Με αρνητικό πρόσημο τόσο στο σύνολο του 2015 όσο και το 2016 αναμένεται να κλείσουν οι πωλήσεις του κλάδου των λιανεμπόριου τροφίμων σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΛΚΑ, από την οποία προκύπτει επίσης ότι οι πωλήσεις του κλάδου στο διάστημα 2008 -2016 έπεσαν συνολικά κατά 6 δις. ευρώ. Ειδικότερα, για φέτος η πτώση εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 1,9% και μεταξύ 2% και 4% την επόμενη χρονιά κυρίως λόγω της επίδρασης των αυξήσεων του ΦΠΑ αλλά και της γενικότερης οικονομικής αβεβαιότητας.
Μεγαλύτερη εκτιμάται ότι θα είναι η πτώση στο τρέχον εξάμηνο, όπου αναμένεται ύφεση της τάξης του 5% στον κλάδο λόγω του υψηλού ΦΠΑ, της αρνητικής ψυχολογίας των καταναλωτών αλλά και τα αποθέματα σε τρόφιμα από τις αγορές του Ιουνίου.
Η νέα πτώση των πωλήσεων έρχεται σε συνέχεια της περσινής, οπότε η κάμψη διαμορφώθηκε σε επίπεδα πάνω του 2% (η μείωση αυτή αντιστοιχεί στο ποσό των 450 εκατ. ευρώ). Σε καλύτερη θέση ήταν τα μεγαλύτερα σούπερ μάρκετ, τα οποία διατήρησαν σταθερές τις πωλής εις τους, σε αντίθεση με τα μικρότερα σημεία που είχαν σημαντικές απώλειες.
Αυτό, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, οφείλεται στην έμφαση που δίνουν τα μεγαλύτερα σημεία σε σύγχρονες οργανωτικές δομές και συστήματα, στις υψηλές επενδύσεις που κάνουν τόσο για την ανάπτυξη του δικτύου όσο και σε προσφορές και σε φθηνότερα προϊοντα ιδιωτικής ετικέτας. Σε κάθε περίπτωση, είναι σαφές ότι πλέον οι απώλειες του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων από την έναρξη της κρίσης είναι αρκετά σημαντικές και αν επαληθευτούν οι παραπάνω εκτιμήσεις τότε σε βάθος οκταετίας οι απώλειες θα ανέρχονται σε πάνω από 25%.
Τις μεγαλύτερες απώλειες όπως είναι σαφές καταγράφουν οι μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ που πραγματοποιούν και το μεγαλύτερο κομμάτι αυτού του τζίρου, γεγονός που ενισχύει τις κινήσεις συγκέντρωσης που γίνονται στον κλάδο και τις συνεπακόλουθες οικονομίες κλιμακας που προκύπτουν.