Δοκιμάζεται το πανευρωπαϊκό πλαίσιο διαχείρισης κρίσεων για την αντιμετώπιση των προβληματικών τραπεζών, καθώς ξετυλίγεται το «κουβάρι» των «κόκκινων δανείων» των ιταλικών τραπεζών, σύμφωνα με τον οίκο αξιολόγησης Moody's.
Όπως αναφέρει στη νέα του έκθεση ο οίκος και μεταδίδει το euro2day, η BRRD, η οποία τέθηκε σε εφαρμογή το 2014, έχει δυο στόχους: πρώτον, να αντικαταστήσει τα εθνικά πλαίσια εξυγίανσης των τραπεζών -με τα οποία η κρατική στήριξη ήταν τις περισσότερες φορές ο κανόνας αντί η εξαίρεση- με ένα σύστημα στο οποίο οι μέτοχοι των τραπεζών και οι πιστωτές θα επωμίζονται πρώτοι το κόστος της διάσωσης των τραπεζών, και δεύτερον, να περιορίσει την κρατική στήριξη με αυστηρούς όρους για την χορήγηση δημόσιου χρήματος σε προβληματικές τράπεζες.
Η παρατεταμένη διαδικασία λήψης απόφασης για την εξυγίανση των περίπου προβληματικών δανείων ύψους περίπου 360 δις. ευρώ που επιβαρύνουν το ιταλικό τραπεζικό σύστημα ίσως αντανακλά τις διαφορετικές ερμηνείες της BRRD που δίνουν η ιταλική κυβέρνηση και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τη Moody's.
Το σημαντικό ζήτημα της κατανομής του «βάρους» στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών κανόνων για την κρατική βοήθεια, καθώς και το αν αποτελεί προαπαιτούμενο να γίνει bail in στους πιστωτές προκειμένου να δοθεί δημόσιο χρήμα στις τράπεζες, φαίνεται να είναι τα βασικά θέματα στα οποία υπάρχει διάσταση απόψεων μεταξύ της ιταλικής κυβέρνησης και της Κομισιόν, αναφέρει ο οίκος.
Στο Άρθρο 32 της BRRD προβλέπεται πως μια κυβέρνηση μπορεί να χορηγήσει κεφάλαια σε μια τράπεζα αν αυτό είναι απαραίτητο για να αντιμετωπιστεί κεφαλαιακό κενό που θα προκύψει από stress test, AQR ή άλλου τεστ που πραγματοποιούν η ΕΚΤ, η ΕΒΑ ή οι εθνικές αρχές.
Το επερχόμενο stress test των ευρωπαϊκών τραπεζών από την ΕΒΑ, που αναμένεται στις 29 Ιουλίου, καθιστά ιδιαίτερα «σχετική» αυτή την εξαίρεση και ίσως οδηγήσει σε νέες εκκλήσεις για κρατική ενίσχυση, σύμφωνα με τη Moody's.
Ωστόσο, η BRRD εξακολουθεί να αφήνει περιθώριο για διάφορες ερμηνείες, και η ιταλική κυβέρνηση θα μπορούσε να υποστηρίξει πως η κατανομή του βάρους δεν είναι προαπαιτούμενο ή ότι θα μπορούσε να είναι περιορισμένη σε αυτό το σενάριο, άποψη με την οποία ίσως δεν συμφωνήσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.