Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αντιδράσεις στην περαιτέρω αύξηση των τελών του ΑΔΜΗΕ
Τετάρτη, 13/03/2024

Περαιτέρω αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου του ΑΔΜΗΕ προκαλεί η νομοθετική ρύθμιση που κοινωνικοποιεί το 50% του κόστους των έργων σύνδεσης με το Δίκτυο Μεταφοράς των μονάδων ΑΠΕ, αποθήκευσης, των μονάδων συμπαραγωγής, των  θερμικών σταθμών, καθώς και των βιομηχανιών στην Υψηλή Τάση, με αποτέλεσμα ήδη να δημιουργούνται αντιδράσεις και να ζητείται η αναθεώρηση της σχετικής διάταξης.  

Το πρόβλημα του έξτρα κόστους που θα προκύψει για τους καταναλωτές έχει ήδη επισημάνει η ΡΑΑΕΥ και μάλιστα την ερχόμενη εβδομάδα ο αντιπρόεδρος της Αρχής αρμόδιος για την Ενέργεια Δημήτρης Φούρλαρης θα συναντηθεί για το ζήτημα αυτό με την υφυπουργό Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου και τον γενικό γραμματέα Ενέργειας Αριστοτέλη Αϊβαλιώτη, ενώ την επανεξέταση του μέτρου ζητεί και η ΕΒΙΚΕΝ, ο φορέας που εκπροσωπεί τους βιομηχανικούς καταναλωτές ενέργειας, με επιστολή προς τον υπουργό Περιβάλλοντος- Ενέργειας Θόδωρο Σκυλακάκη. 

“Είναι αναμενόμενο το κόστος των έργων διασύνδεσης των νήσων να επιβαρύνει την περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ για τα επόμενα έτη, πλην όμως διαπιστώνουμε με έκπληξη ότι υπάρχει ο κίνδυνός η περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ να επιβαρυνθεί με ένα ποσό περίπου 400εκ € λόγω της κοινωνικοποίησης κατά 50% του κόστους διασύνδεσης των μονάδων ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ, των μονάδων αποθήκευσης καθώς και των θερμικών σταθμών και των καταναλωτών ΥΤ στο δίκτυο μεταφοράς” αναφέρει η ΕΒΙΚΕΝ.

Στην επιστολή, που υπογράφει ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ Αντώνης Κοντολέων, επισημαίνεται ότι η νέα αύξηση των τελών χρήσης, που συνεπάγεται η ρύθμιση του 50-50, οδηγεί σε σημαντική επιβάρυνση τις βιομηχανίες και ιδιαίτερα αυτές της Μέσης Τάσης, με κατανάλωση χαμηλότερη των 30.000 MWh ετησίως, για τις οποίες δεν προβλέπεται η έκπτωση που ισχύει για τις βιομηχανίες με μεγαλύτερη κατανάλωση. 

Η περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ εκτιμάται ότι θα επιβαρυνθεί με ένα ποσό περίπου 400εκ € λόγω της κοινωνικοποίησης κατά 50% του κόστους διασύνδεσης των προαναφερόμων μονάδων, βάσει του άρθρου 98 του Ν 4951/2022, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 139 του Ν 5037/2023, το οποίο προβλέπει ότι το κόστος κατασκευής των αναγκαίων έργων επέκτασης ή ενίσχυσης  των Δικτύων  Μεταφοράς για τη σύνδεση των ανωτέρω αναφερομένων κατηγοριών εντάσσεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ κατά περίπτωση και ανακτάται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος

Μάλιστα η αύξηση που θα προκύψει,  έρχεται να προστεθεί στις ήδη σημαντικές αυξήσεις  των τελών χρήσης του δικτύου Μεταφοράς έως και 100%  και ενώ έχει ήδη δημοσιευτεί η νέα απόφαση της ΡΑΕ, που προβλέπει αφενός την έκτακτη αναθεώρηση της απόδοσης επί της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του ΑΔΜΗΕ (WACC) για τη ρυθμιστική περίοδο 2022-2025 από 6,1% σε 7,57% για το 2023,  σε 7, 51% για το 2024 και σε 7,45% για το 2025 και αφετέρου την αύξηση κατά 10-15% των επιτρεπόμενων εσόδων για τα έτη 2024 και 2025, αναφέρει η ΕΒΙΚΕΝ  

