Μέσα σε κλίμα έντασης μεταξύ απεργών εμποροϋπαλλήλων και καταναλωτών, ξεκίνησε η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου για ανοιχτά καταστήματα όλες τις Κυριακές του χρόνου σε συγκεκριμένες περιοχές της χώρας. Στο κέντρο της Αθήνας (στην Ερμού) και στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, εμποροϋπάλληλοι πραγματοποίησαν πορεία διαμαρτυρίας, στο πλαίσιο της εξαγγελθείσας απεργίας στον κλάδο τους. Και στις δύο περιπτώσεις, η πορεία σταματούσε μπροστά από ανοιχτά καταστήματα, από τους υπεύθυνων των οποίων, οι εμποροϋπάλληλοι ζητούσαν και τελικά πέτυχαν να κατεβάσουν τα «ρολά», καλώντας, παράλληλα, τους υπαλλήλους να συμμετάσχουν στην απεργία.
Σήμερα, ωστόσο, ξεκινούν οι θερινές εκπτώσεις και θα διαρκέσουν μέχρι το Σάββατο 30 Αυγούστου, οπότε, δημιουργούνται, εκ νέου, ελπίδες, ότι οι πωλήσεις των καταστημάτων λιανεμπορίου θα κινηθούν σε καλύτερα επίπεδα λόγω της αυξημένης τουριστικής κίνησης σε πολλές περιοχές, όπου εμπόριο και τουρισμός μπορούν να δυναμώσουν μαζί. Αυτό τονίζει η ΕΣΕΕ, ζητώντας, παράλληλα, αλλαγές στο νόμο περί εκπτώσεων, καθώς, διαπιστώνονται ασάφειες στο ισχύον πλαίσιο, που, δεν βοηθούν στην ενίσχυση του τζίρου των καταστημάτων.
Όπως εξηγεί ο Πρόεδρος της Συνομοσπονδίας, Βασίλης Κορκίδης, παρά τη συνεχή μείωση του κύκλου και όγκου πωλήσεων στην αγορά, ο εμπορικός κόσμος έχει ξεχωριστές προσδοκίες από αυτές τις εκπτώσεις, καθώς μπορούν να δώσουν στις δοκιμαζόμενες επιχειρήσεις μία ανάσα μέσα στη καταναλωτική κρίση. «Καλούμε, λοιπόν, τους Έλληνες καταναλωτές να εμπιστευθούν και πάλι τις ελληνικές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις της περιοχής τους, με τη βεβαιότητα ότι, μέσα στην δύσκολη οικονομική συγκυρία, θα εξαντλήσουν όλα τα διαθέσιμα περιθώρια για καλύτερη τιμολόγηση και χαμηλότερη τελική τιμή πώλησης των προϊόντων που προσφέρουν ώστε να ανταποκρίνεται απόλυτα προς την εκπτωτική αναγγελία, οικονομικά, ποσοτικά και ποιοτικά», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Ο κ.Κορκίδης εκτιμά, την ίδια ώρα, ότι, παρά τις βελτιώσεις, ο Νόμος περί εκπτώσεων πρέπει να αναμορφωθεί με γνώμονα ένα "κώδικα δεοντολογίας" για τη προστασία του καταναλωτή και τον εκσυγχρονισμό των επιχειρήσεων σε νέες, απλές πρακτικές πώλησης, λαμβάνοντας πρωτίστως υπόψη τη χαμηλή κατανάλωση που οδηγεί στο κλείσιμο των ελληνικών εμπορικών επιχειρήσεων. Τονίζει, δε, πως τα "εργαλεία" της εμπορικής επικοινωνίας για αύξηση των πωλήσεων, "εκπτώσεις, προσφορές, προωθητικές ενέργειες και stock", δεν ορίζονται σαφώς και με απλό τρόπο με αποτέλεσμα να μην διακρίνονται με σαφήνεια οι διαφορές μεταξύ τους. Η ΕΣΕΕ ταξινομώντας τις έννοιες αυτές, βάσει της διάρκειας, του σκοπού και του εύρους εφαρμογής τους, μπορεί να διευκρινίσει ότι:
- Οι Εκπτώσεις έχουν σκοπό τη ρευστοποίηση του συνόλου των εμπορευμάτων σε σταθερές χρονικές περιόδους ετησίως
- Οι Προσφορές διενεργούνται σε έκτακτες περιόδους και αφορούν στο 50% των εμπορευμάτων που διαθέτει η επιχείρηση μέχρι τη λήξη τους
- Οι Προωθητικές ενέργειες έχουν σκοπό την έκτακτη διαφήμιση, σε περιορισμένα είδη
- Τα "Stock" δεν έχουν σταθερή διάρκεια και έχουν σκοπό τη ρευστοποίηση αδιάθετων αποθεμάτων
Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ υπογραμμίζει πως κάθε επιχείρηση μπορεί να μειώνει και να αυξάνει τις τιμές ανάλογα με το κόστος των εμπορευμάτων, αλλά, δεν συνεπάγεται ότι θα πρέπει να το πράττει οποτεδήποτε το επιθυμεί με τη λάθος χρήση των εκπτώσεων, προσφορών, προωθητικών ενεργειών και stock. Αυτός είναι και ο λόγος που οι μικρομεσαίοι έμποροι δεν επιθυμούν το μοντέλο των υψηλών τιμών και των ακόμα υψηλότερων ποσοστών εκπτώσεων, αλλά της "μίας τιμής, χαμηλής τιμής, όλο τον χρόνο" με εξαίρεση τον αρχικό σκοπό των εκπτώσεων, λόγω τέλους εποχής. Ωστόσο η ημερομηνία εκκίνησης των τακτικών εκπτώσεων, δεν εξυπηρετεί όλους τους κλάδους όπως σχολικά είδη, έπιπλα, ηλεκτρικά, ηλεκτρονικά κλπ. Επίσης, πολλοί εμπορικοί σύλλογοι επιθυμούν να αλλάξει ο χρονικός προσδιορισμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων (middle season sales) και κυρίως να μην επιτρέπονται οι προσφορές 30 ημέρες πριν την επίσημη έναρξη των τακτικών εκπτώσεων.
Σε σχετικές οδηγίες, πάντως, που έχει η εκδώσει, η ΕΚΠΟΙΖΩ συμβουλεύει τους καταναλωτές να προχωρήσουν σε αγορές που πραγματικά έχουν ανάγκη, αλλά και να προγραμματίσουν με ορθό τρόπο τα ψώνια τους, να ελέγξουν και να συγκρίνουν τις τιμές των προϊόντων πριν και μετά την περίοδο των εκπτώσεων και φυσικά την ποιότητά τους.
Ο 10λογος του σωστού τρόπου «δράσης» των καταναλωτών κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων είναι σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ:
- Να αγοράζουν σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Να προγραμματίζουν και να καταγράφουν τις ατομικές – οικογενειακές τους ανάγκες.
- Να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα των προϊόντων. Κυκλοφορούν προϊόντα δεύτερης διαλογής, ελαττωματικά κλπ.
- Να κάνουν έλεγχο αγοράς πριν και κατά την διάρκεια των εκπτώσεων και να μην ξεχνούν ότι οι τιμές των προϊόντων διαμορφώνονται ελεύθερα.
- Να είναι εγκρατείς στις αγορές, να μην παρασύρονται από το κλίμα φτήνιας, των ευκαιριών των εκπτώσεων.
- Να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην τελική τιμή, και όχι στο μεγάλο ποσοστό έκπτωσης που ίσως είναι και πλασματικό.
- Να θυμούνται ότι στα προϊόντα τα οποία είναι σε προσφορά δεν γίνονται αλλαγές. Πρέπει βέβαια να ενημερώνεται ο καταναλωτής και να υπάρχει σχετική σήμανση.
- Να μην ξεχνούν ότι οι αγορές με πιστωτικές κάρτες έχουν ακόμα πολύ υψηλό επιτόκιο. Όχι στην αλόγιστη χρήση των πιστωτικών καρτών και των καταναλωτικών δανείων.
- Να ελέγχουν πάντα την τελική τιμή του προϊόντος και ιδίως όταν αγοράζουν με δόσεις ή πιστωτικές κάρτες, πόσες και πόσο είναι οι δόσεις, ποιο είναι το συνολικό επιτόκιο (ΣΕΠΠΕ) και οι τυχόν άλλες επιβαρύνσεις. Η τιμή των προϊόντων δεν πρέπει να αυξάνεται αν πληρωθεί με πιστωτική κάρτα.
- Να προσέχουν να μην υπερβαίνουν το όριο στις πιστωτικές κάρτες γιατί τότε θα πληρώσουν επί πλέον τόκους και το προϊόν θα τους στοιχίσει ακριβότερα.
- Να μην ξεχνούν να ζητούν την νόμιμη απόδειξη την εγγύηση και τις οδηγίες χρήσης που μπορεί να συνοδεύουν το προϊόν και να είναι στην ελληνική γλώσσα. Το ότι είναι περίοδος εκπτώσεων δεν αναιρεί αυτά τα δικαιώματα του καταναλωτή και τις υποχρεώσεις του εμπόρου, εφόσον το προϊόν είναι ελαττωματικό είναι υποχρεωτική η αλλαγή ή η επιστροφή του.