Απίστευτο και όμως αληθινό. Ο πανίσχυρος εφοπλιστής - και όχι μόνο - κ. Θεόδωρος Αγγελόπουλος δεν κατάφερε να αποπληρώσει εγκαίρως τόκους ομολόγου μερικών δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων, με αποτέλεσμα η γενική συνέλευση των ομολογιούχων πιστωτών της εταιρείας του Metro Exploration Holding Corporation, που ελέγχει τα δύο πλωτά γεωτρύπανα τα οποία χρησιμοποιούνται για την εξόρυξη πετρελαίου, να αποφασίσει με συντριπτική πλειοψηφία τη μεταβίβαση σε αυτούς των μετοχών της εταιρείας!
Η γενική συνέλευση των ομολογιούχων δανειστών συνεκλήθη στο Οσλο της Νορβηγίας στις 29 Μαΐου. Η πρόσκληση αναφερόταν στην έγκριση συναλλαγών ως αποτέλεσμα των δυσχερειών που αντιμετωπίζει η θυγατρική Deep Sea Metro Ltd (η Metro Exploration μετέχει με 60% και με 40% η νορβηγική Odfjell) που έχει στην κατοχή της τα δύο πλοία-τρυπάνια και της αδυναμίας της να χρηματοδοτήσει το Interest Reseve Account μέσω του οποίου θα αποπληρώνονταν ενδοομιλικά δάνεια.
Με πλειοψηφία 97% η συνέλευση ενέκρινε τη μεταβίβαση στους ομολογιούχους δανειστές (σε δική τους εταιρεία ειδικού σκοπού που θα ιδρυθεί για αυτόν τον σκοπό) του 100% των μετοχών της Metro Drilling Holding Corp, η οποία αποτελεί τη μητρική εταιρεία της Metro Exploration Holding Corpotation.
Το πλήγμα είναι μεγάλο για τον κ. Θεόδωρο Αγγελόπουλο αφού, εκτός από την τρωθείσα φήμη του, υπολογίζεται ότι από την εξέλιξη αυτή χάνει περί τα 700 εκατ. δολάρια που ήταν η προσωπική του συμμετοχή στο χτίσιμο των δύο πλοίων, αν συνυπολογιστούν και κάποια κεφάλαια που τοποθετήθηκαν για τροποποιήσεις στα πλωτά γεωτρύπανα όταν αυτά ήταν ήδη στο νερό.
Το ύψος του επίμαχου ομολογιακού δανείου (ΙSIN No 00107337.4) ήταν 186 εκατ. δολάρια. Eίχε συναφθεί τον Φεβρουάριο του 2014 με καταληκτική ημερομηνία τον Φεβρουάριο του 2016 και, σύμφωνα με τον όρο της σύμβασης, κάθε εξάμηνο η Metro Exploration οφείλε να καταβάλλει στους ομολογιούχους επιτόκιο αυξανόμενο από 8% σε 11,5% ώστε μέσα σε δύο χρόνια να πληρώσει τόκους 38 εκατ. δολαρίων.
H πλειονότητα των επενδυτών του συγκεκριμένου ομολόγου ήταν αμερικανικά funds. H τιμή της ομολογίας, σύμφωνα με το Bloomberg, έχει κατρακυλήσει στα 3 δολάρια χάνοντας πάνω από 90% σε σχέση με την αρχική τιμή. «Πλέον οι ομολογιακές αγορές θα αντιμετωπίζουν με δυσπιστία τον έλληνα εφοπλιστή» αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.
Το ομόλογο της Metro Exploration δεν είναι το πρώτο αλλά το τρίτο που συνάπτει εταιρεία του κ. Αγγελόπουλου με διψήφιο επιτόκιο. Για να αποπληρωθεί το ναυπηγείο της Hyundai και να γίνει η παραλαβή των πλοίων είχε εκδοθεί για το πρώτο πλοίο (Deep Sea Metro I) ομόλογο 400 εκατ. δολαρίων με επιτόκιο 9% και λήξη το 2019 και για το δεύτερο πλοίο (Deep Sea Metro II) ομόλογο 150 εκατ. δολαρίων με κουπόνι 12% και λήξη το 2016. Για το Deep Sea Metro II έχει συναφθεί και τραπεζικός δανεισμός 295 εκατ. δολαρίων από τις τράπεζες ABN και DNB.
Αντιλαμβάνεται κανείς τον φόβο των ομολογιούχων των παραπάνω εκδόσεων και των τραπεζών για τα κεφάλαιά τους όταν βλέπουν τον βασικό μέτοχο των δύο πλοίων να αποχωρεί με αυτόν τον τρόπο αλλά και από το γεγονός ότι τα πλοία δεν μπορούν - προς το παρόν τουλάχιστον - να φέρουν έσοδα αφού είναι παροπλισμένα.
