Κατά 12,72 δισ. ευρώ ή κατά 52,1% ενισχύθηκε το εμπορικό έλλειμμα της Ελλάδας το 2022 φθάνοντας τα -37,14 δισ. ευρώ από -24,42 δισ. ευρώ το έτος 2021. Σύμφωνα με ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου του 2022, αυξήθηκαν συνολικά κατά 14,64 δισ. ευρώ ή κατά 37,1% και ανήλθαν σε 54,08 δισ. ευρώ από 39,44 δισ. ευρώ το 2021. Οι εισαγωγές στο ίδιο διάστημα, αυξήθηκαν κατά 27,36 δισ. ευρώ ή κατά 42,8%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 91,21 δισ. ευρώ έναντι 63,86 δισ. ευρώ κατά το δωδεκάμηνο 2021.
Το προηγούμενο έτος, εξ άλλου, η Ιταλία ήταν και πάλι ο σημαντικότερος προορισμός των ελληνικών εξαγωγών, με δεύτερη τη Βουλγαρία, η οποία καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, σε σχέση με την 5η που κατείχε το 2021. Ακολουθεί η Γερμανία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 20,9%) το 2022, οδήγησε στο να κατέλθει στην 3η από τη 2η θέση και μετά η Κύπρος καταλαμβάνοντας την 4η από την 3η θέση που κατείχε. Στη συνέχεια, η Τουρκία η οποία βρίσκεται στην 5η από την 4η θέση που κατείχε το 2021, οι Η.Π.Α. προς τις οποίες καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (38,1%) και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 και 7, για τις μεν Η.Π.Α. μία θέση πιο ψηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο δύο θέσεις πιο ψηλά, από το αντίστοιχο περσινό έτος, λόγω της αύξησης των εξαγωγών κατά 64,5% προς το Ηνωμένο Βασίλειο. Στην 8η θέση βρίσκεται η Ισπανία (από 10η) και έπεται η Λιβύη, προς την οποία σημειώθηκε ενίσχυση των ελληνικών εξαγωγών (κατά 83,7%), με αποτέλεσμα να κατακτήσει την 9η από τη 12η θέση που κατείχε το 2021. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το 2021.
Εκτός από την πρώτη δεκάδα των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το έτος 2022, αξίζει να σημειωθεί η σημαντική μείωση των εξαγωγών (-10%) και μεγάλη πτώση στην κατάταξη της Γαλλίας (12η θέση από 6η), της Νότιας Κορέας (20η από 13η) με μείωση 20,8% και της Κίνας (29η από 17η) με μείωση 43% σε σχέση με το 2021, καθώς και η άνοδος της Βόρειας Μακεδονίας (11η από 15η) με αύξηση 101%, του Γιβραλτάρ (14η από 21η) με αύξηση 132% και της Μάλτας (19η θέση από 32η) με αύξηση 117,9%.
Όσον αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 40,9% προς την Ε.Ε. Σε σχέση με τις κατηγορίες προϊόντων, καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα αποτελούν τους απόλυτους «πρωταγωνιστές» στον αγώνα της Εξωστρέφειας. Σχολιάζοντας τα παραπάνω η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη, ανέφερε πως «η έντονα ανοδική πορεία που ακολουθούν οι ελληνικές εξαγωγές τα τελευταία χρόνια είναι αποτέλεσμα οργανωμένης και συστηματικής προσπάθειας. Το νέο ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας δεν ήρθε τυχαία. Η στροφή στις διεθνείς αγορές αρχίζει και αποδίδει σημαντικούς καρπούς για το σύνολο της ελληνικής οικονομίας. Πέρα από την ενίσχυση των δημοσίων εσόδων σε μια κρίσιμη συγκυρία για τον τόπο, δημιουργούνται νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, βάζοντας «φρένο» στο brain drain. Οι οιωνοί φαντάζουν ευνοϊκοί. Η δυναμική που έχουν αναπτύξει οι ελληνικές επιχειρήσεις προοιωνίζουν την έλευση ακόμη καλύτερων ημερών στο μέλλον. Οι βάσεις έχουν τεθεί μέσα από την εκπόνηση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Εξωστρέφειας, το οποίο υπηρετείται με συνέπεια. Παρά το δυσμενές περιβάλλον και την αβεβαιότητα που χαρακτηρίζει τις διεθνείς αγορές, είναι κρίσιμο να παραμείνουμε προσηλωμένοι στον στόχο για ενίσχυση της εξωστρέφειας. Είναι σημαντικό να διατηρηθεί η πολιτική σταθερότητα και να μην διαταραχθεί η πορεία που έχουν χαράξει οι Έλληνες εξαγωγείς. Άλλωστε, η Εξωστρέφεια έχει αναχθεί σε Εθνική Προτεραιότητα».