Απώλειες στον τζίρο τους σε σχέση με πέρυσι καταγράφουν ως τώρα οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου, καθόσον ο παρατεταμένος καύσωνας επηρέασε αρνητικά την επισκεψιμότητα των καταναλωτών. Τα έσοδα παρουσιάζονται μειωμένα κατά 30%.
Την ίδια ώρα το υπουργείο Ανάπτυξης δυναμώνει τους ελέγχους ούτως ώστε να αποτραπούν φαινόμενα παραπλανητικών εκπτώσεων. Η Διϋπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου της Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) επέβαλε πρόστιμα συνολικού ύψους 1,44 εκατ. ευρώ σε τρεις μεγάλες αλυσίδες πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών (Πλαίσιο Computers, Public και Praktiker). Ο ίδιος ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, προανήγγειλε ότι «το επόμενο διάστημα οι έλεγχοι θα ενταθούν», στέλνοντας το μήνυμα ότι «παραπλανητικές πρακτικές εις βάρος των καταναλωτών δεν γίνονται ανεκτές». Ο αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας και αντιπρόεδρος GRECA Μάκης Σαββίδης, σημειώνει ότι «σωστά πράττει η κυβέρνηση και επιβάλλει πρόστιμα σε επιχειρήσεις για πλασματικές εκπτώσεις». Εξηγεί μάλιστα ότι «κύριο μέλημα του εμπορίου είναι να διασφαλίσουμε ότι δεν υπάρχουν αθέμιτες πρακτικές από κάποιους που παίρνουν τη δουλειά από αυτούς που λειτουργούν νόμιμα και σωστά. Οι έλεγχοι του υπουργείου είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και στόχο έχουν να διασφαλίσουν τη σωστή λειτουργία της αγοράς. Όσες επιχειρήσεις κάνουν παρατυπίες θα πρέπει να σταματήσουν γιατί το μόνο που πετυχαίνουν είναι να λειτουργούν εις βάρος των υγιών επιχειρήσεων που αποτελούν την συντριπτική πλειονότητα».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε αναφορικά με τα πρόστιμα 1,44 εκατ. ευρώ της ΔΙΜΕΑ στις τρεις μεγάλες επιχειρήσεις του λιανεμπορίου για παραπλανητικές εκπτώσεις, τα εξής: «Εφόσον επιβεβαιώνονται, καλώς επιβλήθηκαν, ανεξάρτητα εάν οφείλονται σε παράλειψη ή λάθος, αφού τέτοιου μεγέθους και φήμης επιχειρήσεις πρέπει να δίνουν το καλό παράδειγμα στην εφαρμογή του νόμου και βεβαίως στη προστασία του καταναλωτή. Οφείλω πάντως να αναφέρω πως η παραβατικότητα στην ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια δεν ξεπερνά το 5%, δείχνοντας επαγγελματική ωριμότητα, αλλά και τον απαραίτητο σεβασμό στον πελάτη, που είναι και ο αυστηρότερος τιμωρός».
«Οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν τις πρώτες εβδομάδες των θερινών εκπτώσεων αλλά και την Κυριακή 16 Ιουλίου που ήταν τα καταστήματα ανοικτά, λειτούργησαν αποτρεπτικά. Η μειωμένη επισκεψιμότητα, σε συνδυασμό με τις πληθωριστικές πιέσεις και το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών οδήγησαν τις εμπορικές επιχειρήσεις σε απώλεια τζίρου που εκτιμάται ότι αγγίζει το 30%» υπογραμμίζει ο κ. Σαββίδης.
«Τα εμπορικά κέντρα, τα υπερκαταστήματα και τα πολυκαταστήματα, ήταν ίσως οι πιο κερδισμένοι των πρώτων ημερών των εκπτώσεων, λόγω των μεγάλων κλιματιζόμενων κοινόχρηστων χώρων, που φαίνεται να προσέλκυσαν περισσότερους καταναλωτές για τις αγορές τους», δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι πρώτες δύο εβδομάδες των εκπτώσεων, που παραδοσιακά είναι οι καλύτερες σε αγοραστική κίνηση, ”κάηκαν” από τις υψηλές θερμοκρασίες του Ιουλίου, ιδιαίτερα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Φέτος το καλοκαίρι, πάντως, στόχος του λιανικού εμπορίου είναι ο συνολικός τζίρος του διμήνου Ιουλίου-Αυγούστου να κινηθεί πάνω από τον περυσινό πήχη των 6,6 δισ. ευρώ και να ξεπεράσει φέτος τα 7 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τον κ. Κορκίδη, στο λιανικό εμπόριο, οι τρέχουσες πωλήσεις ενισχύθηκαν από την αρχή του έτους σημειώνοντας ετήσια αύξηση 12,7%. Από τα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει ότι η Περιφέρεια Αττικής παρουσιάζει, μετά την Περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου με 15%, την μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών με 13,3%. Παράλληλα το ύψος των αποθεμάτων αποκλιμακώνεται, ενώ η εξέλιξη των πωλήσεων το τελευταίο διάστημα δείχνει πως κυμαίνονται μηνιαίως σταθερά στα 3,55 δισ. ευρώ. Ο μηνιαίος τζίρος δεν ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ εάν εξαιρέσουμε τρόφιμα και καύσιμα -από τα 3,55 δισ. ευρώ τα 1,24 δισ. ευρώ αναλογούν στις μικρομεσαίες του λιανικού εμπορίου.