διαθέτοντας μετρητά στο ταμείο της, ελεγχόμενο δανεισμό αποτελώντας key study για το πώς μια επιχείρηση, μέσα στη κρίση, μπορεί να κάνει θαύματα, όταν άλλοι κλάδοι καταρρέουν. Για του λόγου το αληθές: Στο εννεάμηνο οι ενοποιημένες πωλήσεις του Ομίλου κατά το εννεάμηνο του 2015 ανήλθαν σε € 200,17 εκ. ευρώ συγκριτικά με € 182,15 εκ. ευρώ το εννεάμηνο του 2014, σημειώνοντας αύξηση κατά 9,89%, η οποία τροφοδοτήθηκε τόσο από οργανική ανάπτυξη όσο και από νέες προσθήκες στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο του Ομίλου. Σημαντική ανάπτυξη επέδειξαν τόσο η Ελλάδα, όσο και οι ξένες χώρες του Ομίλου. Η Ελλάδα παρουσίασε άνοδο πωλήσεων κατά 12,15% στα €76,90 εκ., απόδοση εντυπωσιακή συγκριτικά με την τάση του δείκτη του λιανικού εμπορίου. Οι ξένες χώρες που αντιπροσωπεύουν 62% του συνόλου των πωλήσεων του Ομίλου, σημείωσαν άνοδο κατά 8,53% στα €123,27 εκ. Παρά τις υψηλότερες τιμές των εμπορευμάτων, τα μικτά κέρδη του Ομίλου βελτιώθηκαν σε σύγκριση με το περυσινό εννεάμηνο ωφελούμενα από ενέργειες εξοικονόμησης κόστους σε επίπεδο παραγωγής. Παράλληλα, η λειτουργική μόχλευση (operating leverage) και ο έλεγχος του κόστους λοιπών λειτουργικών και μη λειτουργικών εξόδων, οδήγησαν σε σημαντική ενίσχυση της κερδοφορίας του Ομίλου.
Και όχι μόνο αυτό, αλλά ο Όμιλος Σαράντη ολοκλήρωσε την 17/12/2015 την εξαγορά της πολωνικής εταιρείας προϊόντων συσκευασίας πολυαιθυλενίου Polipak Sp. z.o.o. Πιο συγκεκριμένα, η κατά 100% θυγατρική της ΓΡ. ΣΑΡΑΝΤΗΣ Α.Β.Ε.Ε., Sarantis Polska S.A., υπέγραψε συμφωνία για την απόκτηση του 70% του μετοχικού κεφαλαίου της Polipak Sp. z.o.o. Η εξαγορά αυτή, που ολοκληρώθηκε στα πλαίσια της αναπτυξιακής στρατηγικής του Ομίλου, υποστηρίζει περαιτέρω την γεωγραφική παρουσία του Ομίλου στην αγορά όπου ήδη δραστηριοποιείται, αλλά και παρέχει ευκαιρίες ανάπτυξης σε νέες αγορές. Η εταιρεία Polipak, με εργοστάσιο παραγωγής και αποθηκευτικούς χώρους στην Πολωνία, δραστηριοποιείται στην παραγωγή προϊόντων συσκευασίας πολυαιθυλενίου (κυρίως σακούλες απορριμμάτων).
Δεν σημαίνει όμως ότι ο δρόμος ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα για τα δύο αδέλφια, Κυριάκο και Γρηγόρη Σαράντη που από τη δεκαετία του 1980 βρίσκονται στο τιμόνι της οικογενειακής επιχείρησης. Έγιναν και αστοχίες. Ο Κυριάκος το φυσάει και δεν κρυώνει ακόμα που είχε καταβάλει πάνω από 30 εκ. ευρώ για την εξαγορά της εισηγμένης Αθηναία, μιας υπολειτουργούσας εμπορικής εταιρίας με σκοπό να αξιοποιηθεί από τον όμιλο ως «όχημα».
Το σχέδιο όμως δεν περπάτησε και μέσα από πολλές περιπέτειες η Αθηναία έγινε το σημερινό Multirama στα χέρια του Π. Γερμανού, το δε ποσοστό της Σαράντης στη νέα εταιρία περιορίστηκε σε κάτι λιγότερο από 10% που δεν κάλυπτε ούτε το 20% της αξίας κτήσης. Η συμμετοχή αυτή έχει εδώ και πολύ καιρό ρευστοποιηθεί και η Σαράντης κατέχει ένα μικρό αριθμό μετοχών Multirama, που λειτουργεί μάλλον ως ανάμνηση.
