Τα δεδομένα βρίσκονται στην καρδιά του σημερινού κόσμου που βασίζεται στην τεχνολογία. Μέχρι το 2025, αναμένεται να δημιουργούνται 463 exabyte δεδομένων κάθε μέρα σε όλο τον κόσμο – που ισοδυναμεί με 212.765.957 DVD την ημέρα. Οι επιχειρήσεις δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη προτεραιότητα στο να βάζουν τα δεδομένα στο επίκεντρο όλων όσων κάνουν: μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι το 83% των CEO θέλουν έναν οργανισμό που βασίζεται στα δεδομένα .
Η χρήση των δεδομένων έχει αξία (αυτά τα ίδια εγγενή αξία δεν έχουν) σύμφωνα με τους αναλυτές και η οικονομία δεδομένων σήμερα εξακολουθεί να κατανοείται κυρίως ως η ανταλλαγή αξίας που συμβαίνει όταν οι χρήστες δίνουν τα δεδομένα τους για πρόσβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες, οι οποίες στη συνέχεια δημιουργούν έσοδα από αυτά τα δεδομένα μέσω διαφήμισης. Τώρα εισερχόμαστε σε μια νέα εποχή όπου οι επιχειρήσεις πιέζονται να βελτιώσουν και να διευρύνουν τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται, αναλύουν και τελικά εξάγουν αξία από τα δεδομένα τους. Αυτό θα διευρύνει τόσο τον ορισμό όσο και το δυναμικό της αγοράς της νέας οικονομίας δεδομένων και ως εκ τούτου υπάρχει μια σημαντική ευκαιρία για τις νεοφυείς επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν αυτή τη στιγμή, χτίζοντας το υλικό και το λογισμικό που θα επιτρέψουν μια τέτοια αλλαγή παραδείγματος στην επιχείρηση.
Οι προβλέψεις εντυπωσιάζουν
Το μέγεθος αυτής της ευκαιρίας αγοράς είναι σημαντικό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκτίμησε ότι η αξία της οικονομίας δεδομένων στην ΕΕ των 27 ήταν περίπου 325 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019. Μέχρι το 2025 προβλέπεται ότι θα ξεπεράσει τα 550 δισεκατομμύρια ευρώ. Πέρα από τη δημιουργία εσόδων από δεδομένα χρήστη μέσω διαφημίσεων και εμπορίου, η σύγχρονη χρησιμότητα των δεδομένων εκτείνεται σε μια σειρά διαφορετικών τομέων και τμημάτων της αγοράς στις επιχειρήσεις. Ο αυτοματισμός είναι ένας τέτοιος βασικός τομέας, με τις επιχειρήσεις να επικεντρώνονται ιδιαίτερα στον «έξυπνο αυτοματισμό επιχειρήσεων»: τη χρήση ευφυών τεχνολογιών αυτοματισμού όπως η τεχνητή νοημοσύνη, η εξόρυξη διεργασιών, η αυτοματοποίηση εγγράφων, για τη βελτιστοποίηση και τον εξορθολογισμό διαδικασιών, όπως η εξυπηρέτηση πελατών κλπ. Υπάρχουν, ήδη, αρκετοί πρωτοπόροι σε αυτόν τον χώρο, κυρίως το UiPath. Η πλατφόρμα επιχειρηματικού αυτοματισμού της έχει μεταμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις μπορούν να απελευθερώσουν τους εργαζόμενους από επαναλαμβανόμενες εργασίες και να επικεντρωθούν στην εργασία που έχει αντίκτυπο στον οργανισμό. Στα οικονομικά αποτελέσματα του οικονομικού έτους 2023, η UiPath έφτασε τα 1,204 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια επαναλαμβανόμενα έσοδα.
Ενόψει της διακοπής της αλυσίδας εφοδιασμού που συμβαίνει μια φορά σε κάθε γενιά, οι βιομηχανικοί χρήστες επενδύουν επίσης σημαντικά κεφάλαια στη χρήση δεδομένων για να εξασφαλίσουν μια ομαλή και διαφανή διαδρομή για τα προϊόντα από το εργοστάσιο στον πελάτη. Η γερμανική start-up Operations1 αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα με την πλατφόρμα συνδεδεμένων εργαζομένων της, η οποία είναι κατασκευασμένη με την ανάλυση δεδομένων στον πυρήνα της. Η επιτυχία βασίστηκε στο να δώσει στους κατασκευαστές μια πλήρη εικόνα των διαδικασιών, βοηθώντας τους να δουν πώς εκτελούνται οι εργασίες και δίνοντάς τους τη δυνατότητα να λαμβάνουν αποφάσεις βάσει δεδομένων για τη βελτιστοποίηση, τον εξορθολογισμό και, τελικά, τη μελλοντική προστασία των λειτουργιών τους.
