Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ενεργειακός κόμβος η Ελλάδα και στην εποχή της «πράσινης» ενέργειας
C&M Engineering: Ημερίδα Εργασίας για τις Υποδομές Μεταφοράς Υδρογόνου
Πέμπτη, 22/06/2023

Στις κρίσιμες ενεργειακές υποδομές για τη μετάβαση στην εποχή του υδρογόνου εστίασε η Ημερίδα Εργασίας που διοργάνωσε η C&M Engineering στην Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου, με τη συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ, της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων καθώς και των Σωληνουργεία Κορίνθου, Solar Turbines και Worley Intecsea.

Η πρωτοβουλία για τη διοργάνωση της Ημερίδας Εργασίας με τίτλο «Υποδομές Μεταφοράς Υδρογόνου» από την C&M Engineering, μια εταιρεία που συμμετέχει στο σχεδιασμό των σημαντικότερων ενεργειακών έργων στη χώρα τα τελευταία 30 χρόνια, έρχεται σε μια κομβική στιγμή της ενεργειακής μετάβασης στη χώρα αλλά και την Ευρώπη. Όπως τόνισε ο Διευθύνων Σύμβουλος της C&M Engineering, κ. Τάκης Κάππος, «Όλα τα ενεργειακά έργα που έχουν υλοποιηθεί και λειτουργούν τα τελευταία 30 χρόνια στη χώρα μας, όπως το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, ο ΤAP και ο IGB, έργα όπως το FSRU στην Αλεξανδρούπολη, το οποίο βρίσκεται στο στάδιο της κατασκευής, και οι διασυνδετήριοι αγωγοί East-Med και Poseidon που έχουν σχεδιαστεί και αναμένουν επενδυτική απόφαση, έχουν μετατρέψει τη χώρα μας σε ενεργειακό κόμβο με γεωπολιτική σημασία για την τροφοδοσία των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης. Σήμερα, το ενδιαφέρον της βιομηχανίας έχει μετατοπιστεί προς τις δράσεις που απαιτούνται για την παραγωγή, μεταφορά και κατανάλωση ικανών ποσοτήτων υδρογόνου προκειμένου να επιταχυνθεί η μετάβαση στη βιώσιμη ενέργεια».

Στο πρώτο σκέλος της ημερίδας παρουσιάστηκαν οι μέθοδοι και οι εξελίξεις στην έρευνα και τεχνολογία των υποδομών μεταφοράς υδρογόνου.  Στελέχη και εξειδικευμένοι μηχανικοί της Σωληνουργεία Κορίνθου, της Solar Turbines, της Worley Intecsea και της C&M Engineering, αναφέρθηκαν στις προδιαγραφές, τα υλικά και το σχεδιασμό ασφαλείας που απαιτούνται στα υπό κατασκευή ή σχεδιασμό έργα. Σημαντική πτυχή που αναδείχθηκε κατά τη διάρκεια της ημερίδας είναι το γεγονός ότι οι εμπλεκόμενοι στα έργα υδρογόνου οφείλουν να εκπαιδεύουν διαρκώς το ανθρώπινο δυναμικό τους, να παρακολουθούν και να ενημερώνονται για τις εξελίξεις στην τεχνολογία και την έρευνα και να αποκτούν την απαραίτητη τεχνογνωσία για την υλοποίηση των έργων που θα τροφοδοτήσουν με ενέργεια τη νέα εποχή.

Στη συνέχεια, ακολούθησε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση, υπό τον συντονισμό του Διευθυντή του energymag.gr και οικονομικού συντάκτη, Νίκου Φιλιππίδη, με τη συμμετοχή του κ. Ιωάννη Χωματά, Chief Asset Development Officer του ΔΕΣΦΑ, του κ. Νίκου Κατσή, Chief Asset Management Officer του ΔΕΣΦΑ,  του κ. Μιχάλη Φώλα, Τεχνικού Διευθυντή στη ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και της κας. Βασιλικής Σταματοπούλου, Διευθύντριας Εταιρικής Ανάπτυξης και Στρατηγικής στη ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων. Η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από τα μεγάλα έργα που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη στην Ελλάδα και προορίζονται για τη μεταφορά υδρογόνου ενώ κατά τη διαδικασία της μετάβασης, θα χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά φυσικού αερίου.

Ο κ. Ιωάννης Χωματάς (ΔΕΣΦΑ) ανακοίνωσε την ένταξη του έργου “H2 Dedicated Pipeline” στην 6η   λίστα των Έργων Κοινού (Ευρωπαϊκού) Ενδιαφέροντος (PCI), ενός αγωγού μεταφοράς καθαρού υδρογόνου (Η2) που θα διατρέχει τη χώρα παράλληλα με τον υπάρχοντα κεντρικό αγωγό του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, από την Ελευσίνα μέχρι τα Ελληνοτουρκικά και Ελληνοβουλγαρικά σύνορα και θα συνεχίζει μέσω Βουλγαρίας στην Κεντρική Ευρώπη. Ο προϋπολογισμός του έργου για το ελληνικό σκέλος υπολογίζεται στο 1 δις ευρώ. Χαρακτηριστική, επίσης, ήταν η αναφορά στα τρία hydrogen ready έργα που περιλαμβάνονται στο επενδυτικό πλάνο του ΔΕΣΦΑ: τον υπό κατασκευή αγωγό Δυτικής Μακεδονίας, και τον υπό μελέτη αγωγό Μεγαλόπολης-Πάτρας, στα οποία συμμετέχει η C&M Engineering, καθώς και το έργο σύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία, που πρόκειται άμεσα να δημοπρατηθεί. Και τα τρία έργα αυτά, θα μπορούν να μεταφέρουν υδρογόνο σε ποσοστό 100%. Από την πλευρά του, ο κ. Νίκος Κατσής (ΔΕΣΦΑ) αναφέρθηκε στις ενέργειες της εταιρείας για την  αξιολόγηση της δυνατότητας του υφιστάμενου δικτύου να δεχθεί μείγμα φυσικού αερίου και υδρογόνου, καθώς και στα κριτήρια επιλογής των κατάλληλων σημείων έγχυσης υδρογόνου στο σύστημα μεταφοράς.

