Πάνω από τα δύο τρίτα (68%) της παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου που έχει προγραμματιστεί για την Ευρώπη κινδυνεύει να καθυστερήσει, να μειωθεί ή να ακυρωθεί, σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές. H Tesla στο Βερολίνο, η Northvolt στη βόρεια Γερμανία και η Italvolt κοντά στο Τορίνο είναι μεταξύ αυτών που αναμένεται να χάσουν τους μεγαλύτερους όγκους της προβλεπόμενης χωρητικότητάς τους καθώς οι εταιρείες σταθμίζουν περισσότερο τις επενδύσεις στις ΗΠΑ.
Η Transport & Environment (T&E), η οποία διεξήγαγε την έρευνα, ζήτησε οικονομική στήριξη σε επίπεδο ΕΕ για την κλιμάκωση της παραγωγής μπαταριών και ταχύτερες διαδικασίες έγκρισης για την αποτύπωση έργων που κινδυνεύουν από αμερικανικές επιδοτήσεις. Η χωρητικότητα παραγωγής μπαταριών που αντιστοιχεί σε 18 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα – 1,2 TWh – διατρέχει υψηλό ή μεσαίο κίνδυνο διακοπής ή απωλειών. Χωρίς επέκταση, η Ευρώπη δεν θα είναι σε θέση να ικανοποιήσει τη ζήτηση μπαταριών της το 2030 και θα χρειαστεί να εισάγει από ξένους ανταγωνιστές. Η T&E χρησιμοποίησε δημοσίως διαθέσιμες πληροφορίες για να αξιολογήσει τα 50 gigafactories που ανακοινώθηκαν στην Ευρώπη με βάση τα οικονομικά και τις άδειές τους, εάν είχαν εξασφαλίσει μια τοποθεσία και τους συνδέσμους των εταιρειών με τις ΗΠΑ.
Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια οχημάτων και μετακίνησης στην T&E, δήλωσε: «Η κατασκευή μπαταριών στην ΕΕ έχει παγιδευτεί στα διασταυρούμενα πυρά μεταξύ Αμερικής και Κίνας. Η Ευρώπη πρέπει να δράσει, διαφορετικά κινδυνεύει να τα χάσει όλα. Απαιτείται επειγόντως μια πράσινη βιομηχανική πολιτική επικεντρωμένη στις μπαταρίες με υποστήριξη σε επίπεδο ΕΕ για την κλιμάκωση της παραγωγής ώστε να αντιδράσουμε στις επιδοτήσεις των ΗΠΑ και στα χρόνια κυριαρχίας της Κίνας».
Η Γερμανία, η Ουγγαρία, η Ισπανία, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο θα χάσουν τα περισσότερα εάν οι κατασκευαστές μπαταριών αλλάξουν τα σχέδιά τους. Το εργοστάσιο της Tesla (Giga) στο Βερολίνο έχει τους μεγαλύτερους όγκους που κινδυνεύουν να καθυστερήσουν στην Ευρώπη, αφού η εταιρεία είπε ότι θα επικεντρωθεί στην κατασκευή κυψελών στις ΗΠΑ για να επωφεληθεί από τα κίνητρα βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού. Υπάρχει μεσαίος κίνδυνος για το προγραμματισμένο γιγαντοεργοστάσιο της Northvolt στο Heide της Γερμανίας, καθώς η εταιρεία έχει εξασφαλίσει μόνο μέρος της χρηματοδότησης και δεν έχει ξεκινήσει την κατασκευή. Επίσης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Northvolt είπε τον περασμένο Οκτώβριο ότι ενδέχεται να καθυστερήσει το εργοστάσιο και να δώσει προτεραιότητα στην επέκταση στις ΗΠΑ.
Η Italvolt, της οποίας ο Διευθύνων Σύμβουλος ίδρυσε επίσης την αποτυχημένη Britishvolt, κινδυνεύει να στερηθεί προτεραιότητας υπέρ του αδελφού της έργου, Statevolt, στην Καλιφόρνια. Για να αποφευχθεί η μοίρα της Britishvolt, το προγραμματισμένο γιγάντιο εργοστάσιο στα West Midlands στο Ηνωμένο Βασίλειο χρειάζεται ακόμα να βρει επενδυτή. Η έκθεση θέτει, επίσης, ερωτηματικά για έργα στη Σερβία και την Ισπανία από την InoBat , η οποία πρόσφατα εξασφάλισε κίνητρα για μια κοινοπραξία με μια αμερικανική εταιρεία στην Ιντιάνα.
Το παγκόσμιο μερίδιο της Ευρώπης στις νέες επενδύσεις στην παραγωγή μπαταριών Li-ion μειώθηκε από 41% το 2021 στο πενιχρό 2% το 2022, σύμφωνα με το BloombergNEF. Οι επενδύσεις σε μπαταρίες στις ΗΠΑ και την Κίνα συνέχισαν να αυξάνονται και οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν ήδη σηματοδοτήσει επέκταση στην Αμερική. Η T&E είπε ότι οι περιορισμένοι πόροι των εταιρειών για την κλιμάκωση της παραγωγής, καθώς και η στενή προσφορά πρώτων υλών, καθιστούν τον αγώνα μπαταριών ΗΠΑ-Ευρώπης ένα παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος.
Στις 14 Μαρτίου, η Επιτροπή της ΕΕ θα δημοσιεύσει έναν Net Zero Industrial Act, μέρος της απάντησής της στα φορολογικά οφέλη και τις επιδοτήσεις που παρέχει ο IRA για τον εντοπισμό των αλυσίδων εφοδιασμού μπαταριών στην Αμερική.