε όλο τον κόσμο για να μοιραστούν τις ιστορίες τους.
Πρόσφατα, ο δημοκρατικός γερουσιαστής Κρις Μέρφι, που ηγείται μιας υποεπιτροπής Εξωτερικών Σχέσεων, έστειλε επιστολή στην Επιτροπή Ξένων Επενδύσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες ζητώντας να επανεξεταστεί η χρηματοδότηση πίσω από τη συμφωνία του Μασκ στο Twitter.
Ο Μέρφι είπε στην επιστολή του: «Αν παραμερίσουμε τα τεράστια αποθέματα δεδομένων που έχει συλλέξει το Twitter για Αμερικανούς πολίτες, οποιαδήποτε πιθανότητα η ξένη ιδιοκτησία του Twitter να οδηγήσει σε αυξημένη λογοκρισία, παραπληροφόρηση ή πολιτική βία αποτελεί σοβαρό πρόβλημα εθνικής ασφάλειας. Η Σαουδική Αραβία είναι μια από τις πιο καταπιεστικές χώρες στον κόσμο, με ελάχιστη έως καθόλου ανοχή στην ελεύθερη έκφραση».
Η αεροδιαστημική εταιρεία του Έλον Μασκ, SpaceX, δώρισε προηγουμένως ένα μέρος των τερματικών διαδικτύου Starlink στην Ουκρανία, τα οποία έχουν αποδειχθεί ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση του στρατού της χώρας στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια της εισβολής της Ρωσίας.
Ο Μασκ θεωρήθηκε ήρωας όταν τέθηκε για πρώτη φορά διαθέσιμη η υπηρεσία Starlink στην Ουκρανία. Αλλά, αφού ο ιδρυτής της SpaceX δημοσίευσε μια σειρά από τουίτ στις 3 Οκτωβρίου, αναζητώντας υποστήριξη για τη γνώμη του σχετικά με την καλύτερη λύση στον πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, αντιμετώπισε μια μεγάλη αντίδραση.
Ο Μασκ πρότεινε ψηφοφορίες υπό την εποπτεία του ΟΗΕ στην Ουκρανία για να καθοριστεί εάν ορισμένες περιοχές του έθνους θα πρέπει να ενταχθούν στη Ρωσία. Είπε, επίση,ς ότι η Ουκρανία πρέπει να παραδώσει την Κριμαία στη Ρωσία και ότι το έθνος θα πρέπει στη συνέχεια να παραμείνει «ουδέτερο» αντί να ευθυγραμμιστεί είτε με το ΝΑΤΟ είτε με τη Ρωσία.
Αξιωματούχοι του Κρεμλίνου επαίνεσαν τον Μασκ για τη γνώμη του, αλλά ο επιχειρηματίας επικρίθηκε από πολλούς άλλους, όπως ο Πρόεδρος της Ουκρανίας Β.Ζελένσκι, ο ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Λίντσεϊ Γκάχαμ και ο γεννημένος στη Ρωσία ακτιβιστής ανθρωπίνων δικαιωμάτων και πρώην πρωταθλητής στο σκάκι Κάρι Κασπάροφ.
Μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, ο Μασκ έγραψε στο Twitter ότι το Starlink στην Ουκρανία έχει κοστίσει στη SpaceX 80 εκατομμύρια δολάρια μέχρι στιγμής και θα ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια δολάρια μέχρι το τέλος αυτού του έτους. Δεν ανέφερε ότι η SpaceX έχει επίσης πληρωθεί από την αμερικανική βοήθεια και διεθνείς κυβερνήσεις στην Πολωνία και τη Γαλλία, μεταξύ άλλων πηγών, για αυτήν την επιχείρηση. Δεν επωμίζεται μόνο το κόστος.
Η ουκρανική κυβέρνηση, η οποία γενικά επαινεί τη SpaceX και τον Μασκ αναζητά τώρα εναλλακτικές λύσεις για το Starlink, δήλωσε την περασμένη Πέμπτη ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Μικαϊλο Φεντόροφ.
Εκτός από τις ιδέες του για τη Ρωσία, ο Μασκ έχει ακουστεί για την Κίνα και την Ταϊβάν και πρότεινε η Ταϊβάν να γίνει «μια ειδική διοικητική ζώνη» της Κίνας με μια ρύθμιση που θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι πιο «επιεικής» από το Χονγκ Κονγκ.
Οι Ταϊβανέζοι πολιτικοί είχαν προηγουμένως απορρίψει την ιδέα της «μίας χώρας, δύο συστημάτων» όπως το Χονγκ Κονγκ, και αμέσως ανταπέδωσαν στον Μασκ. Όμως στα σχόλιά του εκείνος επαίνεσε τον πρεσβευτή της Κίνας στις ΗΠΑ…
Η επιτυχία της εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων του Μασκ, Tesla, εξαρτάται από την πρόσβασή της σε μια σειρά προμηθευτών και στην ευρύτερη αγορά στην ηπειρωτική Κίνα.
Η Tesla λειτουργεί το πιο αποτελεσματικό και μεγαλύτερο εργοστάσιο συναρμολόγησης οχημάτων στη Σαγκάη σήμερα, αν και αναπτύσσει και εντείνει την παραγωγή σε δύο άλλα νέα εργοστάσια τώρα, στο Όστιν του Τέξας και έξω από το Βερολίνο της Γερμανίας.
Η κινεζική κυβέρνηση έδωσε στην Tesla ένα δάνειο για να τη βοηθήσει να κατασκευάσει αυτό το εργοστάσιο στη Σαγκάη. Και η Κίνα έχει επιτρέψει στην Tesla, αλλά σε καμία άλλη αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία, το δικαίωμα να λειτουργεί ανεξάρτητα το εργοστάσιό της στη χώρα χωρίς να σχηματίσει κοινοπραξία με οποιαδήποτε άλλη τοπική αυτοκινητοβιομηχανία ή κατασκευαστή.