Η ευρωπαϊκή αγορά ποδοσφαίρου ξεπέρασε τα 20 δισ. ευρώ το 2013/14, χάρη στην ανάπτυξη που παρουσίασαν τα «πέντε κορυφαία» ευρωπαϊκά πρωταθλήματα (Bundesliga, La Liga, Ligue 1, Premier League και Serie A), με τους είκοσι κορυφαίους αγγλικούς συλλόγους να αναλογούν στο 20% της συνολικής ευρωπαϊκής ποδοσφαιρικής αγοράς, σύμφωνα με το Annual Review of Football Finance 2015 της Deloitte.
Ο Dan Jones, Partner, Sports Business Group της Deloitte, σχολίασε: «Κάθε ένα από τα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα σημείωσε έσοδα ρεκόρ για τρίτη συνεχή χρονιά το 2013/14, αποδεικνύοντας για ακόμη μια φορά ότι το καλύτερο live ποδόσφαιρο παραμένει "premium ύλη" για ραδιοτηλεοπτική μετάδοση και ότι οι εμπορικοί συνεργάτες θα επενδύσουν γενναιόδωρα προκειμένου να συνδεθούν με τους ηγετικούς συλλόγους της Ευρώπης δεδομένου του παγκόσμιου προφίλ τους».
Αύξηση εσόδων ύψους 29% (£735 εκατ.) το 2013/14 εμφάνισε η Premier League, γεγονός το οποίο την αναδεικνύει ξανά ως το πρωτάθλημα με τα υψηλότερα έσοδα παγκοσμίως, £3,3 δισ. (3,9 δισ. ευρώ). Τα έσοδα από τις συμφωνίες για δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης αυξήθηκαν κατά 48% (£569 εκατ.), με τις νέες εγχώριες και διεθνείς συμφωνίες να συνεισφέρουν κατά περισσότερο από τα τρία τέταρτα της ανάπτυξης του πρωταθλήματος.
Ο κ. Jones πρόσθεσε: «Το 2013/14 ακόμη και η ομάδα της Premier League με τα λιγότερα έσοδα από τα εγχώρια ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα, κέρδιζε περισσότερα από αυτήν την οικονομική πηγή σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές ομάδες, εκτός από πέντε. Σύμφωνα με πρόσφατες ανακοινώσεις εμπορικών συμφωνιών για φιλοξενία των μεγαλύτερων ομάδων, αναμένουμε ότι η Premier League θα ξεπεράσει την Bundesliga σε εμπορικά έσοδα και έτσι, θα ηγείται και στις τρεις κατηγορίες εσόδων από το 2014/15».
Όγδοη συνεχή χρονιά αύξησης εσόδων βίωσε η Bundesliga, κατακτώντας τη δεύτερη θέση πρωταθλήματος με τα υψηλότερα έσοδα στην Ευρώπη, με τα συνολικά της έσοδα να αυξάνονται κατά 13% (€257 εκατ.) φτάνοντας τα 2,3 δισ. ευρώ. Η νέα σειρά συμβολαίων για εγχώρια ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα για τη Bundesliga 1 και τη Bundesliga 2 άξιζε συνολικά περισσότερο από 50% επιπλέον σε σχέση με την αξία των προηγούμενων συμφωνιών δικαιωμάτων, ήδη η αξία των δικαιωμάτων της Bundesliga 1 παραμένει η χαμηλότερη ανάμεσα στα πέντε κορυφαία πρωταθλήματα.
Οι ομάδες της La Liga συνολικά αύξησαν τα έσοδά τους κατά 3% (65 εκατ. ευρώ) στα 1,9 δισ. ευρώ το 2013/14, αλλά όλη αυτή η αύξηση αποδίδεται στους δυο συλλόγους της Μαδρίτης, με τους υπόλοιπους 18 συλλόγους να συγκεντρώνουν έσοδα χαμηλότερα από τον προηγούμενο χρόνο. Σε εγχώριο επίπεδο, το μεμονωμένο καθεστώς πώλησης συνέχισε να διαστρεβλώνει το οικονομικό τοπίο με τη La Liga. Το Μάιο του 2015, το ισπανικό Υπουργείο Αθλητισμού ανακοίνωσε με βασιλικό διάταγμα ότι από το 2016/17, τα δικαιώματα στο εγχώριο ισπανικό ποδόσφαιρο θα πουληθούν σε μια συλλογική βάση, με την ελπίδα ότι αυτή η κίνηση θα δημιουργήσει ένα πιο ελκυστικό και πιο καθαρό προϊόν για τους πιθανούς αναμεταδότες-συνεργάτες.
