Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στην αγορά υδρογόνου μπαίνει η Motor Oil
Κυριακή, 02/06/2024

Στη νέα αγορά του υδρογόνου εισέρχεται δυναμικά η Motor Oil, αξιοποιώντας τις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου της στους Αγίους Θεοδώρους και συμμετέχοντας με τη  ΔΕΗ σε κοινοπραξία για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στο Αμύνταιο.

Οι επενδύσεις στο υδρογόνο, που είναι ένα από τα βασικά νέα καύσιμα της νέας εποχής στην ενέργεια, εντάσσονται στο ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο της Motor Oil , ύψους 4 δισ. ευρώ ως το 2030. Από το σύνολο αυτό, τα 2,5 δις ευρώ θα κατευθυνθούν στην πράσινη ενεργειακή μετάβαση και 1,5 δις ευρώ στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας και την περαιτέρω ψηφιοποίηση των υφιστάμενων υποδομών του ομίλου. 

Η Hellenic Hydrogen, κοινοπραξία των εταιριών Motor Oil με 51% και ΔΕΗ με 49%, προωθεί το έργο North-1, που αφορά σε Μονάδα Ηλεκτρόλυσης, ισχύος, σε πρώτη φάση, 50 MW, με δυνατότητα ανάπτυξης έως 300 MW. Η μονάδα θα εγκατασταθεί στο παροπλισμένο λιγνιτικό εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Αμύνταιο. Στόχος είναι το North-1 να αποτελέσει τη πρώτη εμπορική μονάδα παραγωγής υδρογόνου από ΑΠΕ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και από τις πρώτες μονάδες τέτοιας κλίμακας σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Το ύψος της αρχικής επένδυσης υπολογίζεται σε 60-70 εκατ. ευρώ. Προς το παρόν το έργο βρίσκεται στην αδειοδοτική διαδικασία και στις τεχνικές μελέτες, επιχειρώντας να ενταχθεί και ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης. 

Το υδρογόνο που θα παράγεται από τη μονάδα στο Αμύνταιο θα διατίθεται κατ’ αρχήν στη νέα μονάδα Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης  (ΣΗΘΥΑ)  της ΔΕΗ στην «Καρδιά».  Η μονάδα θα τροφοδοτείται με μείγμα φυσικού αερίου και υδρογόνου σε αναλογία έως 80% – 20%. Το πράσινο υδρογόνο από τη μονάδα ηλεκτρόλυσης απευθύνεται επίσης στο δίκτυο του ΔΕΣΦΑ για πρόσμειξη με το φυσικό αέριο αλλά και ως καύσιμο για  οχήματα βαρέως τύπου και πιθανώς σε άλλους βιομηχανικούς καταναλωτές που θα συνδεθούν μέσω δικτύου αγωγών.

Προς το παρόν η αναλογία υδρογόνου που μπορούν να δεχθούν οι αγωγοί του ΔΕΣΦΑ είναι 2% στο μείγμα με το φυσικό αέριο. Με την κατάλληλη τεχνική προσαρμογή εκτιμάται ότι η πρόσμιξη υδρογόνου θα μπορούσε να φθάσει σε ποσοστό 10%, απορροφώντας παραγωγή μονάδων ηλεκτρόλυσης ισχύος 70-80 MW. 

Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει το δεύτερο μεγάλο πρόγραμμα υδρογόνου, το Blue Med προϋπολογισμού 350 εκατ ευρώ. Το Blue Med, που αξιοποιεί τις εγκαταστάσεις του διυλιστηρίου στους Αγίους Θεοδώρους, είναι πρόγραμμα-ομπρέλα με  πολλά υποέργα,  στην παραγωγή και  τη διανομή, ενώ έχει ενταχθεί σε διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης, ανάλογα με το υποέργο στο οποίο ανήκει η κάθε δραστηριότητα. 

Για την παραγωγή υδρογόνου, στο πλαίσιο του Blue Med, προωθούνται τα έργα Ephyra και Trieres.  Το Ephyra προβλέπει εγκατάσταση παραγωγής υδρογόνου 30 MW, με προοπτική επέκτασης στα 50 MW, με ηλεκτρόλυση από ΑΠΕ σε συνδυαμο με τεχνικές καινοτομίες, που θα ενσωματωθούν στις βιομηχανικές λειτουργίες του διυλιστηρίου της Motor Oil. 

Το έργο ξεκίνησε τον Ιούνιο του 2023 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028. Ήδη, η Motor Oil βρίσκεται στο τελικό στάδιο επιλογής του προμηθευτή του συστήματος ηλεκτρόλυσης με στόχο εντός του 2026 να ξεκινήσει η παραγωγή ανανεώσιμου υδρογόνου.

Το Trieres αναπτύσσει μια κοιλάδα υδρογόνου μικρής κλίμακας, με επίκεντρο το διυλιστήριο των Αγίων Θεοδώρων και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2028. Αφορά στην ανάπτυξη ενός οικοσυστήματος υδρογόνου στην Ελλάδα, που θα συνδέει τη μονάδα παραγωγής, με διάφορους χρήστες όπως επιχειρήσεις, παρόχους τεχνολογίας, ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα, οργανισμούς του δημόσιου τομέα και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Το πρόγραμμα IRIS στοχεύει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του διυλιστηρίου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους, με την εφαρμογή τεχνολογίας δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα στη Μονάδα Αναμόρφωσης Μεθανίου με Ατμό, καθιστώντας το ταυτόχρονα παραγωγό υδρογόνου εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών CO2 (μπλε υδρογόνο). Επιπλέον, θα αναπτυχθεί μονάδα παραγωγής συνθετικής μεθανόλης, με χρήση ανανεώσιμου υδρογόνου και μέρος του δεσμευόμενου διοξειδίου του άνθρακα.