Τέλος, έγινε ειδική μνεία έγινε από τον κ. Μιχάλη Φώλα (ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων) και την κα. Βασιλική Σταματοπούλου (ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων)  στον αγωγό East Med, ο οποίος, εφόσον τελικά πάρει το πράσινο φως, θα είναι σε θέση να μεταφέρει σημαντικές ποσότητες υδρογόνου προς την Ευρώπη, προσδίδοντας στον αγωγό, ρόλο-κλειδί για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών της Γηραιάς Ηπείρου.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Ανιστότητες στην ανάπτυξη του πράσινου υδρογόνου μεταξύ των χωρών της ΕΕ, μπορεί να δημιουργήσει το “ελεύθερο” που έχει δώσει ...
Στη νέα αγορά του υδρογόνου εισέρχεται δυναμικά η Motor Oil, αξιοποιώντας τις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της στους Αγίους Θεοδώρους ...
Τη δυναμική του υδρογόνου ως επιταχυντή του ενεργειακού μετασχηματισμού των αστικών μεταφορών ανέδειξε η ημερίδα που συνδιοργανώθηκε από το Cluster Βιοοικονομίας ...
Eπενδύσεις για την παραγωγή υδρογόνου ή/και την κατασκευή υποδομών φιλικών στη μεταφορά υδρογόνου σχεδιάζουν μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι στη χώρα ...
Αγορά υδρογόνου που θα συνοδευτεί με φορέα σχεδιασμού δικτύου, ο οποίος σταδιακά θα γίνει ανεξάρτητος από τους υπάρχοντες φορείς ...
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Eιδικό νομοθετικό πλαίσιο για το υδρογόνο, το οποίο θα παρουσιαστεί στις αρχές του 2024 ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας, ...
Επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 2,5 δισ. ευρώ ως το 2030
Σε πολυενεργειακό πάροχο μετεξελίσσεται η Mοτορ Οιλ, μέσα από  ένα ευρύ επενδυτικό πρόγραμμα, ύψους 2,5 δισ. ευρώ ως το ...
Tην πρώτη πιλοτική δημοπρασία για την επιδότηση της παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου  θα διεξάγει στις 23 Νοεμβρίου η Eυρωπαϊκή Επιτροπή, ...
Τι λένε Γερμανοί επιστήμονες και μεγάλοι οργανισμοί
Γερμανοί ερευνητές λένε ότι η αναβάθμιση του δικτύου φυσικού αερίου για τη μεταφορά υδρογόνου, σε συνδυασμό με την επέκταση ...
 
 
Ανοιχτή πλέον για όλες τις περιοχές της χώρας είναι η ηλεκτρονική πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων για την εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου ...
Tην επέκταση του CBAM, του αμφιλεγόμενου νέου φόρου άνθρακα στα σύνορα της ΕΕ, ακόμα και στα τελικά καταναλωτικά προϊόντα κλάδων όπως το αλουμίνιο, ...
Την εγκυρότητα των βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων του Ομίλου ΔΕΗ για μείωση εκπομπών αερίων θερμοκηπίου, πιστοποίησε η διεθνής πρωτοβουλία Science Based Targets initiative ...
Σε κινητικότητα για τα έργα διακράτησης και αποθήκευσης του διοξειδίου του άνθρακα  (CCS) βρίσκεται το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας, καθώς την περίοδο αυτή επεξεργάζεται ...
  Σημαντική πτώση των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα τους επόμενους μήνες και ενδεχομένως ως το 2027 αλλά και έκρηξη τιμών στη ...
Σοβαρότατα προβλήματα δημιουργεί το σχέδιο ΚΥΑ του «Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου Τουρισμού»αναφέρει σε επιστολή στον Υπουργό Περιβάλλοντος κ Σκυλακάκη με κοινοποίηση στον Γενικό Γραμματέα ...
Νέα ανάλυση που ανατέθηκε από το γραφείο της Greenpeace στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη στο T3 Transportation Think Tank αποκαλύπτει κατακόρυφη αύξηση των ...
Στο καινοτόμο ερευνητικό έργο intelWATT συμμετέχει η ΔΕΗ, στο πλαίσιο της ανάπτυξης των δραστηριοτήτων έρευνας και καινοτομίας, ολοκληρώνοντας πρόσφατα την πιλοτική εγκατάσταση ανάκτησης ...
Ο Χωροταξικός Σχεδιασμός της χώρας πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψη του όλες τις κυρίαρχες δραστηριότητες. Είναι σε εξέλιξη μελέτες για την αναθεώρηση των ...
  Η Χώρα μας τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζει προβλήματα επάρκειας υδατικών πόρων τα οποία έχουν οξυνθεί περαιτέρω λόγω της παρατεταμένης ανομβρίας που δοκιμάζει ιδιαίτερα ...
Η Principia, στο πλαίσιο της δέσμευσής της για τη δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος, ολοκλήρωσε με επιτυχία για ακόμη μία χρονιά το καινοτόμο εκπαιδευτικό ...
Αποκλιμάκωση των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος τους προσεχείς μήνες διαβλέπει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, υπογραμμίζοντας ότι προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η στήριξη των ...