«Ένας manager μπορεί να πουλήσει από τσατσάρες μέχρι διαστημόπλοιο». Το ρητό αυτό κυριαρχεί στον κόσμο του marketing και ανήκει σε έναν από τους κορυφαίους Έλληνες «μαρκετίστες» τον κ. Π. Τσαγκαράκη, αλλά αντιπροσωπεύει στον απόλυτο βαθμό τον κ. Κ. Φρουζή ο οποίος από τα φάρμακα και τα καλλυντικά βρέθηκε σήμερα στην Creta Farms, πουλώντας το σαλαμάκι εν Ελλάδι. Διαβάζουμε το βιογραφικό του και αντιλαμβανόμαστε ότι δεν πρόκειται για τυχαίο manager. Ο κ. Φρουζής, ανώτατο στέλεχος με τριακονταετή εμπειρία σε σημαντικούς επιχειρηματικούς κλάδους, όπως οι Τηλεπικοινωνίες (σταθερή και κινητή), το Λιανικό Εμπόριο, τα Καταναλωτικά Προϊόντα, το Πετρέλαιο και η Φαρμακοβιομηχανία, έχει λάβει πολλές εγχώριες αλλά και διεθνείς διακρίσεις. Από το 1985 μέχρι σήμερα κατείχε ανώτατες διοικητικές θέσεις, εντός κι εκτός Ελλάδας, σε εταιρίες, όπως ΟΤΕ, Vodafone, L'Oreal, Promodes/Carrefour, ELF/TOTAL και Novartis. Είναι μέλος της Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒ και της ΕΑΣΕ. Tο 2013 αναδείχθηκε Manager of the Year στην Ελλάδα, θεσμός που αφορά στους Γενικούς Διευθυντές/Προέδρους εταιριών της χώρας μας.
Μάλιστα, ο ίδιος σχολίασε κατά την τοποθέτησή του στην Κρητική εταιρεία αλλαντικώς πως, «επέλεξα να δουλέψω στην Creta Farms διότι είναι μια αναπτυσσόμενη ελληνική εταιρία με παραγωγή υψηλών προδιαγραφών, με καινοτόμα προϊόντα σε παγκόσμια κλίμακα, με ιδιαίτερες προοπτικές ανάπτυξης στο εξωτερικό και με δύο επιχειρηματίες-ιδιοκτήτες που έχουν όραμα και φιλόδοξους στόχους. Ό,τι δηλαδή χρειάζεται η χώρα μας από την επιχειρηματική κοινότητα ώστε να αυξήσει το ΑΕΠ της και να βγει από τον φαύλο κύκλο της οικονομικής ύφεσης κι εσωστρέφειας που έχει εγκλωβιστεί σήμερα». Οι προκλήσεις πολλές και τα στοιχήματα μεγάλα για τους αδελφούς Δομαζάκη που ο νούμερο ένα στόχος τους είναι οι αγορές του εξωτερικού. Αλλά πέρα από αυτό, η εταιρεία δείχνει απελευθερωμένη από τον τραπεζικό δανεισμό, αφού από το 2014 κατάφερε να αναδιαρθρώσει τις τραπεζικές της υποχρεώσεις, ενώ το όφελος του ομίλου από την εξέλιξη αυτή υπολογίζεται για πέρσι κοντά στα 2 εκατ. ευρώ.
Το brand που κάνει θραύση είναι το γνωστό «ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ» και σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία αναπτύσσεται με ρυθμό που ξεπερνάει το 17% σε αξία μέσα σε μια στάσιμη αγορά, ωθώντας παράλληλα το μερίδιο της κρητικής αλλαντοβιομηχανίας στην πρώτη θέση στην αγορά των σουπερ μάρκετ. Επίσης έμφαση δόθηκε και στην αριθμητική αύξηση νέων σημείων πώλησης τόσο στο Retail όσο και στο Food Service. Μόνο μέσα στο 2014 η εταιρεία έκλεισε 4.200 συμφωνίες πώλησης των προϊόντων της με νέους πελάτες αρκετές εκ των οποίων θεωρούνται στρατηγικές για την περαιτέρω ανάπτυξη.
Σε ότι αφορά στις διεθνείς δραστηριότητες ο όμιλος επικεντρώθηκε στον επαναπροσδιορισμό της στρατηγικής, αλλά με περιορισμό των επενδυτικών ροών. Στην Ισπανία, έχει γίνει επαναλανσάρισμα της σειράς προϊόντων της θυγατρικής, υπό τη νέα επωνυμία «Oliving». Στη Γερμανία ο όμιλος έχει προχωρήσει σε συμφωνία με τοπικούς διανομείς και αλυσίδες για τη σταδιακή τοποθέτηση των προϊόντων «Oliving» στα γερμανικά ράφια, κάτι που γίνεται ήδη.