“Στην ουσία πρόκειται για επιδότηση κατά 50% του κόστους κάθε ανωτέρω κατηγορίας παραγωγών για το έργο της διασύνδεσης τους (γραμμή, Μ/Σ, ΚΥΤ) στο δίκτυο μεταφοράς μετά από αίτημα τους για λήψη όρων σύνδεσης και όχι εκ των προτέρων κατασκευή έργων από τον ΑΔΜΗΕ ενίσχυσης του δικτύου των οποίων το κόστος κοινωνικοποιείται κατά 100%” τονίζει η ΕΒΙΚΕΝ 

Ας σημειωθεί ότι ήδη η Ρυθμιστική Αρχή έχει προτείνει τα εν λόγω κόστη για τη σύνδεση στο δίκτυο μεταφοράς  να μην προστίθενται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ, μια και τα έργα αυτά δεν αποτελούν άμεση υποχρέωση του Διαχειριστή και οι σχετικές δαπάνες να καταχωρούνται σε ένα διακριτό κωδικό. ‘Ετσι, το έσοδο του ΑΔΜΗΕ για τα συγκεκριμένα κόστη δεν θα υπολογίζεται βάσει του υψηλού WACC (σταθμισμένη απόδοση κεφαλαίου), αλλά με χαμηλότερο συντελεστή, όσο το κόστος δανεισμού του ΑΔΜΗΕ.       

“Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε αναγκαίο να επανεξετάσετε την αναγκαιότητα της εν λόγω ρύθμισης, καθώς ναρκοθετεί τα τιμολόγια όλων των καταναλωτών, μεταφέροντας σημαντικά κόστη των εν λόγω κατηγοριών παραγωγών στα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς, τα οποία ήδη θα επιβαρύνονται με το κόστος των αναγκαίων έργων διασύνδεσης των νήσων για την επόμενη δεκαετία. “ καταλήγει η επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ.

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για ...
Στην αυριανή συνεδρίαση της Oλομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας αναμένεται να εγκριθεί η μεθοδολογία εσόδου για την ηλεκτρική διασύνδεση ...
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός του ΑΔΜΗΕ, προϋπολογισμού άνω  των 1,7 δισ. ευρώ ,  για την προμήθεια υπόγειων ...
To κόστος του Great Sea Interconnector, στο τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδος-Κύπρου και κυρίως τα ποσά που θα πρέπει ...
Ένα έργο στρατηγικής σημασίας που θα συμβάλει στο «πρασίνισμα» του ενεργειακού μείγματος της Ευρώπης, δίνοντας πρόσβαση σε νέες πηγές ...
Eντονη κριτική στην εισήγηση του ΑΔΜΗΕ για τον τρόπο εισαγωγής των “15λεπτων προϊόντων” στην Αγορά Εξισορρόπησης ασκούν οι μεγάλες καθετοποιημένες ...
Ενίσχυση των οικονομικών της μεγεθών κατέγραψε το 2023 η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών, με τα έσοδα να διαμορφώνονται στα 59,4 εκατ. ευρώ ...
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Τάσσος Μάνος, τόνισε ότι πρέπει να διπλασιαστούν ή ακόμα και να τετραπλασιαστούν οι επενδύσεις για την ...
Συνάντηση με πολυμελή αντιπροσωπεία του Ισραηλινού Υπουργείου Ενέργειας, της Ρυθμιστικής Αρχής καθώς και του Διαχειριστή της χώρας, είχε σήμερα ...
 
 
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε.  ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Α' Τριμήνου 2024, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται στα €338 εκατ. ...
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...