Τα δύο πλοία εξόρυξης πετρελαίου είχαν παραγγελθεί προς ναυπήγηση το 2008 στα ναυπηγεία της Hyundai στη Νότια Κορέα με κατασκευαστικό κόστος 1,7 δισ. δολάρια. Το πρώτο πλοίο το είχε βαφτίσει η σύζυγος του κ. Αγγελόπουλου, η κυρία Γιάννα Αγγελοπούλου, το 2011. Tο συνολικό κόστος της επένδυσης ξεπέρασε τα 2 δισ. με κάποιες τροποποιήσεις που χρειάστηκαν και αυξήσεις κεφαλαίου.
Η επένδυση-μαμούθ στην εξόρυξη πετρελαίου δεν πέτυχε γιατί τα δύο γεωτρύπανα δεν εξασφάλισαν καλά συμβόλαια. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το κόστος εξόρυξης πετρελαίου με τέτοια πλοία δικαιολογείται μόνο όταν η τιμή του πετρελαίου είναι άνω των 100 δολαρίων το βαρέλι. Τα κόστη ναυπήγησης των δύο πλοίων φαντάζουν σήμερα υπέρογκα, αλλά τότε η τιμή του πετρελαίου είχε αγγίξει τα 140 δολάρια το βαρέλι.
Το Deep Sea Metro I είναι δεμένο από τον Νοέμβριο του 2014 στο λιμάνι του Ντέρμπαν, ενώ στο τέλος Μαΐου 2015 έληξε το συμβόλαιο του Deep Sea Metro II με την Petrobas.
Παράγοντες της ποντοπόρου ναυτιλίας συνδέουν την αδυναμία πληρωμής των τόκων από την πλευρά του κ. Αγγελόπουλου με το γεγονός ότι εδώ και λίγο καιρό είχε βγει στην αγορά για να πωλήσει τα οκτώ πλοία τύπου VLCC που έχει παραγγείλει και χτίζονται αυτό το διάστημα σε ναυπηγείο αλλά δεν κατάφερε να βρει αγοραστή.
Τα ερωτήματα που ευλόγως έχουν προκύψει σχετικά με την οικονομική κατάσταση του κ. Αγγελόπουλου θα απαντηθούν τον Σεπτέμβριο του 2015, όταν πρέπει να παραλάβει τα παραπάνω πλοία συνολικού κόστους 800 εκατ. δολαρίων για τα οποία έχει δώσει προκαταβολή 150 εκατ. δολαρίων και απομένει να εξοφλήσει το υπόλοιπο ποσό.
Μονοπώλησε τις συζητήσεις στα νορβηγικά «Ποσειδώνια»
Τους τελευταίους μήνες επενδυτές, αναλυτές και τραπεζίτες περίμεναν με αγωνία τις κινήσεις του κ. Θεόδωρου Αγγελόπουλου. Ηταν διάχυτη η ανησυχία ότι ο άλλοτε μετρ των αγοραπωλησιών δεν θα συνέχιζε να πληρώνει τους τόκους του ομολόγου των 186 εκατ. δολαρίων.
Βεβαίως οι περισσότεροι πίστευαν ότι το ισχυρό όνομά του ήταν και το εχέγγυο για την αποπληρωμή των δανειστών.
«He won't risk his name for few million dollars». «Δεν θα ρισκάρει το όνομά του για λίγα εκατομμύρια δολάρια» έλεγαν στις κατ' ιδίαν συζητήσεις τους πριν από μερικές εβδομάδες. Αλλωστε και το προσωπικό κεφάλαιο που είχε επενδύσει στα δύο πλοία-τρυπάνια δεν ήταν και ευκαταφρόνητο για να το χάσει με μια του κίνηση.
Ωστόσο την προηγούμενη Παρασκευή 29 Μαΐου ήρθε η μεγάλη διάψευση. Η εξέλιξη αυτή, όπως είναι φυσικό, έχει αναστατώσει τις αγορές. Την εβδομάδα που μας πέρασε η νορβηγική ναυτιλιακή αγορά γιόρτασε τα δικά της «Ποσειδώνια». Δυστυχώς για τον κ. Θεόδωρο Αγγελόπουλο έγινε το talk of the town αφού στα πηγαδάκια των δεξιώσεων μόνιμη ήταν η συζήτηση για τη χρεοκοπία του.
Οπως είναι γνωστό, στα συγκεκριμένα πλοία-τρυπάνια συνεργάστηκε με τη νορβηγική εταιρεία Odfjell, ενώ επενδύσεις σε αντίστοιχα πλοία εξόρυξης πετρελαίου έχουν γίνει και από άλλες νορβηγικές εταιρείες.
(Β. Κώτσης, ΤΟ ΒΗΜΑ, 7/6/2015)