Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πανελλαδική έρευνα Visa – ΕMΠ: 8 στους 10 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προτίθενται να υιοθετήσουν τις ανέπαφες πληρωμές στα μέσα μαζικής μεταφοράς
Δευτέρα, 08/04/2024

Στη δημοσιότητα δόθηκαν σήμερα τα αποτελέσματα της πανελλαδικής έρευνας, που διεξήγαγε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο για λογαριασμό της Visa, σχετικά με τις προτιμήσεις των Ελλήνων γύρω από τις ψηφιακές πληρωμές στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Οι ανέπαφες πληρωμές σε αστικά λεωφορεία (tap & ride) έχουν ήδη ενεργοποιηθεί σε 30 πόλεις τόσο στην ηπειρωτική χώρα όσο και σε νησιά, όπου οι επιβάτες μπορούν να πληρώσουν και να έχουν πρόσβαση στα ΜΜΜ αντι εισιτηρίου με τις τραπεζικές τους κάρτες (χρεωστκές/ πιστωτικές/ προπληρωμένες) ή τις ενεργοποιημένες συσκευές (smartphone/ smartwatch). Σύμφωνα με τον σχεδιασμό το σύστημα tap & ride αναμένεται να επεκταθεί περαιτέρω. 

Αθήνα και Θεσσαλονίκη 

Σύμφωνα με την έρευνα, 8 στους 10 είναι πρόθυμοι να υιοθετήσουν τις ανέπαφες πληρωμές στα ΜΜΜ όταν αυτές γίνουν διαθέσιμες, ενώ 7 στους 10 θα χρησιμοποιούσαν τα ΜΜΜ συχνότερα αν μια τέτοια υπηρεσία ήταν διαθέσιμη. Σημειώνεται πως ένας στους δύο επιλέγουν ήδη να αγοράζουν το εισιτήριο τους με κάρτα.

Τα πλεονεκτήματα των ανέπαφων πληρωμών (tap & ride

Μάλιστα, ένα αξιοσημείωτο ποσοστό της τάξης του 80% δήλωσε πως θα ήταν αρκετά ή πολύ ικανοποιημένο αν αυτή η υπηρεσία ήταν διαθέσιμη. Σε σχέση με τα πλεονεκτήματα αυτής της λύσης, οι συμμετέχοντες αναγνωρίζουν ως σημαντικότερα την ταχύτητα (29%), την άνεση (23%), και τη δυνατότητα χρήσης των ΜΜΜ χωρίς μετρητά (21%).

Ακολουθούν η αποφυγή και εξάλειψη της χρήσης μετρητών (18%), ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 5% αναγνωρίζει τη λύση αυτή ως φιλική προς το περιβάλλον.

Οι προκλήσεις 

Αξίζει να σημειωθεί πως όσοι δεν χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ για τις μετακινήσεις τους, μετακινούνται με ιδιωτικά οχήματα (70%). Οι κύριοι λόγοι που αποφεύγουν τις δημόσιες συγκοινωνίες είναι: ασυνέπεια και καθυστερήσεις (27%), ανεπαρκής διαθεσιμότητα γραμμών (18%) και έλλειψη άνεσης ή ασφάλειας (16%).

Σε ό,τι αφορά την αγορά των εισιτηρίων, οι πιο σημαντικές προκλήσεις είναι η αδυναμία αγοράς εισιτηρίου στη στάση (25%) και η απουσία επιλογών πληρωμής με κάρτα/ ηλεκτρονικό πορτοφόλι (22%). Στον αντίποδα, οι ανησυχίες σχετικά με αυτή την υπηρεσία αφορούν στην ασφάλεια των πληρωμών για το (35%) και την προστασία των δεδομένων για ένα 26%.

Ηράκλειο, Καρδίτσα, Πάτρα, Λάρισα, Νάουσα, Χαλκίδα, Ιωάννινα, Χανιά, Κοζάνη, Κέρκυρα και Βόλος

Το ένα τρίτο όσων μετακινούνται με τα ΜΜΜ στις πόλεις όπου η λύση είναι ήδη διαθέσιμη γνωρίζει γι’ αυτή και τη χρησιμοποιεί, μάλιστα το 80% από αυτούς την έχει συστήσει σε άλλους. Επιπλέον, 9 στους 10 χρήστες αναφέρουν σημαντικές βελτιώσεις στην καθημερινότητά τους χάρη σε αυτή την υπηρεσία. Το 26% των χρηστών αναγνωρίζει την ταχύτητα και την εξοικονόμηση χρόνου ως βασικά πλεονεκτήματα, και ακολουθούν η «άνεση και ευκολία» με 23% και «η δυνατότητα αγοράς εισιτηρίου χωρίς μετρητά» με 20%. 

Στην ερώτηση αν προτιμούν να χρησιμοποιούν την κάρτα ή το ψηφιακό πορτοφόλι στο κινητό ή το smartwatch για τη χρήση της υπηρεσίας, με ψηφιακό πορτοφόλι επιβιβάζεται το 60%, έναντι κάρτας 36%, γεγονός που δείχνει μια αυξανόμενη τάση προς τρόπους πληρωμής που εξασφαλίζουν μεγαλύτερη άνεση.

