Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Mεγάλη αύξηση των χρεώσεων δικτύου φυσικού αερίου
Τρίτη, 23/04/2024

Σε σημαντική αύξηση  των τελών χρήσης του δικτύου  διανομής φυσικού αερίου  οδηγεί το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Δικτύου Διανομής της enaon EDA (πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών),  με τη Μotor Oil και τη Φυσικό Αέριο να διατηρούν έντονες επιφυλάξεις τόσο για το κόστος όσο και την αναγκαιότητα του αναπτυξιακού προγράμματος, ύψους 700 εκατ.ευρώ, για την περίοδο 2024-28

Η Φυσικόν Αέριο στο κείμενο που κατέθεσε στη δημόσια διαβούλευση που διενήργησε η  ΡΑΑΕΥ επί του αναπτυξιακού προγράμματος της  enaon EDA, τονίζει ότι οι επιπτώσεις στα τιμολόγια θα είναι σημαντικές, λαμβανομένης υπόψη και της αύξησης των τελών, από την 1η Φεβρουαρίου 2024,  που φθάνει ως και 30% στη χρέωση δυναμικότητας  σε ορισμένες περιοχές. Παράλληλα καθορίστηκε για πρώτη φορά η «Προσαύξηση Διείσδυσης» ως επιπλέον χρέωση διανομής για ολόκληρη τη Ρυθμιστική Περίοδο 2023- 2026.

Στο πλαίσιο αυτό, η  Φυσικό Αέριο τονίζει ότι για να προωθηθεί αποτελεσματικά το αέριο σε όλες τις περιοχές, ως φθηνότερη και περιβαλλοντικά φιλικότερη επιλογή από το πετρέλαιο,  θα πρέπει οι αυξήσεις στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις να παραμένουν εντός ενός εύλογου εύρους, που δεν θα προκαλεί απότομες και μεγάλες επιβαρύνσεις στους λογαριασμούς φυσικού αερίου.

 Οι καταναλωτές που ήδη επιβαρύνονται από τα νέα τιμολόγια  θα πρέπει να προστατευτούν από περαιτέρω μεγάλες αυξήσεις, που επιφέρει το Πρόγραμμα Ανάπτυξης της enaon EDA, περιόδου 2024-2028, υπογραμμίζει η εταιρία, προσθέτοντας ότι τα δίκτυα διανομής αποτελούν «φυσικά» μονοπώλια. 

Η Φυσικό Αέριο καταθέτει έντονο  προβληματισμό για την ομαλή εξέλιξη των τιμών διανομής σε σχέση με τα βασικά σενάρια ζήτησης,  όπως αυτά παρουσιάζονται  στη Μελέτη ανάπτυξης δικτύου του Διαχειριστή, ζητώντας από τη ΡΑΑΕΥ να αξιολογήσει τις  επιπτώσεις του Πλάνου Ανάπτυξης 2024- 2028 της enaon EDA στις χρεώσεις διανομής.

Τέλος η εταιρία ζητεί από τη Ρυθμιστική Αρχή να αξιολογήσει πολύ προσεκτικά τις  εκτιμήσεις που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης,  ώστε  να είναι όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικές και να μην προκύψουν τα επόμενα χρόνια δυσανάλογα κόστη για τους καταναλωτές φυσικού αερίου. “Ευελπιστούμε ότι θα ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα σύμφωνα με το ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο έτσι ώστε οι τιμές διανομής να αντικατοπτρίζουν τις εκάστοτε εξελίξεις στην αγορά ενέργειας με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση των καταναλωτών” καταλήγει η Φυσικό Αέριο στην τοποθέτησή της. 

‘Εντονη είναι η κριτική και από την πλευρά της Motor Oil,   η οποία θέτει ζήτημα διαφάνειας του Προγράμματος Ανάτπυξης και ελέγχου του κόστους του, μιλά για “ελλιπή κατανόηση” του σχεδιασμού για τις υποδομές μικρής κλίμακας υγροποιημένου αερίου  (small scale LNG) αλλά και για ετεροβαρή πρότυπη σύνδεση που δεν σέβεται τους χρήστες. 

Αναλυτικότερα, όπως τονίζει η Motor Oil, στις θέσεις που διατύπωσε στη διαβούλευση, η πρότυπη σύμβαση δεν μπορεί να είναι ετεροβαρής, υπερασπιζόμενη πρωτίστως τα συμφέροντα του Διαχειριστή, αλλά πρέπει να σέβεται τα δικαιώματα των χρηστών  και να προωθεί κοστοστρεφείς υπηρεσίες.

Η εταιρία εκφράζει επίσης  “ελλιπή κατανόηση” για το συνολικό σχεδιασμό των απομακρυσμένων δικτύων  και ειδικότερα για τα small scale LNG (υποδομές μικρής κλίμακος, καθώς και την κατανομή του ρίσκου και του κόστους μεταξύ Διαχειριστή, Χρηστών και Καταναλωτών  

“Θεωρούμε ότι το νομοθετικό/ ρυθμιστικό πλαίσιο δεν επαρκεί για τη κατανόηση της υπό διαμόρφωση νέας αγοράς και θεωρούμε απαραίτητη μία συνολική τοποθέτηση εκ μέρους του Διαχειριστή Διανομής που έχει αναλάβει να υλοποιήσει τις νέες αγορές” αναφέρει η Μotor Oil, ζητώντας διάλογο για να λυθούν τα προβλήματα. Η επιτυχία του εγχειρήματος για το small scale LNG μπορεί να βοηθήσει να αποφευχθούν άλλες μεγαλύτερες επενδύσεις σε αγωγούς, καθώς μέσω των μικρής κλίμακας υποδομών LNG , το αέριο μπορεί να φθάσει σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. 