«Η εξαγορά της Αθηναία, ήταν ένα τεράστιο λάθος που μας κόστισε πολύ ακριβά και για το οποίο έχουμε ευθύνες όλα τα μέλη της διοίκησης», θα πει αργότερα ο Κ. Σαράντης και θα στρωθεί πάλι στη δουλειά. Με στόχο να μετατρέψει τη μεσαία εταιρία της οικογένειας σε μεγάλο όμιλο με κυρίαρχη θέση όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε ολόκληρη την Ανατολική Ευρώπη.
Για να γίνει γνωστή η φίρμα Σαράντης και να προωθηθούν τα προϊόντα της κατέφυγε στη βοήθεια γνωστών και ακριβοπληρωμένων στάρς της διεθνούς show biz. Ονόματα – σύμβολα, αναγνωρίσιμα στο διεθνές κοινό, όπως η τσέχα τοπ μόντελ Εβα Χερτζίκοβα και η λατίνα τραγουδίστρια Κριστίνα Αγκιλέρα, κλήθηκαν μέσω τηλεοπτικών σπότς να προμοτάρουν την επωνυμία Σαράντης και τα καλλυντικά της.
Στη συνέχεια έγιναν αλλαγές business plan, αντικατάσταση διοικήσεων, ανανέωση συνεργατών ήταν και σε μεγάλο βαθμό παραμένει κύριο γνώρισμα των προσπαθειών του ομίλου για διείσδυση στις αγορές των ανατολικών χωρών. Τελευταίο παράδειγμα οι αλλαγές στρατηγικού σχεδιασμού σε Πολωνία, Ρωσία και Ουκρανία.
Σήμερα ο Σαράντης είναι ένας όμιλος με πολυάριθμες θυγατρικές σε όλη της Ευρώπη με χρηματιστηριακή αξία που προσεγγίζει τα 270 εκατ. ευρώ. Διαθέτει βάσεις και ισχυρή παρουσία σε όλες τις μεγάλες αγορές και η επιθετική πολιτική του φαίνεται από το τελευταίο τόλμημά του να διεισδύσει στην αγορά των ΗΠΑ με την ανδρική κολώνια Mustang, επωνυμία που παραπέμπει στο θρυλικό μοντέλο αυτοκινήτου της Ford.
Πρόκειται ασφαλώς για τόλμημα καθώς επιχειρείται μια κατά μέτωπον αντιπαράθεση με τους κολοσσούς του κλάδου και ιδιαίτερα με την πολυεθνική Estee Lauder που απετέλεσε για δεκαετίες – και συνεχίζει να είναι στρατηγικός συνεργάτης καθώς στα προϊόντα της στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό η άνδρωση του ομίλου Σαράντη. Ιδρυτής της εταιρίας ήταν ο παππούς των σημερινών ιδιοκτητών Γρ. Σαράντης με καταγωγή από την Αρκαδία, ο οποίος μετέφερε από την Κωνσταντινούπολη στην Αθήνα την δραστηριότητά του στο εμπόριο καλλυντικών, όταν το 1929 εγκατέλειψε την Τουρκία και ήλθε στην Ελλάδα.
Η μαγιά και η γνώση του αντικειμένου υπήρχαν κι από εκεί και πέρα τα πράγματα τράβηξαν το δρόμο τους. Όχι χωρίς προβλήματα και σκαμπανεβάσματα αλλά με επιχειρηματική διορατικότητα και συνεχή βήματα προς τα εμπρός.
Ισως οι μεγαλύτεροι σε ηλικία θυμούνται τον αφρό ξυρίσματος και τα καλλυντικά Prosar που αποτέλεσαν την πρώτη μεγάλη εμπορική επιτυχία και την πρώτη προσπάθεια του Σαράντη να σταθεί αυτόνομα με δικά του (και όχι αντιπροσωπευόμενα) προϊόντα στην ελληνική αγορά.
Τα ηνία του ομίλου βρίσκονται στα χέρια των δυο αδελφών Κυριάκου και Γρηγόρη Σαράντη. Ο Κυριάκος , ιθύνων νους και αρχιτέκτονας των επεκτατικών κινήσεων του ομίλου, αποφεύγει την άσκοπη επίδειξη, τις δημόσιες εμφανίσεις και την έντονη κοινωνική ζωή.