Από τους τελευταίους μήνες του 2014 η εταιρεία έχει προχωρήσει στη σύναψη στρατηγικής συμμαχίας με την Primo Μeats στην Αυστραλία, με πλάνο την ανάπτυξη νέων προϊόντων με ελαιόλαδο για την αγορά της χώρας. Η συνεργασία, όπως έχει γίνει γνωστό, αφορά στην εξαγωγή τεχνογνωσίας μέσω licensing agreement, δηλαδή της αδειοδότησης χρήσης της πνευματικής ιδιοκτησίας της Creta Farms (know-how, πατέντες, εμπορική επωνυμία αντίστοιχη με το «Εν Ελλάδι»). Ήδη στο 9μηνο του 2015 καταγράφηκε μερίδιο αγοράς πέραν του 3%!
Σύμφωνα με τα όσα έχουν ανακοινωθεί, η συμφωνία είναι κατ΄ ελάχιστο 5ετούς διάρκειας, έχει εγγυημένο ποσοστό εκτέλεσης και περιλαμβάνει δικαιώματα επί των πωλήσεων (royalties). Eκτιμάται ότι στην περίοδο της συνεργασίας οι πωλήσεις θα αγγίξουν τα 400 εκατ. δολ. Αυστραλίας και υπάρχει ήδη πλάνο προωθητικών ενεργειών που ξεπερνά τα 5 εκατ. δολάρια Αυστραλίας.
Επίσης στο πλαίσιο των ευρύτερων αλλαγών στη στρατηγική διεθνούς ανάπτυξης της, η μητρική προχώρησε σε αποεπένδυση από τον συνεταιρισμό/κοινοπραξία «Creta Farms Nordic AB» με τη Σουηδική Parsons Sverige AB, πράξη που υλοποιήθηκε με τη μεταβίβαση έναντι συμβολικού τιμήματος του μεριδίου της ελληνικής εταιρείας προς την Σουηδική.
Σε κάθε περίπτωση ο κ. Φρουζής έχει, αυτό που λένε στην αγορά, «γήπεδο να παίξει μπάλα». Και τα αποτελέσματα του 9μήνου το δείχνουν με τον πιο εύγλωττο τρόπο.
Οι πωλήσεις του Ομίλου ανήλθαν σε 78,6 εκ. € εμφανίζοντας αύξηση 3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014. Τα αντίστοιχα μεγέθη για τη μητρική εταιρεία ανήλθαν σε 78,3 εκ. € την περίοδο του 2015 και 76,2 εκ. € την αντίστοιχη περίοδο του 2014, ήτοι αυξημένα κατά 3%. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα μεγέθη του 2014 περιελάμβαναν και αποζημίωση απώλειας πωλήσεων λόγω της πυρκαγιάς, ο κύκλος εργασιών του 2015 αυξήθηκε κατά 6,2%.
Το EBITDA του Ομίλου ανήλθε σε 8,49 εκ. €, έναντι 9,46 εκ. € το 2014. Τα αντίστοιχα μεγέθη της εταιρείας ανήλθαν σε 8,62 εκ. € για την περίοδο 1/1-30/9/2015 έναντι 9,4 εκ. € την αντίστοιχη περίοδο του 2014, απόρροια των αυξημένων λειτουργικών δαπανών εφοδιαστικής, πωλήσεων και διαφήμισης.
Σημαντικός μοχλός ανάπτυξης παραμένει η σειρά προϊόντων «ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ»:
- Στη νέα πρωτοποριακή σειρά Εν Ελλάδι Mini, το μοναδικό "Meat snack" που μετατρέπει το αλλαντικό σε snack, βασισμένο σε παγκόσμια πατενταρισμένη τεχνολογία, η οποία συνεισέφερε στο συνολικό μερίδιο της σειράς Εν Ελλάδι, μέσα σε διάστημα μόλις 2 μηνών από το λανσάρισμά της (Σεπτέμβριος 2015).
- Στα νέα καινοτόμα λανσαρίσματα, με πιο σημαντικό το «ΕΝ ΕΛΛΑΔΙ Φιλέτο Κοτόπουλο Ψητό».
Προφανώς, καλή όρεξη για τους μετόχους και την αγορά…