Την πρόβλεψη ρήτρας «διόρθωσης» βασικών παραμέτρων του Ασφαλιστικού (όπως των ποσοστών αναπλήρωσης ή και των εισφορών) ανάλογα με την πορεία του ΑΕΠ, της απασχόλησης και των εσόδων των Ταμείων, σχεδιάζει να συμπεριλάβει η κυβέρνηση στο τελικό σχέδιο της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης που οριστικοποιείται μέσα στην εβδομάδα.
Τη ρήτρα «προσαρμογής» του ύψους των συντάξεων και των εισφορών με βάση τα πραγματικά μεγέθη της οικονομίας και της κοινωνικής ασφάλισης και όχι με τις σχετικές προβλέψεις των Θεσμών ή Διεθνών Οργανισμών, ζήτησαν κορυφαία κομματικά και κυβερνητικά στελέχη υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά ότι δεν μπορεί να ληφθούν τόσο καθοριστικές αποφάσεις στη βάση προβλέψεων που επανειλημμένα έχει αποδειχθεί ότι «πέφτουν έξω».
Τη θέση αυτή υιοθετεί και η ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με αφορμή τη σωρεία εκτιμήσεων, φέτος, από πλευράς αναλυτών για επερχόμενη ύφεση πάνω από 4% (και αντίστοιχες παλαιότερες προβλέψεις που διαψεύστηκαν) και το γεγονός ότι οι παραμετρικές αλλαγές στο Ασφαλιστικό θα εξαρτηθούν από τις παραδοχές οι οποίες θα συμφωνηθούν.
Εθνικό Συμβούλιο
Η πρόταση που έχει υποβληθεί και συζητείται σήμερα στην Πολιτική Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ και αύριο (εκτός απροόπτου) σε κυβερνητικό επίπεδο, προβλέπει τη σύσταση ενός Εθνικού Συμβουλίου Κοινωνικής Ασφάλισης το οποίο, σε συνεργασία με Ελληνες και ξένους εμπειρογνώμονες, θα εξετάζει σε ετήσια βάση όλα τα σχετικά στοιχεία και θα αναπροσαρμόζει τις βασικές παραμέτρους του Ασφαλιστικού. Εφόσον η πρόταση αυτή γίνει αποδεκτή από τους Θεσμούς, εκτιμάται ότι θα αποφευχθεί η λήψη ιδιαίτερα «σκληρών» αποφάσεων, όπως η πρόβλεψη ποσοστών αναπλήρωσης μισθού το πολύ έως 57% για την κύρια σύνταξη (όπως έχουν ζητήσει οι δανειστές να ισχύει για 40 έτη ασφάλισης) αντί του 65% που, σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης. Το ίδιο, λένε τα κομματικοβερνητικά στελέχη, θα μπορούσε να ισχύσει για την προτεινόμενη (από την ελληνική πλευρά) αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 1 έως 2 ποσοστιαίες μονάδες για 1 ή 2 χρόνια όπως και για τη μείωση (με συγκεκριμένα στοιχεία στο ίδιο χρονικό διάστημα) της αδήλωτης - ανασφάλιστης εργασίας.
Μειώσεις
«Αγκάθι» για την κυβέρνηση αποτελεί, πάντως, η προβλεπόμενη στο 3ο Μνημόνιο δέσμευση για την καταβολή με εισοδηματικά κριτήρια των εγγυημένων από το κράτος συντάξεων (δεν έχει νομοθετηθεί) όπως και ο επανϋπολογισμός των ήδη καταβαλλόμενων συντάξεων ο οποίος θα φέρει μειώσεις. Μειώσεις κατά μέσο όρο 6% θα γίνουν από την 1/1/2016 και στις επικουρικές συντάξεις 1.100.000 συνταξιούχων, καθώς η διατήρηση του ΕΤΕΑ ως δεύτερου «πυλώνα» της ασφάλισης χωρίς κρατική χρηματοδότηση, το υποχρεώνει να εξασφαλίσει την καταβολή των συντάξεων μέσω ενός νέου Κανονισμού παροχών με χαμηλότερα ποσοστά αναπλήρωσης και από... δικούς του πόρους (αυτό τον μήνα ρευστοποιεί 2.119.416 μερίδια, σε σύνολο 53.801.905 μεριδίων που κατέχει, για να πληρώσει τις επικουρικές του μηνός Δεκεμβρίου).
«Πέφτουν έξω»
Τη ρήτρα «προσαρμογής» του ύψους των συντάξεων και των εισφορών με βάση τα πραγματικά μεγέθη της οικονομίας και της κοινωνικής ασφάλισης και όχι με τις σχετικές προβλέψεις των Θεσμών ή Διεθνών Οργανισμών, ζήτησαν κορυφαία κομματικά και κυβερνητικά στελέχη υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά ότι δεν μπορεί να ληφθούν τόσο καθοριστικές αποφάσεις στη βάση προβλέψεων που επανειλημμένα έχει αποδειχθεί ότι «πέφτουν έξω».
Τη θέση αυτή υιοθετεί και το υπουργείο Εργασίας, με αφορμή τη σωρεία εκτιμήσεων, φέτος, από πλευράς αναλυτών για επερχόμενη ύφεση πάνω από 4% (και αντίστοιχες παλαιότερες προβλέψεις που διαψεύστηκαν).