Η μη αξιοποίηση των ανέπαφων πληρωμών αποδίδεται στην οικειότητα των μετακινουμένων με τις πληρωμές με μετρητά από ένα ποσοστό της τάξης του 45% ή στην έλλειψη πληροφόρησης (39%). 8 στους 10 απ’ όσους δεν χρησιμοποιούν την υπηρεσία ανέπαφων πληρωμών στα αστικά λεωφορεία ανέφεραν πως υπάρχει «μεγάλη πιθανότητα» να χρησιμοποιήσει τις ανέπαφες πληρωμές στο μέλλον.

Για να δοκιμάσουν και να χρησιμοποιήσουν τη νέα υπηρεσία 4 στους 10 δήλωσαν πως ένα από τα πιθανά κίνητρα είναι η παροχή δωρεάν εισιτηρίων και η παροχή επιπλέον πληροφοριών.

Ανοικτοί στις νέες τεχνολογίες, αλλά ζητούν παραπάνω ενημέρωση 

Σε όλες τις πόλεις όπου διεξήχθη η έρευνα, περισσότεροι από 1 στους 2 δηλώνουν ανοικτοί σε τεχνολογικές λύσεις που βελτιώνουν και απλοποιούν την εμπειρία των επιβατών, ενώ 1 στους 4 επιθυμούν περισσότερη ενημέρωση για την υπηρεσία ανέπαφων πληρωμών. Λιγότεροι από 2 στους 10 δηλώνουν προτίμηση στο κλασικό χάρτινο εισιτήριο. Σε ό,τι αφορά στις μεθόδους πληρωμής, το 90% των συμμετεχόντων έχουν στην κατοχή τους και χρησιμοποιούν κάρτες ή/ και ψηφιακό πορτοφόλι.

Ο Νίκος Πετράκης, Country Manager της Visa στην Ελλάδα, δήλωσε: «Οι ανέπαφες πληρωμές επεκτείνονται και απλοποιούν την εμπειρία στα ΜΜΜ. Είναι γρήγορες και ασφαλείς και εξασφαλίζουν έναν άνετο, εύκολο και περισσότερο βιώσιμο τρόπο μετακίνησης. Είναι πολύ ενθαρρυντικό πως ένα σημαντικό ποσοστό όσων μετακινούνται με τα ΜΜΜ εκφράζονται θετικά για τις νέες τεχνολογικές λύσεις, που μπορούν να συμβάλλουν στην αύξηση του όγκου των επιβατών. Η Visa βοηθά τις πόλεις να υιοθετήσουν γρήγορες, εύκολες και ασφαλείς πληρωμές. Επιπλέον, τα συγκεντρωτικά δεδομένα που παράγονται μπορούν να βοηθήσουν τους υπεύθυνους σχεδιασμού μεταφορών στη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών δημόσιων μεταφορών. Η Visa δεσμεύεται να διευκολύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό των δημόσιων συγκοινωνιών».

Ο καθηγητής και Διευθυντής του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του ΕΜΠ, Γιώργος Γιαννής, δήλωσε: «Οι ανέπαφες πληρωμές στα ΜΜΜ αποτελούν μια μοναδική ευκαιρία για την ενίσχυση του επιπέδου υπηρεσιών για τους χρήστες και προώθηση της αστικής μετακίνησης στην Ελλάδα. Οι ανέπαφες πληρωμές αυξάνουν την απήχηση των ΜΜΜ, που αποτελούν την πρωταρχική λύση ενάντια στην καθημερινή κυκλοφοριακή συμφόρηση. Όσο πιο γρήγορα αυτές οι επιλογές πληρωμής γίνουν ευρέως διαθέσιμες, τόσο μεγαλύτερο το όφελος για την αστική κινητικότητα στην Ελλάδα».

Αστική Κινητικότητα: Τα έργα της Visa

Η Visa έχει υλοποιήσει περισσότερα από 750 έργα ανέπαφων πληρωμών σε δημόσιες συγκοινωνίες παγκοσμίως. Το 2023, η Visa διαχειρίστηκε περισσότερες από 1,6 δισεκατομμύρια ανέπαφες συναλλαγές σε παγκόσμια συστήματα κινητικότητας, ποσοστό αυξημένο κατά 30% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Στην Ελλάδα, μέχρι σήμερα, 30 πόλεις έχουν ενεργοποιήσει την ανέπαφη πληρωμή στα αστικά λεωφορεία χάρη στη Visa. 