Τέλος, η Μotor Oil θέτει ζήτημα διαφάνειας του Προγράμματος Ανάπτυξης της enaon EDA και ζητεί σαφή ενημέρωση-τεκμηρίωση για την αναγκαιότητα των επενδύσεων των 700 εκατ. ευρώ, τα κριτήρια επιλογών, τις διαδικασίες αναθέσεως και ελέγχου κόστους. Επίσης ζητά να υπάρχει συνυπευθυνότητα στην απορρόφηση του  κόστους απωλειών δικτύου και να μην χρεώνεται ο Διαχειριστής μόνον το 0,3% των απωλειών, όπως προτείνει και τέλος θέτει θέμα ποιότητας υπηρεσιών μέσω της ενίσχυσης του τοπικού δικτύου, φέροντας ως παράδειγμα τον Ασπρόπυργο, όπου το δίκτυο έχει πολύ χαμηλή πίεση. 

Συναφείς αναρτήσεις
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη ...
Mε ενδιαφέρον παρακολουθεί η αγορά τις εξελίξεις γύρω από την υπόθεση της Bulgargaz, η οποία συσσωρεύει μεγάλες ζημιές από ...
Tη σημαντική μείωση που κατέγραψαν οι οικιακοί λογαριασμοί ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου το δεύτερο εξάμηνο του 2023 υπογραμμίζει η ...
Η σεζόν για τη θέρμανση ολοκληρώθηκε και τυπικά στις 31 Μαρτίου και σύμφωνα με την επίτροπο ενέργειας Κάντρι Σίμσον ...
Την παρέμβαση της ΡΑΑΕΥ για τις σημαντικές αυξήσεις στα τέλη χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου, που προκαλούν οι αναπροσαρμογές ...
Φυσικό αέριο στην Κρήτη σχεδιάζει να φέρει η enaon-EDA, όπως έχει μετονομαστεί η ΔΕΠΑ Υποδομών, και μάλιστα έχει εντάξει ...
Η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γερμανία είναι οι τρεις χώρες της Ευρώπης που αναπτύσσουν τις περισσότερες υποδομές φυσικού ...
H ενίσχυση της ευελιξίας στα συστήματα ηλεκτροπαραγωγής, η μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 15% κατά τη χειμερινή περίοδο ...
 
 
Η HELLENiQ ENERGY Holdings Α.Ε.  ανακοίνωσε τα ενοποιημένα οικονομικά αποτελέσματα Α' Τριμήνου 2024, με τα Συγκρίσιμα Κέρδη EBITDA να διαμορφώνονται στα €338 εκατ. ...
Προχωρά ο διαγωνισμός για τη διάθεση ποσοστού 20% της εταιρείας ειδικού σκοπού «Αριάδνη Interconnection ΑΕΕΣ», με στόχο έως τις 21 Ιουνίου να έχουν ...
Το 59%  των συνολικών εισαγωγών φυσικού αερίου της χώρας κάλυψε τον Απρίλιο το ρωσικό αέριο - αγωγού από το σημείο εισόδου στο Σιδηρόκαστρο, ...
Σημαντικό επιχειρηματικό ρίσκο  αποτελεί για τις βιομηχανίες η προμήθεια  ηλεκτρισμού μέσω  μακροχρόνιων διμερών συμβολαίων με φωτοβολταϊκούς σταθμούς, ιδιαίτερα όταν αφορούν στην κάλυψη ενέργειας ...
Στο στόχο της enaon EDA, πρώην ΔΕΠΑ Υποδομών που πλέον ανήκει στην Italgas, να φθάσει ως το τέλος του 2025 στο επίπεδο των ...
Kαινοτόμες λύσεις για την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη βελτίωση της λειτουργίας του προωθεί ο ΔΕΣΦΑ μέσω του  δesfa+ Innovation Center, του ειδικού ...
Την υλοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου (Vertical Corridor) μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τα Βαλκάνια και κεντρική Ευρώπη έως την Ουκρανία προωθεί ...
Mεσοσταθμικό κόστος κεφαλαίου στο 6,3%  για τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά στο ελληνικό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Κύπρου προτείνει για την περίοδο 2024-2025 η ...
Το  κινητό τηλέφωνο του καταναλωτή ρεύματος για τη μηνιαία καταμέτρηση της κατανάλωσης ηλεκτρισμού θέτει ως προϋπόθεση ο ΔΕΔΔΗΕ για να προχωρήσει στην όλη  ...
Περιορισμένο μέχρι στιγμής εμφανίζεται το ενδιαφέρον για τα δύο προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης επιχειρήσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, που κανονικά λήγουν την Τετάρτη 15 ...
Κερδίζουν έδαφος τα βραχυπρόθεσμα ΡΡΑ, διάρκειας 1 ως 5 ετών, σε σχέση με τις μακροπρόθεσμες διμερείς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρισμού, δηλαδή τα κλασικά ΡΡΑ ...
Ποσό 120 εκατ. ευρώ, από επιστροφή ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2021-23, εξακολουθεί να αναμένει η βιομηχανία, καθώς μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση μόνον  ...