Θετικό το κλίμα για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδος-Κύπρου
Θετικό τόνο επεδίωξαν να δώσουν στη συνάντηση που είχαν χθες ο υπουργός Ενέργειας της Ελλάδας Θόδωρος Σκυλακάκης και ο υπουργός Ενέργειας της Κύπρου Γιώρο Παπαναστασίου για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των δύο χωρών (Great Sea Interconnector-GSI), παρότι παραμένουν κάποια τεχνικά θέματα, που τέθηκαν στη ξεχωριστή συζήτηση που είχαν οι εκπρόσωποι των Ρυθμιστικών Αρχών Ελλάδας (ΡΑΑΕΥ) και Κύπρου (ΡΑΕΚ).
Μάλιστα, εντός των επομένων ημερών αναμένεται να «βγουν» στα διεθνή ύδατα τα πλοία της Nexans για τη συνέχιση των ερευνητικών εργασιών που θα οδηγήσουν στην πόντιση του καλωδίου.
“Απαντά σε όλες τις ανησυχίες της Κυπριακής Δημοκρατίας” δήλωσε ο κ. Παπαναστασίου για την επιστολή που έλαβε από την ελληνική πλευρά, την οποία συνέταξε ο ΑΔΜΗΕ, με τις ελληνικές θέσεις σε μία σειρά ερωτημάτων που είχε θέσει η Κύπρος. ‘Οπως είπε ο κ. Παπαναστασίου η κυπριακή κυβέρνηση ανέμενε αυτή την τοποθέτηση της ελληνικής πλευράς, για να προχωρήσει στα επόμενα βήματα. Πάντως η τελική απόφαση της Λευκωσίας για τη συμμετοχή της με τα 100 εκατ. ευρώ στην εταιρία που θα έχει την ιδιοκτησία και τη διαχείριση του GSI θα ληφθεί από το υπουργικό συμβούλιο.
Ο κ. Σκυλακάκης μίλησε για μια «θερμή συνάντηση» με τον Κύπριο ομόλογό του, προσθέτοντας ότι με την ελληνική επιστολή απαντώνται σε αρκετά ικανοποιητικό βαθμό στα θέματα που τέθηκαν, στο πλαίσιο μίας πολύ καλής συνεργασίας.
Στα τεχνικά ζητήματα επικεντρώθηκε η συνάντηση του αντιπροέδρου της ΡΑΑΕΥ, αρμόδιου για την Ενέργεια Δημήτρη Φούρλαρη (ΡΑΑΕΥ) και του επικεφαλής της ΡΑΕΚ Πολύβιου Λεμονάρη, στο πλαίσιο κοινής συνεδρίασης των ολομελειών τους.
Κύριο αντικείμενο συζήτησης ήταν η συμφωνία παραχώρησης (concession agreement ) των παγίων από τον ΑΔΜΗΕ στην εταιρία ειδικού σκοπού (SPV) που θα δημιουργηθεί και η οποία, τόσο η ελληνική όσο και η κυπριακή θεωρούν ότι, θα πρέπει να έχει την ιδιοκτησία και τη διαχείριση του έργου. Για να γίνει όμως η μεταφορά των παγίων από τον ΑΔΜΗΕ στο SPV θα πρέπει να έχει υπάρξει η πιστοποίηση του ως διαχειριστή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί περιγράφεται από τον ΑΔΜΗΕ στην επιστολή της ελληνικής πλευράς προς την κυπριακή κυβέρνηση. Ωστόσο η ΡΑΕΚ αναμένεται να ζητήσει αντίστοιχη ενημέρωση από τον ΑΔΜΗΕ, επιδιώκοντας με τον τρόπο αυτό να δεσμευθεί στην περιγραφή και την τήρηση μιας σειράς διαδικασιών.
Η ΡΑΕΚ φαίνεται ότι εξακολουθεί να διατηρεί επιφυλάξεις σχετικά με τον προσδιορισμό των τελών χρήσης δικτύου. Τα σημεία στα οποία επιμένει είναι η μεθοδολογία για το CAPEX (κεφαλαιουχική δαπάνη) του έργου, ενώ για το OPEX (λειτουργική δαπάνη) φαίνεται ότι είναι διατεθειμένη να ακολουθήσει τη μεθοδολογία που έχει υιοθετήσει η ΡΑΑΕΥ. Κρίσιμο ζήτημα συζήτησης είναι και η αποζημίωση εκ μέρους του διαχειριστή προς τους καταναλωτές σε περίπτωση που το έργο καθυστερήσει ή δεν υλοποιηθεί λόγω δικής του υπαιτιότητας. Οι δυο ρυθμιστικές αρχές φαίνεται ότι βρήκαν σημείο προσέγγισης , με την ΡΑΑΕΥ να ετοιμάζει τη σχετική μεθοδολογία, που φαίνεται διατεθειμένη να ακολουθήσει και η Κύπρος.
Οι δύο Ρυθμιστικές Αρχές εξέδωσαν χθες και κοινή ανακοίνωση στην οποία αναφέρουν ότι διατηρούν αμοιβαία προσέγγιση επί των θεμάτων που αφορούν στο έργο με βασικό στόχο να επιταχυνθούν οι διαδικασίες υλοποίησής του προς όφελος των καταναλωτών.