Με μία απλή γνωστοποίηση στην αρμόδια δημόσια υπηρεσία θα εκδίδονται από τον Ιούνιο οι άδειες εγκατάστασης και λειτουργίας των βιοτεχνικών και βιομηχανικών μονάδων τροφίμων και ποτών.
Αυτό προβλέπει το σχέδιο της υφυπουργού Βιομηχανίας Θεοδώρας Τζάκρη που επεξεργάζεται ομάδα εργασίας της γενικής γραμματείας Βιομηχανίας και της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Το "Business Energy" αποκαλύπτει τα βασικά συμπεράσματα του πορίσματος των κλιμακίων που αποκαλύπτουν το μέγεθος της σημερινής γραφειοκρατίας για την έναρξη της λειτουργίας των μεταποιητικών μονάδων σε κλάδους των αγροτικών προϊόντων (όπως η επεξεργασία τομάτας και άλλων κηπευτικών), της κονσερβοποιίας (όπως φρούτων, λαχανικών, κρέατος κλπ), της παρασκευής έτοιμων γευμάτων, της παρασκευής ποτών όπως το ούζο και το κρασί και πολλές άλλες.
Επιπλέον το "Business Energy" αποκαλύπτει τη νέα διαδικασία που θα ακολουθείται από τον Ιούνιο με την κατάργηση πλειάδας δικαιολογητικών. Η βασική φιλοσοφία του νέου μοντέλου αδειοδότησης προβλέπει την άμεση εγκατάσταση και λειτουργία των βιοτεχνιών και βιομηχανιών του κλάδου και τον εκ των υστέρων έλεγχο των δικαιολογητικών που θα απαιτείται οι επιχειρήσεις να έχουν.
Η αδειοδότηση σήμερα
Βήμα 1 : Άδεια εγκατάστασης με κατάθεση δικαιολογητικών. Τα πιο βασικά δικαιολογητικά είναι:
- Βεβαίωση χρήσεων γης. Είναι το πιο βασικό δικαιολογητικό, για να διασφαλισθεί ο επενδυτής ότι μπορεί να εγκατασταθεί στο συγκεκριμένο χώρο. Η βεβαίωση χρήσεων γης εκδίδεται από τις Υπηρεσίες Δόμησης των Δήμων.
- Απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ), αν πρόκειται για μεγάλη μονάδα. Εκδίδεται από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και χρειάζεται αρκετό χρόνο.
Βήμα 2: Συγκέντρωση δικαιολογητικών και κατάθεση Υπεύθυνης Δήλωσης (για λίγες δραστηριότητες, κυρίως τρόφιμα ζωικής προέλευσης) ή ανακοίνωση έναρξης λειτουργίας (για τις περισσότερες δραστηριότητες του κλάδου μεταποίησης τροφίμων και ποτών ανεξαρτήτως μεγέθους)
Τα πιο βασικά δικαιολογητικά που πρέπει να συγκεντρώσει ο επενδυτής (εκτός από διάφορες Υπεύθυνες Δηλώσεις) είναι:
- Σύμφωνη γνώμη υγειονομικής καταλληλότητας από την αρμόδια Υπηρεσία Υγείας ή/και βεβαίωση καταλληλότητας από τη Δ/νση Αγροτικής Ανάπτυξης ή την Περιφερειακή Υπηρεσία του Γενικού Χημείου του Κράτους
- Αν στη μονάδα υπάρχει ατμολέβητας: Πιστοποιητικό υδραυλικής δοκιμασίας και πιστοποιητικό παραλαβής του ατμολέβητα
- Αν στη μονάδα υπάρχει δεξαμενή υγραερίου: πιστοποιητικό ελέγχου της δεξαμενής
- Αν στη μονάδα υπάρχει ηλεκτροπαραγωγό ζεύγος: άδεια ηλεκτροπαραγωγού ζεύγους
- Αν απαιτείται (π.χ. υπάρχει γεώτρηση): άδεια χρήσης νερού
- Αν απαιτείται (σε πολύ λίγες δραστηριότητες): πιστοποιητικό πυρασφάλειας
Η διαφορά μεταξύ της κατάθεσης Υπεύθυνης Δήλωσης (ΥΔ) και της ανακοίνωσης έναρξης λειτουργίας είναι ότι στην πρώτη περίπτωση ο επενδυτής συγκεντρώνει τα δικαιολογητικά και τα υποβάλει στην Αδειοδοτούσα Αρχή μαζί με την ΥΔ, οπότε αν τα δικαιολογητικά είναι πλήρη, η Αδειοδοτούσα Αρχή σφραγίζει την ΥΔ. Στη δεύτερη περίπτωση ο επενδυτής διατηρεί τα δικαιολογητικά στη μονάδα του και απλώς ανακοινώνει στην Αδειοδοτούσα Αρχή την έναρξη λειτουργίας.
