Tα περιορισμένα διεθνή περιθώρια διύλισης, σε συνδυασμό με την πυρκαγιά στις διϋλιστικές της εγκαταστάσεις τον Σεπτέμβριο αλλά και την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης συμπίεσαν τα οικονομικά αποτελέσματα της Motor Oil για το εννεάμηνο 2024, που ανακοινώθηκαν χθες. Ο όμιλος πάντως παραμένει στους στόχους ανάπτυξης που έχει θέσει για το 2030, με διαφοροποίηση του ενεργειακού του μείγματος και διατήρηση του ισχυρού εξαγωγικού προσανατολισμού.
Σύμφωνα με την ενδιάμεση κατάσταση των αποτελεσμάτων ο κύκλος εργασιών του ομίλου μειώθηκε στο 9μηνο στα 9, 368.7 δισ ευρώ από 9,968,8 δισ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023, τα Κέρδη προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων (EBITDA) περιορίστηκαν στα 768,442 εκατ. ευρώ από 1, 158.5 δισ. ευρώ, τα κέρδη προ φόρων έπεσαν στα 539,424 εκατ. ευρώ από 919,995 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη μετά τους φόρους διαμορφώθηκαν στα 224,050 εκατ. ευρώ από 716,790 εκατ. ευρώ.
Στις 30 Σεπτεβρίου 2024 η σχέση δανεισμού προς ίδια κεφάλαια διαμορφώθηκε σε 0,95 σε σχέση με το 0,94 της 30ης Σεπτεμβρίου 2023.
Είναι προφανές ότι τα αποτελέσματα 9μηνου έχουν επηρεαστεί σημαντικά από την αρνητική εξέλιξη στου τρίτου τριμήνου, που χαρακτηρίστηκε από την πυρκαγιά στο διυλιστήριο. Το τρίτο τρίμηνο ο κύκλος εργασιών μειώθηκε στα 3.130.8 δισ. ευρώ από 4,040.7 δισ ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και ο όμιλος παρουσίασε ζημιές 137,949 εκατ. ευρώ έναντι κερδών μετά από φόρους 441,280 εκατ. ευρώ κατά το τρίτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους, ενώ τα προ φόρων κέρδη διαμορφώθηκαν στα 70,836 εκατ. ευρώ από 561,707 εκατ. ευρώ.
‘Οπως η ίδια η εταιρία αναφέρει τα γεγονότα που την επηρέασαν στο τρίτο τρίμηνο και ειδικά τον Σεπτέμβριο ήταν κατ’ αρχήν η βεβαίωση προστίμου 9,2 εκατ. ευρώ από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, ένα πρόστιμο για το οποίο η Motor Oil σκοπεύει να προσφύγει στα αρμόδια δικαστήρια. Οσον αφορά στις επιπτώσεις από τη φωτιά της 17ης Σεπτεμβρίου, η εταιρία γνωστοποιεί ότι πραγματοποιούνται εργασίες αποκατάστασης, που θα ολοκληρωθούν εντός του 3ου τριμήνου 2025. Μέχρι να ολοκληρωθούν οι εργασίες αυτές, εφαρμόζεται εναλλακτικό σχήμα λειτουργίας με χρήση καυσίμων, όπως μαζούτ, νάφθα και VGO αντί αργού πετρελαίου. Κατά την διάρκεια της αποκατάστασης η παραγωγική δυναμικότητα θα κυμανθεί μεταξύ του 65-80% της συνολικής ονομαστικής δυναμικότητας.
Ας σημειωθεί ότι η εταιρία, όπως η ίδια επισημαίνει, είναι ασφαλισμένη για ζημιές και απώλεια κερδών.
Σήμερα o αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Πέτρος Τζαννετάκης θα παρουσιάσει στους αναλυτές τα αποτελέσματα, καθώς και το Στρατηγικό Πλάνο της Motor Oil για το 2030.
Σύμφωνα με το Πλάνο, μεγάλη έμφαση δίδεται στις ΑΠΕ, με στόχο είναι την αύξηση των EBITDA της θυγατρικής MORE, που αναπτύσσει την πράσινη ενέργεια, πάνω 250 εκατ. ευρώ το 2030 από 135 εκατ. ευρώ του 2023, καθώς και η πραγματοποίηση συνολικών επενδύσεων άνω των 4 δισ. ευρώ, με τα EBITDA εκτός καυσίμων να ξεπερνούν το 40% του συνόλου
Ας σημειωθεί ότι το 75% των προϊόντων διύλισης του ομίλου εξάγεται και ότι στην λιανική αγορά δραστηριοποιείτια με 1.500 πρατήρια καυσίμων σε 5 χώρες με τα εμπορικά σήματα
Avin, Shell – Coral Licensee. Δισθέτει περίπου 1.550 φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων και στόχος είναι να ξεπεράσει τους 4.000 το 2030
Τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, ο όμιλος δραστηριοποιείται έντονα στις ΑΠΕ, με ένα χαρτοφυλάκιο έργων σε λειτουργία 839 MW και 2,GW στο pipeline. H ηλεκτρική ενέργεια αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης και μετασχηματισμού της Motor Oil , η οποία παράλληλα δίνει έμφαση στην αποτελεσματική χρήση ανακυκλώσιμων υλικών, λειτουργώντας μία από τις μεγαλύτερες ολοκληρωμένες επιχειρηματικές δραστηριότητες Κυκλικής Οικονομίας στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με το ενημερωτικό σημείωμα του ομίλου για το Στρατηγικό Πλάνο ως το 2030, στόχος είναι μέσα στα επόμενα 5 χρόνια, οι δραστηριότητες στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και της κυκλικής οικονομίας να αυξηθούν σε επίπεδο κλίμακας και οικονομικών επιδόσεων σε τουλάχιστον 40% του EBITDA του Ομίλου. Κατά τη διάρκεια της μετάβασης αναμένονται σημαντικές θετικές επιπτώσεις στο χρηματοοικονομικό προφίλ της Motor Oil, λόγω της διαφοροποίησης, τις λιγότερο εκτεθειμένες σε εμπορικούς κύκλους ταμειακές ροές αλλά και στη μείωση της έκθεσης σε προκλήσεις ρυθμιστικού χαρακτήρα, που ίσως συναντώνται συχνότερα στις ως τώρα επιχειρηματική δραστηριότητα, όπως αναφέρει ο όμιλος.