Ομάδα διαχείρισης κρίσης στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας, εν όψει του Πάσχα, σχεδιάζει να συστήσει η ΡΑΑΕΥ για την αποφυγή πιθανού black out και την αντιμετώπιση ενδεχόμενης αστάθειας στο σύστημα, καθώς ήδη ξεκινά η εαρινή περίοδος της μειωμένης ζήτησης ηλεκτρισμού, την οποία πλέον συνοδεύει η συνεχώς αυξανόμενη παραγωγή των ΑΠΕ
Η Αρχή σκοπεύει σύντονα συγκαλέσει σε σύσκεψη τα στελέχη όλων των αρμόδιων φορέων, προκειμένου να εξεταστούν τα σενάρια κρίσης και τα προτεινόμενα μέτρα, που κατά κανόνα περιλαμβάνουν υποχρεωτική αποκοπή μονάδων ΑΠΕ από το σύστημα.
Παραδοσιακά, τις ημέρες του Πάσχα, λόγω των αργιών και των καιρικών συνθηκών η ζήτηση ηλεκτρισμού μειώνεται σημαντικά ενώ ταυτόχρονα αυξάνεται η παραγωγή των ΑΠΕ, κυρίως των φωτοβολταϊκών και των αιολικών, ανάλογα με τους ανέμους.
Το φαινόμενο έκανε ήδη την εμφάνισή του το περασμένο τριήμερο, με τους Διαχειριστές να προχωρούν σε περικοπή της ενέργειας από ΑΠΕ ιδίως το Σάββατο και την Κυριακή. Τη Καθαρά Δευτέρα δεν χρειάστηκε η εφαρμογή του μέτρου, καθώς δεν φυσούσε ιδιαίτερα και η παραγωγή των αιολικών ήταν σχετικά περιορισμένη. Ανάλογη κατάσταση αναμένεται και για το τριήμερο της 25ης Μαρτίου.
Ηδη πέρυσι το Πάσχα, η υπερ-προσφορά από τις ΑΠΕ ανάγκασε τον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ να προχωρήσουν σε υποχρεωτική αποκοπή μονάδων ΑΠΕ από το σύστημα. Ταυτόχρονα υπήρξαν ώρες με σχεδόν μηδενικές τιμές ηλεκτρισμού στην Αγορά Επόμενης Ημέρας. Παρεμφερής είναι και η εικόνα πολλών ευρωπαϊκών αγορών, με αρνητικές τιμές και ζητήματα ευστάθειας στα συστήματά τους.
Εν τω μεταξύ, ο Ευρωπαίος Ρυθμιστής Ενέργειας (ACER) προωθεί την επικαιροποίηση των σεναρίων κρίσης στα συστήματα ηλεκτρισμού, με την εισαγωγή νέων κριτηρίων που , μεταξύ άλλων, λαμβάνουν υπόψη την αυξανόμενη διείσδυση των ΑΠΕ και τις περιφερειακές διασυνδέσεις
Με απόφασή του στις 8 Μαρτίου ( 02/2024) o ΑCER τροποποίησε τη μεθοδολογία προσδιορισμού των περιφερειακών σεναρίων κρίσης ηλεκτρικής ενέργειας
Ο νέος κανονισμός, που σχεδιάστηκε μετά από εισήγηση του φορέα των ευρωπαίων Διαχειριστών των Συστημάτων Μεταφοράς (ENTSO-E) εισάγει σημαντικές ρυθμίσεις για τη συνεργασία των κρατών μελών όσον αφορά στην πρόληψη, την προετοιμασία και τη διαχείριση κρίσεων ηλεκτρικής ενέργειας. Θεσπίζει επίσης κοινές διατάξεις για την εκτίμηση κινδύνου, τα σχέδια ετοιμότητας κινδύνου, τη διαχείριση κρίσεων ηλεκτρικής ενέργειας, την αξιολόγηση και την παρακολούθηση.
Η αρμόδια αρχή κάθε κράτους μέλους πρέπει να καταρτίσει σχέδιο ετοιμότητας για τους κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίσει, με βάση τα περιφερειακά και εθνικά σενάρια κρίσης ηλεκτρικής ενέργειας. Το σχέδιο θα πρέπει να προβλέπει και σειρά εθνικών, περιφερειακών και, κατά περίπτωση, διμερών μέτρων για την πρόληψη, την προετοιμασία αντιμετώπισης και τον μετριασμό των κρίσεων ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι αλλαγές
Σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του ACER, η μεθοδολογία για τα σενάρια κρίσης πρέπει να λαμβάνει υπόψη την επάρκεια και την ασφάλεια τόσο του συστήματος, όσο και των καυσίμων. Ακόμα πρέπει να συνοδεύεται με ανάλυση όλων των σχετικών εθνικών και περιφερειακών συνθηκών, προσομοιώσεις σεναρίων ταυτόχρονης κρίσης ηλεκτρικής ενέργειας, κατάταξη κινδύνων, καθώς και πιθανότητες και αρχές για τον τρόπο χειρισμού ευαίσθητων πληροφοριών με διαφανή τρόπο.
Με το νέο σχήμα προωθείται επίσης:
. H συγχώνευση ορισμένων από τα 31 περιφερειακά σενάρια κρίσης που έχουν παρουσιαστεί από το 2020 και η προσθήκη νέων, που θα εστιάζονται σε ακραία σενάρια με περιφερειακό αντίκτυπο,
. Η ενίσχυση της δέσμευσης για συνεργασία μεταξύ κρατών μελών και των αρμόδιων αρχών. Για το σκοπό αυτό, προωθείται μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση, στο πλαίσιο της οποίας ο ENTSO-E αναλαμβάνει ποσοτικές μεθόδους και προσομοιώσεις, βασισμένες σε μοντέλα στα οποία μπορούν να εφαρμοστούν εργαλεία εποχικής επάρκειας.
Μάλιστα, o ENTSO-E θα πρέπει εντός έξι μηνών να προσδιορίσει τα πιο σχετικά σενάρια κρίσης ηλεκτρικής ενέργειας σε περιφερειακό επίπεδο (συμπεριλαμβανομένων των διασυνοριακών εξαρτήσεων) σε στενή συνεργασία με την Ομάδα Συντονισμού Ηλεκτρικής Ενέργειας (ECG), τα Περιφερειακά Συντονιστικά Κέντρα (RCC) καθώς και τις αρμόδιες εθνικές ρυθμιστικές και άλλες αρχές.