Μια οριακή αύξηση 22 εκατ. ευρώ (1%) των συνολικών εσόδων των ομάδων της Serie A σε 1,7 δισ. ευρώ το 2013/14 κάλυψε σημαντικές κινήσεις στην οικονομική επίδοση των πιο επιφανών ομάδων της Ιταλίας, οι οποίες επηρεάζονταν από το βαθμό συμμετοχής τους στην ευρωπαϊκή διοργάνωση. Πρόκειται για μια ακόμη απόδειξη ότι το ιταλικό ποδόσφαιρο εξαρτάται άμεσα από τα έσοδα από τη ραδιοτηλεοπτική μετάδοση, τα οποία αναλογώντας στο 59% των συνολικών εσόδων ήταν η υψηλότερη συνεισφορά από μια μόνο πηγή εσόδων ανάμεσα στα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.
Τα συνολικά έσοδα για τη Ligue 1 αυξήθηκαν κατά 201 εκατ. ευρώ (15%) φτάνοντας το 1,5 δισ. ευρώ το 2013/14, με την Παρί Σαν Ζερμέν να ηγείται με αύξηση εσόδων κατά 75 εκατ. ευρώ. Ο μέσος όρος προσέλευσης θεατών στη Ligue 1 έφτασε στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008/09, με τον αριθμό των θεατών κατά μέσο όρο στους αγώνες πρωταθλήματος να ξεπερνά τους 21.000, εξέλιξη η οποία αποτελεί συνέχεια των αναδιαμορφώσεων των γηπέδων αρκετών συλλόγων στην πορεία για το UEFA Euro 2016. Παρ' όλα αυτά, τα έσοδά της από τα εισιτήρια τις ημέρες των αγώνων αυξήθηκαν μόνο κατά 5 εκατ. ευρώ (4%) φτάνοντας τα 144 εκατ. ευρώ, το 44% των οποίων προερχόταν από την Παρί Σαν Ζερμέν.
Άλλα σημαντικά ευρήματα του Deloitte Annual Review of Football Finance 2015 είναι τα ακόλουθα:
• Ως αποτέλεσμα των νέων συμφωνιών για δικαιώματα ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης για τα δύο μεγαλύτερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, τα έσοδα από τη συγκεκριμένη πηγή αυξήθηκαν κατά 18% σε 5,4 δισ. ευρώ, συνεισφέροντας το 48% των συνολικών εσόδων από τα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.
• Τα έσοδα από χορηγίες και άλλες εμπορικές πηγές αυξήθηκαν κατά 18% ώστε να φτάσουν τα 4 εκατ. ευρώ, το δεύτερο μεγαλύτερο στοιχείο επί του συνόλου των εσόδων με 35%.
• Τα έσοδα τις ημέρες των αγώνων αυξήθηκαν κατά 4% το 2013/14 και απέφεραν 1,9 δισ. ευρώ στα «πέντε κορυφαία» πρωταθλήματα.
• Τα συνολικά έσοδα των 587 εκατ. ευρώ το 2013/14 είδαν για ακόμα μια φορά το αγγλικό πρωτάθλημα ποδοσφαίρου να διατηρεί τη θέση του ως τη διοργάνωση με την υψηλότερη παραγωγή εσόδων παγκοσμίως.
Ο Αλέξης Χατζηπαύλου, Partner στο Τμήμα Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών της Deloitte Ελλάδος σχολίασε: «Η έρευνα καταδεικνύει πως το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο είναι πλέον ένα παγκόσμιο προϊόν, το οποίο αναπτύσσεται ακόμη και στο σημερινό δυσμενές οικονομικό περιβάλλον. Το σύνολο των εσόδων των "πέντε κορυφαίων" πρωταθλημάτων αυξήθηκε κατά 15% και αυτό οφείλεται κυρίως στην αύξηση των εσόδων από ραδιοτηλεοπτικά δικαιώματα, πράγμα το οποίο επιβεβαιώνεται από το αυξανόμενο ενδιαφέρον των τηλεθεατών, αλλά και την αύξηση των εσόδων από εισιτήρια, χορηγίες και εμπορικά δικαιώματα.
Δυστυχώς, στην Ελλάδα η κατάσταση παραμένει στάσιμη με τα έσοδα του ελληνικού πρωταθλήματος να παραμένουν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, με αποτέλεσμα να καθίσταται μη ανταγωνιστικό. Θα πρέπει να γίνουν τα απαραίτητα βήματα, ούτως ώστε το ελληνικό πρωτάθλημα να αναβαθμιστεί για να γίνουν επενδύσεις οι οποίες με τη σειρά τους θα φέρουν άνοδο σε άλλες σημαντικές πηγές εσόδων όπως τα ραδιοτηλεοπτικά και τα εμπορικά δικαιώματα».