Τα δεδομένα ρέουν, επίσης, στη δημιουργία και την ενεργοποίηση μετασχηματιστικών τεχνολογιών πάνω στις οποίες βασίζεται η οικονομία δεδομένων: όπως οι υποδομές AI, κβαντικές και API. Η τεχνητή νοημοσύνη προσελκύει τεράστιο ενδιαφέρον αυτή τη στιγμή με την κυκλοφορία του GPT-4 και του Bard της Google. Η ευκαιρία για νεοσύστατες επιχειρήσεις μέσα σε όλο αυτό το θόρυβο είναι να βοηθήσει να γίνει η τεχνητή νοημοσύνη, η οποία απαιτεί ειδικές δεξιότητες και συχνά εκτεταμένα προγράμματα για την εφαρμογή, λειτουργική για τις επιχειρήσεις. Το Latticeflow με έδρα την Ελβετία , για παράδειγμα, διαγιγνώσκει αυτόματα προβλήματα με μοντέλα μηχανικής εκμάθησης για να διασφαλίσει ότι η ML είναι αξιόπιστη και συνεχώς βελτιστοποιημένη ώστε να προσφέρει στην επιχείρηση.
Και φυσικά, παραμένει μια τεράστια ευκαιρία για τη μόχλευση δεδομένων για τη δημιουργία λογισμικού καθορισμού κατηγορίας. Οι νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο ως συνδετικός ιστός για τις επιχειρήσεις, παρέχοντάς τους τα εργαλεία για να αρχίσουν να χρησιμοποιούν τα δεδομένα τους για ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και προσφέροντας μια εξαιρετική εμπειρία στους πελάτες.
Οικοδόμηση εμπιστοσύνης
Όπως συμβαίνει με τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν ψηφιακές υπηρεσίες, η οικοδόμηση εμπιστοσύνης βρίσκεται στο επίκεντρο της συνειδητοποίησης των δυνατοτήτων των διαφόρων τομέων της οικονομίας δεδομένων. Χωρίς αυτό, οι επιχειρήσεις θα στερηθούν τα δεδομένα στα οποία βασίζονται πολλές από αυτές για την προώθηση νέων περιπτώσεων χρήσης. Πολλά τρέχοντα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης, για παράδειγμα, δεν θα μπορούσαν να εκπαιδευτούν και να εξελιχθούν χωρίς πρόσβαση σε μεγάλα σύνολα δεδομένων. Η διαφάνεια πρέπει να τεθεί στο επίκεντρο αυτής της διαδικασίας. Πριν από την κοινή χρήση δεδομένων, οι χρήστες θα πρέπει να είναι ξεκάθαροι σχετικά με τον τρόπο χρήσης, αποθήκευσης και προστασίας των δεδομένων τους όταν τα δώσουν.
Υπάρχουν πολλές καθιερωμένες και νέες και αναδυόμενες προσεγγίσεις σε αυτόν τον χώρο που βοηθούν στην αντιμετώπιση της εμπιστοσύνης και της διαφάνειας. Μια αλλαγή που βλέπουμε είναι μια ώθηση προς τη δημιουργία τεχνητής νοημοσύνης που εκτελείται χρησιμοποιώντας υψηλής ποιότητας, ακριβή δεδομένα - αντί να εστιάζει στην ποσότητα δεδομένων. Χρειάζεται εξειδικευμένη μάθηση που θα μπορούσε να αποδειχθεί ιδιαίτερα εποικοδομητική για κλάδους όπως ο τραπεζικός, η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση όπου η ασφάλεια των δεδομένων και το απόρρητο είναι πρωταρχικής σημασίας.
Η Ευρώπη έχει να παίξει έναν ιδιαίτερα σημαντικό παγκόσμιο ρόλο στον καθορισμό των προτύπων για τον τρόπο λειτουργίας της οικονομίας δεδομένων. Η Στρατηγική Δεδομένων της ΕΕ για το 2020 έδωσε προτεραιότητα στη σημασία της εξεύρεσης ενός «ευρωπαϊκού τρόπου, εξισορροπώντας τη ροή και την ευρεία χρήση των δεδομένων, διατηρώντας παράλληλα την υψηλή ιδιωτικότητα, την ασφάλεια, την ασφάλεια και τα ηθικά πρότυπα».
Οι νεοφυείς επιχειρήσεις πρέπει να συμμετέχουν στη συνεχή ανάπτυξη αυτών των κανόνων, τονίζουν οι ειδικοί. Θα πρέπει επίσης να συνεργαστούν στενά με τις ρυθμιστικές αρχές για να διασφαλίσουν ότι η διακυβέρνηση ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους. Η κυβερνητική δράση δεν θα πρέπει να υπάρχει στο κενό και οι νεοφυείς επιχειρήσεις έχουν να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο ως φωνή από την πρώτη γραμμή, διασφαλίζοντας ότι οι ρυθμιστικές αρχές έχουν ξεκάθαρα μάτια στο τι χρειάζονται οι νεοφυείς επιχειρήσεις για να συνεχίσουν να αναπτύσσονται και να καινοτομούν για να προωθήσουν την οικονομία δεδομένων .