Μεθοδολογία 

Η έρευνα με τίτλο «Ψηφιακές πληρωμές στις αστικές συγκοινωνίες» για λογαριασμό της Visa και διενεργήθηκε από τον Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής ΕΜΠ τον Μάρτιο του 2024 με στόχο της διερεύνηση της αποδοχής και των προτιμήσεων των επιβατών των ΜΜΜ σχετικά με τις ψηφιακές πληρωμές στα ΜΜΜ σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και 11 πόλεις στην ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα. Η έρευνα χρησιμοποίησε αντιπροσωπευτικό δείγμα, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία, το φύλο, την εκπαίδευση και άλλα δημογραφικά χαρακτηριστικά. Στη συνέχεια, πραγματοποιήθηκε ανάλυση δεδομένων και αναπτύχθηκαν στατιστικά μοντέλα (διωνυμική λογιστική παλινδρόμηση) για τη διερεύνηση αποδοχής της νέας προτεινόμενης λύσης αλλά και τον εντοπισμό παραγόντων επιρροής των μετακινουμένων, όπως την εξοικονόμηση χρόνου, την άνεση, τις απόψεις, τις συνήθειες και τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των ερωτηθέντων.

Σχετικοί όροι:
ΜΜΜ
Συναφείς αναρτήσεις
Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Συμπληρωματικά μέτρα για τη μετακίνηση των επιβατών με κάθε είδους μεταφορικά μέσα, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης (όπως ταξί, τρόλεϊ ...
Τσίπρας
Σημαντική τομή για τον πολιτισμό χαρακτηρίζει ο πρωθυπουργός, το ηλεκτρονικό εισιτήριο για αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία και μνημεία της χώρας, ...
Σπίρτζης
O OAΣA προτρέπει τους πολίτες να μην πετούν τα ηλεκτρονικά εισιτήρια και τις κάρτες, γιατί είναι επαναφορτιζόμενα. Διευκρινίζει, επίσης, ...
Ηλεκτρονικό εισιτήριο
Προσωρινό stop της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς της πρωτεύουσας από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ζητώντας ...
Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
Στροφή στην αγορά καρτών απεριορίστων διαδρομών κάνουν πλέον οι Αθηναίοι εκμεταλλευόμενοι τις νέες, φθηνότερες, τιμές που ισχύουν από τις ...
Ανεστάλη η ετράωρη στάση εργασίας σε Μετρό, Ηλεκτρικό, Τραμ
Μετά τις αλλαγές στα εισιτήρια των μέσων Μαζικής Μεταφοράς, που εφαρμόστηκαν από τις αρχές του προηγούμενου μήνα, το υπουργείο ...
 
 
Στα χέρια του Ιβάν Σαββίδη περνάει και επίσημα το λιμάνι του Βόλου, αφού η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΣ) απέρριψε την προσφυγή της ...
Η υπογραφή της σύμβασης για το έργο της πλήρους αποκατάστασης των μεταλλικών κατασκευών των δύο εισόδων του ΟΑΚΑ (Τείχους των Εθνών και Αγοράς) ...
Η συμφωνία διευθέτησης θεμάτων τηλεθέρμανσης Δυτικής Μακεδονίας για την επόμενη 20ετία, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και τους εμπλεκόμενους φορείς, παρουσιάστηκε σε ...
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες στα δύο μεγάλα οδικά έργα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στα οποία συμμετέχει ο Όμιλος ΑΚΤΩΡ ...
Απεβίωσε σε ηλικία 80 ετών η πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ Βάσω Παπανδρέου. Το ιστορικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας τα τελευταία χρόνια. Η ...
Η METLEN Energy & Metals μετά τη μεγαλειώδη εκδήλωση για το φωτισμό του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο, συνεχίζει το «Ταξίδι στο Φως» με μία ...
Ολοκληρώθηκαν οι εγκρίσεις των πρώτων Υδάτινων Πεδίων στην «Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης» και συγκεκριμένα στην Αλεξανδρούπολη και τη Σαμοθράκη. Η «Αναπτυξιακή Εταιρία ...
Χάος στους δρόμους της Αθήνας, με τα σημαντικότερα προβλήματα να καταγράφονται στον Κηφισό, στην Κηφισίας και στον κέντρο της Αθήνας. Συγκεκριμένα, αυτή την στιγμή ο ...
Το νερό, ο σημαντικότερος φυσικός πόρος, είναι κρίσιμο για την λειτουργία ενός βιώσιμου συστήματος άρδευσης. Ο Δήμος Εμμανουήλ Παππά, που βρίσκεται στη βόρεια περιοχή της περιφερειακής ενότητας Σερρών, προκήρυξε ...
Tην εξέλιξη τιμών των κατοικιών προς πώληση και ενοικίαση στο κέντρο της Αθήνας και τα Προάστιά της σε σχέση με την ενεργειακή τους ...
Σε μια μοναδική σύζευξη αρχαίας κληρονομιάς και σύγχρονης τέχνης, πραγματοποιήθηκε η εντυπωσιακή εκδήλωση φωταγώγησης του Ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Την εκδήλωση τίμησαν με ...
Φωτιά ξέσπασε στις εγκαταστάσεις της Motor Oil  στους Αγίους Θεοδώρους. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες οι η εταιρεία βρίσκεται σε επαφές με τις αρχές ...