Στην τρίτη αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης του πλωτού σταθμού υγροποιημένου αερίου (FSRU) Αλεξανδρούπολης πρόκειται να προχωρήσει η ΡΑΑΕΥ, μετά από σχετική εισήγηση της Gastrade, του Διαχειριστή του έργου, το οποίο πλέον, λόγω των τεχνικών προβλημάτων που ανέκυψαν, αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές Οκτωβρίου, αντί για τον Μάιο, όπως είχε αρχικώς προγραμματιστεί.
Η αναθεώρηση, για την οποία η δημόσια διαβούλευση λήγει αύριο 30 Ιουλίου, αφορά κυρίως την τροποποίηση του χρονοδιαγράμματος του Ετήσιου Προγραμματισμού και στην καταβολή εγγυήσεων εν όψει της έναρξης του πρώτου έτους εμπορικής λειτουργίας του έργου.
Πρόσφατα το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας χορήγησε στη Gastrade την έγκριση λειτουργίας του FSRU, ένα από τα τελευταία τυπικά βήματα στο πλαίσιο της αδειοδοτικής διαδικασίας για τον σταθμό. Πρόκειται για το πρώτο FSRU, που θα λειτουργήσει στη χώρα μας, το οποίο δεν αποκλείεται να είναι και το τελευταίο - στην τρέχουσα φάση τουλάχιστον-, καθώς τα υπόλοιπα σχέδια για τη δημιουργία πλωτών σταθμών φαίνεται ότι προς το παρόν θα παραμείνουν στα χαρτιά.
Οι απότομες ανακατατάξεις στην αγορά φυσικού αερίου τα τελευταία χρόνια, σε συνδυασμό με την αβεβαιότητα για το μέλλον του αερίου στην Ευρώπη φαίνεται ότι προς το παρόν φρενάρουν τις επενδύσεις, καθώς και το βάζουν σχέδιο της Ελλάδας να γίνει εξαγωγέας φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, μέσω της ανάπτυξη νέων τερματικών.
Αρχικά, ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο περιορισμός των ροών ρωσικού αερίου κλπ τροφοδότησαν τους σχεδιασμούς για την κατασκευή πλωτών σταθμών υγροποιημένου αερίου (LNG) στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Στη συνέχεια όμως, η αγορά άρχισε να δείχνει σημεία κορεσμού, ενώ επανήλθε το ρωσικό αέριο μέσω αγωγού, τουλάχιστον στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης.
Ηδη στο μάρκετ τεστ που διενέργησε ο ΔΕΣΦΑ για την επαύξηση και αναβάθμιση του ελληνικού συστήματος αερίου, έργο που συνδυάζεται με τον “Κάθετο Διάδρομο” για τη μεταφορά αερίου από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία και άλλες χώρες ως την Ουκρανία, οι χρήστες δεν εκδήλωσαν το απαιτούμενο ενδιαφέρον. Παράλληλα, το 2024 στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG της Ρεβυθούσας, που είναι οι μεγαλύτερες σταθμός υγροποιημένου αερίου στη χώρα, ο αριθμός των φορτίων και η ποσότητα που εκφορτώθηκε μειώθηκαν δραματικά.
Η Ελλάδα έπαψε να λειτουργεί ως επανεξαγωγέας προς τη Βουλγαρία- η οποία το 2022 τροφοδοτήθηκε με πολύ υψηλές ποσότητες μέσω της χώρας μας -, καθώς πλέον παραλαμβάνει το καύσιμο με αγωγό από την Τουρκία, μετά από σχετική συμφωνία με την τουρκική Botas Μέσω του βουλγαρικού συστήματος αγωγών , ποσότητες αερίου, το πιθανότερο ρωσικής προέλευσης, προωθούνται και στις γειτονικές χώρες. Αλλά και στην Ελλάδα, το αέριο που κυριάρχησε φέτος στο μείγμα εισαγωγών, σε ποσοστό περίπου 60%, ήταν το ρωσικό αέριο αγωγού, το οποίο εισάγεται από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα. ‘Οντας φθηνότερο, το ρωσικό αέριο αγωγού εκτόπισε το LNG.
¨Ηδη ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Θόδωρος Σκυλακάκης σε πρόσφατες δηλώσεις του χαρακτήρισε ως μη βιώσιμο τον σταθμό FSRU που σχεδιαζόταν στον Βόλο, αφήνοντας μάλιστα να εννοηθεί ότι όλα τα εν εξελίξει σχέδια , εκτός του FSRU της Αλεξανδρούπολης, μπορεί να ακυρωθούν.
Σε στάδιο προετοιμασίας σήμερα βρίσκονται τέσσερα νέα project, το Thessaloniki FSRU της Elpedison, το οποίο ούτως ή άλλως μένει μετέωρο όσο είναι ανοικτή η διαδικασία για το νέο μετοχικό σχήμα της Elpedison, το Διώρυγα Gas της Motor Oil, το Αργώ FSRU στο Βόλο και το “Θράκη”, το δεύτερο πλωτό τερματικό που σχεδιάζει η Gastrade ανοικτά της Αλεξανδρούπολης.