ΑΔΜΗΕ: Νέα ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας
Στο διπλασιασμό της ικανότητας μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας στοχεύει η νέα ηλεκτρική διασύνδεση των δύο χωρών, που προωθείται από τον ΑΔΜΗΕ και την TERNA, τον διαχειριστή του ιταλικού συστήματος μεταφοράς ηλεκτρισμού.
Πρόκειται για ένα έργο, προϋπολογισμού της τάξης των 1,2 δις ευρώ, κόστος που θα το μοιραστούν 50-50 οι δύο Διαχειριστές. Η νέα διασύνδεση έχει ενταχθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, περιόδου 2024-2033, που εγκρίθηκε από τη ΡΑΑΕΥ και δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 7 Μαρτίου.
Η ολοκλήρωση της νέας διασύνδεσης, που αυξάνει τη μεταφορική ικανότητα στα 1.000 ΜW από 500 MW σήμερα, τοποθετείται στο δεύτερο εξάμηνο του 2031.
Η δεύτερη γραμμή διασύνδεσης Ελλάδας- Ιταλίας είναι project που ξεκίνησε να συζητείται μεταξύ των δύο διαχειριστών από τον Νοέμβριο του 2020. Συγκροτήθηκε κοινή ομάδα εργασίας, η οποία προέκρινε ως την προσφορότερη λύση την κατασκευή ενός νέου διπολικού συνδέσμου Συνεχούς Ρεύματος 400kV ονομαστικής ισχύος 1000 MW, με τεχνολογία μετατροπέων τάσης και επιστροφή μέσω θαλάσσης ή εναλλακτικά μέσω μεταλλικού αγωγού επιστροφής, συνολικού μήκους όδευσης 275km μέσω υποβρυχίων (220km) και υπογείων (55km) καλωδίων.
Το έργο, όπως αναφέρει και η εγκριτική απόφαση της ΡΑΑΕΥ αναμένεται να διευκολύνει την αυξημένη διείσδυση μονάδων ΑΠΕ και στα δύο Συστήματα, ενισχύοντας παράλληλα τη σύγκλιση των αγορών ενέργειας.
Με βάση τον επιμερισμό του εκτιμώμενου κόστους 50-50 στις δύο πλευρές, όσο και τα μερίδιά τους στη νέα γραμμή, το προϋπολογιστικό κόστος του ΑΔΜΗΕ, που αφορά στο «ελληνικό» τμήμα, υπολογίζεται στα 606 εκατ. ευρώ.
Το δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει επίσης μία νέα διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας, 400 kV, με ολοκλήρωση ως το 2029, που θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά 600 MW και προς τις δύο κατευθύνσεις. Ο προϋπολογισμός, για το ελληνικό τμήμα του έργου, ανέρχεται στα 32,55 εκατ ευρώ., αλλά η ΡΑΑΕΥ έχει ζητήσει επιπλέον στοιχεία από τον ΑΔΜΗΕ. Η ονομαστική ικανότητα μεταφοράς της νέας γραμμής ανέρχεται σε 2.000 MVA.
Επίσης προωθείται νέα γραμμή ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Αλβανίας, στο πλαίσιο της συνεργασίας του ΑΔΜΗΕ με τον Αλβανό Διαχειριστή OST. Η γραμμή, 400 kV, προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2030 . Από το συνολικό της μήκος των 170 χλμ, τα 45 χλμ θα κατασκευαστούν εντός της ελληνικής επικράτειας. Η ονομαστική ικανότητα μεταφοράς ανέρχεται στα 2.000 MVA και προβλέπεται ότι θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά τουλάχιστον 200 MW και προς τις δύο κατευθύνσεις. Το προϋπολογιστικό κόστος του ελληνικού τμήματος εκτιμάται σε 15,3 εκ. ευρώ.