Tα κρίσιμα ραντεβού του Σεπτεμβρίου με τους δανειστές ίσως είναι αυτά που τελικά θα κρίνουν την τύχη της ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ και θα ξεδιαλύνουν “το μυστήριο” με την πώληση του 17% της ΔΕΗ.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης για μία ακόμα φορά τήρησε σκληρή στάση απέναντι στη κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαιτζάν Socar, καθώς μιλώντας για το πρόβλημα που ανέκυψε μετά την πρόσφατη νομοθετική παρέμβαση, δήλωσε χθες στο ΑΠΕ, ότι “Αν αυτό δεν αρέσει στους υποψήφιους επενδυτές, νομίζω ότι αρέσει στους Έλληνες καταναλωτές, στα νοικοκυριά και στις ελληνικές επιχειρήσεις.”
Η ρύθμιση που ψηφίστηκε στη Βουλή αλλάζει τον τρόπο υπολογισμού ορισμένων εσόδων του ΔΕΣΦΑ , με αποτέλεσμα τη μείωσή τους με επακόλουθο και την μικρότερη, απ’ όσο αρχικά είχε υπολογιστεί, αύξηση των τελών χρήσης για τον αγωγό αερίου στο μέλλον. Η αλλαγή προκάλεσε τη δυσαρέσκεια της Socar, η οποία είχε καταρτίσει την προσφορά της για τον ΔΕΣΦΑ με βάση τη μεθοδολογία που καταργήθηκε.
“Με βάση τις δυνατότητες που μας δίνει το ισχύον νομικό πλαίσιο αποτρέψαμε με νομοθετική ρύθμιση τις υπέρογκες αυξήσεις στα τέλη δικτύου φυσικού αερίου, που θα δημιουργούσαν προβλήματα στα νοικοκυριά και κυρίως στην εγχώρια παραγωγή. Θα υπονομεύανε δηλαδή την εναπομείνασα βιομηχανική παραγωγή στην Ελλάδα.” δήλωσε χθες ο υπουργός.
Η Socar δεν έχει ανακοινώσει επίσημα, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, το τι πρόκειται να πράξει από εδώ και πέρα, όμως έχει αφήσει να διαφανεί η ενόχλησή της, ενώ καλά πληροφορημένες πηγές δηλώνουν ότι πλέον έχει διακοπεί και η γραμμή επικοινωνίας μεταξύ της εταιρίας και του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας.
Στις 30 Αυγούστου λήγει εξάλλου η εγγυητική επιστολή που συνοδεύει την προσφορά της εταιρίας για τον ΔΕΣΦΑ, με πληροφορίες να αναφέρουν ότι παραμένει σε ισχύ το αίτημα για την παράταση της εγγυητικής που είχε καταθέσει στο ΤΑΙΠΕΔ η αζέρικη πλευρά πριν ξεσπάσει η κρίση.
Κύκλοι του υπουργείου αφήνουν να εννοηθεί ότι αν η Socar αποσυρθεί από την εξαγορά, τότε ο διαγωνισμός για την πώληση του 66% του Διαχειριστή θα κηρυχθεί άγονος και θα επαναπροκηρυχθεί. Φαίνεται μάλιστα ότι το υπουργείο να ευνοεί αυτή την προοπτική, ιδιαίτερα αν μπορέσει να αλλάξει και τους όρους του διαγωνισμού, βρίσκοντας τη φόρμουλα να διατηρήσει υπό τον έλεγχο του δημοσίου την πλειοψηφία, στο μοντέλο πχ της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι έχουν γίνει και επαφές με ευρωπαϊκές εταιρίες που διαχειρίζονται δίκτυα αγωγών και ότι εκδηλώνουν ενδιαφέρον. Επίσης εκτιμούν ότι η ΕΕ δεν θα φέρει προσκόμματα σε μία τέτοια εναλλακτική, ιδιαίτερα αν ο διαγωνισμός επαναλειφθεί με τους ίδιους όρους - πώληση του 66%, υπογραμμίζοντας με νόημα τα εμπόδια που έχει θέσει η ίδια η Κομισιόν στο deal με τους Αζέρους.
Από την άλλη όμως πλευρά υπάρχει το δημοσιονομικό πρόβλημα. Η “τρύπα” των 188 εκατ. ευρώ στα έσοδα του Δημοσίου από τις αποκρατικοποιήσεις, όσο ήταν το ποσό που υπολόγιζε να εισπράξει από την πώληση στη Socar.
Ως γνωστόν, το υπό μεταβίβαση 66% του ΔΕΣΦΑ αφορά στο 31% των μετοχών του δημοσίου στην εταιρία και στο 35% των ΕΛΠΕ. Το υπόλοιπο 34% παραμένει στο δημόσιο.
Το όλο θέμα, μαζί με τη δημοσιονομική του διάσταση, αναμένεται να τεθεί στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων που θα έχει το οικονομικό επιτελείο με τους εκπροσώπους των θεσμών στις αρχές Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο της μίνι- αξιολόγησης.
Νωρίτερα δεν αποκλείεται να συζητηθεί και σε ενδοκυβερνητική σύσκεψη για τις αποκρατικοποιήσεις, δεδομένων των διαφωνιών και των αντίθετων προσεγγίσεων που διατυπώνουν πολλά κυβερνητικά στελέχη στο όλο θέμα των ιδιωτικοποιήσεων. Στο τραπέζι βέβαια θα είναι και η υπόθεση της ΔΕΗ και η διαμάχη του κ. Σκουρλέτη με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα για την πώληση του 17%.