Μπορεί η συμφωνία με τη Socar για τον ΔΕΣΦΑ να κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα εξ αιτίας της τροπολογίας Σκουρλέτη, όμως τα σχέδια για τη σύνδεση των βαλκανικών αγορών αερίου , που θα προέλθει ουσιαστικά από τη διασύνδεση όλων των εθνικών δικτύων των χωρών από την Ελλάδα ως την Ουκρανία, προχωρούν, με την δια-βαλκανική εμπορία αερίου να αποτελεί τον πρώτο στόχο.
Ετσι, μετά την υπογραφή της συμφωνίας διασύνδεσης που υπέγραψαν στα τέλη Ιουνίου ο ΔΕΣΦΑ μετον Διαχειριστή της Βουλγαρίας, υπογράφηκαν πριν λίγες ημέρες ανάλογες συμφωνίες ανάμεσα στον βουλγαρικό Διαχειριστή και τον αντίστοιχο της Ρουμανίας, καθώς και η συμφωνία Ρουμανίας – Ουκρανίας,.
Οπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επτιροπή οι συμφωνίες αυτές αποτελούν ένα σημαντικό βήμα για το άνοιγμα του Δια- Βαλκανικού Συστήματος Αγωγών ( Τrans-Balkan Pipeline System} ανάμεσα στην Ελλάδα και την Ουκρανία, για τη μεταφορά και την εμπορία αερίου με βάση του κανόνες της ΕΕ.
Οι νέες συμφωνίες θα τεθούν σε ισχύ από 1ης Οκτωβρίου 2016 και θα επιτρέψουν σε πρώτη φάση την εμπορία αερίου μεταξύ των χωρών (όπου υπάρχουν διασυνδέσεις) και αργότερα όταν ολοκληρωθούν οι κατάλληλες υποδομές την πλήρη διασύνδεση των αγορών τους. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα εφοδιασμού των βαλκανικών αγορών με αέριο, που θα προέρχεται από πηγές και διαδρόμους μεταφοράς εκτός Ρωσίας καθώς και την εξαγωγή μέσω Ελλάδας, όπως πχ αέριο του Αζερμπαϊτζάν από τον αγωγό ΤΑΡ ή το υγροποιημένο αέριο (LNG) από τις ΗΠΑ, το Ισραήλ κλπ
Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιείται στις 8-9 Σεπτεμβρίου στη Βουδαπέστη διυπουργική συνάντησηγια την Συνδεσιμότητα των αγορών αερίου Κεντρικής και Νότιας Ευρώπης.
Η Socar, η οποία ποτέ δεν έκρυψε ότι ο στρατηγικός της στόχος με την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ είναι η είσοδος στη βαλκανκή και την ευρωπαϊκή αγορά, ανακοίνωσε χθες την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας με τον ρουμανικό Διαχειριστή Transgaz. To μνημόνιο αποσκοπεί σε πολυεπίπεδη συνεργασία των δύο εταιριών σε τομείς στrατηγικής σημασίας, σε κοινά πρότζεκτ και σε έργα κοινού ενδιαφέροντος, χωρίς οι δύο εταιρίες να περιορίζονται στις eνεργειακές υποδομές, όπως αναφέρει ανακοίνωση της Transgas.
Aς σημειωθεί ότι η ρουμανική εταιρία έχει δείξει ενδιαφέρον για το αέριο που θα μεταφέρεται από τονσχεδιαζόμενο ελληνο-βουλγαρικό αγωγό (ICGB).
Πρόσφατα εξάλλου και μετά από καθυστέρηση πολλών χρόνων το Βουκουρέστι και η Σόφια ανακοίνωσαν ότι προχωρούν στην κατασκευή του αγωγού – μήκους μόλις 2 χλμ- που μένει για να διασυνδεθούν τα δίκτυα φυσικού αερίου Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Πρόκειται για υποβρύχιο αγωγό που θα περνά κάτω από τον Δούναβη, η κατασκευή του οποίου καθυστερούσε επί χρόνια, κρατώντας σε απομόνωση από τα δίκτυα των κεντρικής Ευρωπης τα συστήματα της Ελλάδας και της Βουλγαρίας.
Ο νέος αγωγός, προϋπολογισμού περίπου 5 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του χρόνου.
Η λειτουργία του θα επιτρέψει την εμπορία αερίου (εισαγωγές-εξαγωγές και swaps) μεταξύ Ελλάδος- Βουλγαρίας και Ρουμανίας, ακόμα και πριν την κατασκευή του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού , μέσω του υφιστάμενου συστήματος.
Άλλωστε ήδη η υπάρχουσα σύνδεση Βουλγαρίας – Ελλάδας, απ' όπου διοχετεύεται στη χώρα το ρωσικό αέριο, χρησιμοποιείται από ελληνική ιδιωτική εταιρία, την «M+M Gas, για την εισαγωγή αερίου.