Η ομάδα εργασίας έχει καταγράψει το σύνολο της διαδικασίας και των δικαιολογητικών και εξετάζει τις δυνατότητες απλοποίησης της διαδικασίας και τις μείωσης των απαιτούμενων δικαιολογητικών στη λογική του Ν.4262/2014.
Η αδειοδότηση μετά την απλοποίηση
Η νέα κατάσταση διαμορφώνεται στο πλαίσιο της ομάδας εργασίας, σύμφωνα με τις οδηγίες της υφυπουργού Βιομηχανίας Θεοδώρας Τζάκρη περί ριζικής απλοποίησης της διαδικασίας και της συμβατότητας με αντίστοιχα ευρωπαϊκά αδειοδοτικά πλαίσια, τις αρχές του ν. 4262/2014 και την τεχνική συνδρομή της Παγκόσμιας Τράπεζας:
· Θα γίνεται εκτίμηση κινδύνου για τις διάφορες κατηγορίες επιχειρήσεων
· Με βάση τον κίνδυνο, οι επιχειρήσεις θα χωρισθούν στην κατηγορία χαμηλού κινδύνου, όπου θα μπορούν να ιδρυθούν και να λειτουργήσουν μόνο με γνωστοποίηση (notification) προς την αρμόδια αρχή.
· Μόνο στις επιχειρήσεις που ο κίνδυνος θα εκτιμηθεί ως υψηλός θα γίνεται έλεγχος εκ των προτέρων.
· Όλα τα απαραίτητα στάδια, τόσο από τη διοίκηση, όσο και από την επιχείρηση θα βασίζονται σε προτυποποιημένες διαδικασίες, έντυπα και χρόνους.
Η προσπάθεια που γίνεται είναι η μεγαλύτερη κατηγορία των επιχειρήσεων να μπορεί να λειτουργήσει μόνο με τη διαδικασία της γνωστοποίησης (notification). Η πολιτεία θα διατηρεί το δικαίωμα εν των υστέρων ελέγχων, όπως άλλωστε γίνεται και στα άλλα κράτη της ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση θα διατηρηθούν οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας, που αποτελούν υποχρέωση για όλα τα Κράτη Μέλη.
Ενδεχομένως θα διατηρηθεί η άδεια εγκατάστασης (με λιγότερα δικαιολογητικά) για την ασφάλεια του επενδυτή και θα επεκταθεί η γνωστοποίηση (notification) με τα ελάχιστα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Σίγουρα θα μείνουν οι απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας για την ασφάλεια των τροφίμων.
Σημαντικό στοιχείο της προσπάθειας, που εγγυάται συγκεκριμένα χρονικά όρια και καταπολέμηση φαινομένων διαφθοράς, είναι η δημιουργία προτύπων διαδικασιών και εντύπων, με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα σε κάθε φάση της αδειοδότησης.
Το έργο της ομάδας ακολουθεί πιστά το χρονοδιάγραμμα και εκτιμάται ότι τον Ιούνιο 2016 θα υπάρχει η προβλεπόμενη δευτερογενής νομοθεσία που θα απλοποιεί σημαντικά τη νομοθεσία ίδρυσης επιχειρήσεων στον κλάδο τροφίμων και ποτών.