Ταυτόχρονα, υλοποιούνται τα πρατήρια υδρογόνου REA (Αγ. Θεόδωροι) και REAH2 (Ακράτα), από την AVINOIL. Το πρατήριο υδρογόνου των Αγίων Θεοδώρων αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως τα τέλη του έτους ενώ το δεύτερο της Ακράτας τον Οκτώβριο του 2025. 

Ας σημειωθεί τέλος ότι δύο λεωφορεία υδρογόνου σχεδιάζεται να ενταχθούν στο στόλο των οχημάτων των Οδικών Συγκοινωνιών έως το 2026, στο πλαίσιο της συνεργασίας της Ο.ΣΥ. με την Motor Oil. ενώ ο δεύτερος κύκλος ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων της Αττικής και της Θεσσαλονίκης θα συμπεριλάβει και λεωφορεία υδρογόνου.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Ανοδικά η Wall, με τον S&P στις 5.824 μονάδες, οριακές απώλειες στην Ευρώπη με τον Dax να υποχωρεί οριακά ...
Iδιαίτερο βάρος στην υδροηλεκτρική ενέργεια δίνει το νέο ΕΣΕΚ, που παρά τα προβλήματα της ξηρασίας κατά τη φετινή χρονιά, ...
Με τρία καινούρια καταστήματα ενισχύεται το δίκτυο νέων καταστημάτων ΔΕΗ σε όλη την Ελλάδα, με στόχο να παρέχουν μία ...
Για 2η συνεχή χρονιά η ΔΕΗ στήριξε υπερήφανα την Εθνική Ομάδα Ρομποτικής FIRST® Global – ΔΕΗ Team Greece, στον ...
Την απόλυτη αντίθεσή της στην απόφαση της Επιτροπής, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Motor Oil Hellas υπογραμμίζοντας ότι η ...
Στο καινοτόμο ερευνητικό έργο intelWATT συμμετέχει η ΔΕΗ, στο πλαίσιο της ανάπτυξης των δραστηριοτήτων έρευνας και καινοτομίας, ολοκληρώνοντας πρόσφατα ...
Πρόστιμο ύψους 9,2 εκατομμυρίων ευρώ επιβλήθηκε στην Motor Oil από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για παρεμπόδιση αυτεπάγγελτου ελέγχου που επιχείρησε κλιμάκιο ...
Στα 15 ευρώ θέτει την τιμή στόχο για τη μετοχή της ΔΕΗ  η J.P. Morgan, μετά τη συμφωνία με τον ...
Ο Όμιλος  ΔΕΗ ανακοινώνει τη σύναψη Συμφωνίας – Πλαισίου Συνεργασίας με τους Ομίλους Κοπελούζου και Σαμαρά για την εξαγορά ...
 
 
Επικυρώθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΑΔΜΗΕ η διάθεση ποσοστού 20% της θυγατρικής εταιρείας «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ» στην εταιρεία State Grid International Development ...
Στην αύξηση των τραπεζικών δανείων για την ανακαίνιση των κτιρίων με τις χειρότερες ενεργειακές επιδόσεις στοχεύει η τελευταία πρωτοβουλία της Κομισιόν για τη  ...
Σειρά ρυθμίσεων για τις ΑΠΕ, τη προσθήκη μπαταριών  και την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας οι συμβατικές μονάδες παραγωγής ρεύματος που αποσύρονται ...
Το όραμα και τη στρατηγική της Enaon, της Εταιρείας Βιώσιμων Δικτύων του  Oμίλου Italgas, προς ένα καθαρό και βιώσιμο μέλλον, παρουσίασε η Διευθύνουσα ...
Με σαφή τρόπο ο Ευρωβουλευτής της ΝΔ  Γιώργος Αυτιάς, θέτει στην Κομισιόν  το θέμα των αδικαιολόγητα υψηλών τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος. Επισημαίνει, ότι ...
Σχέδιο  Δράσης για τον εξηλεκτρισμό της βιομηχανίας, που θα μειώνει το κόστος και τα ρυθμιστικά εμπόδια και το οποίο θα πρέπει να  ενταχθεί ...
O μηχανισμός φορολόγησης υπερεσόδων των παραγωγών ηλεκτρισμού σε περιόδους κρίσης τέθηκε χθες επίσημα από τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Θόδωρο Σκυλακάκη στο Συμβούλιο των ...
Κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2024, η κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα παρουσίασε αύξηση 25,16%, φτάνοντας τις 47,65 Τεραβατώρες (TWh) από 38,07 ...
Ενα ακόμα βήμα για την εγκατάσταση stand alone μπαταριών ισχύος κάτω των 100 MW γίνεται με την υπουργική απόφαση καθορισμού των Πρότυπων Περιβαλλοντικών ...
Τη νέα τριετή Επιχειρησιακή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΣΣΕ) Προσωπικού υπέγραψε η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ με τη ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ–ΚΗΕ και τα Πρωτοβάθμια Σωματεία Εργαζομένων. Την ΕΣΣΕ ...
Η περίοδος θέρμανσης αρχίζει στις 15 Οκτωβρίου και η Coral Α.Ε. – Shell Licensee ξεκίνησε τη διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης από τα πρατήρια ...
Iδιαίτερο βάρος στην υδροηλεκτρική ενέργεια δίνει το νέο ΕΣΕΚ, που παρά τα προβλήματα της ξηρασίας κατά τη φετινή χρονιά, προβλέπει ότι τον επόμενο ...